Når Chefen er årsagen til din Stress
Hvad kan du gøre når Chefen er årsag til din Stress?
Hvad gør man, når det er ens Chef, som stresser én? Vi må ofte erkende, at ændre Chefens personlighed ikke er den nemmeste her-og-nu opgave.
Et dilemma jeg ofte oplever, når jeg har stressramte til coaching, er kilden til problemet er Chefen. Det er absolut en god ting når man har en god tillidsmand, eller HR, som man har tillid til og tager problemet alvorligt samt sætter en proces i gang. Men det er ikke altid der er denne mulighed. Derfor er her nogle korte tips til, hvordan man kan skabe en form for balance mellem medarbejder og ”sur”-chef.
Chefen kan opleves usympatisk, når vedkommende giver dig en følelse af at blive afvist, fordømt, udstillet, ydmyget, misforstået, latterliggjort m.m.
Bliver man forkert mødt, giver det en følelse af ikke at blive forstået og set og hørt. Man bliver gjort ligegyldig og særdeles undværlig.
Chefen har ofte magten over din løn og din karriere, derfor kommer dit ur-instinkt ind, og træder i kraft før de negative tanker. Så selvom du skal ind og fremvise alle dine gode resultater, kan stemmen godt dirrer, og virke anstrengt m.m. Her kan man opleve følelsen kommer før tankerne, da instinktet træder i kraft helt ubevidst før du skal besøge chefen.
Noget af det, som stresser specielt meget, er når du ikke kan flygte fra en u-definerelig fare, da du ikke ved hvor du har ham/hende. Over længere tid kan det give dig stress, da det langsomt drypper i bæreret, som til sidst ender med at flyde over.
Så:
Hvad du kan gøre over for Chefen:
- Sæt din grænse roligt og respektfuldt. Så du kan få ro til at udføre de opgaver, som er dig pålagt.
- Skal du ind og møde Chefen, så set fokus på, hvad du vil gå derfra med, og ikke hvad du vil ind og gøre. Det kan få dig til at tænke klarer. Har du længe talt med kollegaer og familie el.lign., kan situationen være pisket uhørt meget op af ”gode råd” fra andre, (som ikke står i din situation og har deres drømme om hvad de kunne tænke sig skete). Derfor kan det ofte være klogt at overveje om det er løsningen -at skulle ind og slå i bordet og råbe for at, vise at det er nok. Det kan være som at bekæmpe en krig med mere krig. Men ved at tænke over, hvad er det vigtigste at gå derfra med?, kan situationen vendes derhen hvor du gerne vil have at afbalanceringen sker.
- Giv tid til refleksion før du svarer. Et gennemtænkt svar er ofte bedre end et hurtigt svar. Lad dig ikke gå på af chefens kropssprog eller undvigelser. Hold fokus.
- Spejl ikke en forhastet Chef, ved selv at begynde at opføre dig forhastet. Det er en refleks vi alle har. Vi spejler dem vi gerne vil være kongurent med. Dvs. vi gør ofte ubevidst det, som vi ”tror” Chefen gerne vil have. Dvs. taler chefen hurtigt, begynder vi at tale hurtigt. Bliver vedkommende ved med at undskylde, kan man nemt selv begynde at undskylde for meget, bliver han/hun sur viser du også vrede m.m.
- Bevar roen. Bevar fokus.
- Træk vejret roligt og dybt gennem et punkt 10cm under navlen.
- Sørg for et åbent kropssprog. En undersøgelse viser at 55% af vores kommunikation ligger i kropsproget, 37% i dit toneleje, og 7% i de ord vi siger. (Derfor er det risikabelt at maile for meget).
- Selvom han/hun er din chef (og måske et r**hul), vil vedkommende også gerne høres og ses, ellers ville han/hun jo være ligegyldig. Der skal jo være en medarbejder at spille rollen over for.
- Han er også bange på sin egen måde. Jo mere kontant han/hun er, jo mere er vedkommende måske bange for at miste sit greb!? Vi hæver f.eks. stemmen, når vi er bange for ikke at blive hørt.
OG hvad kan du bl.a. gøre over for din >> følelse<< af stress pga. Chefen:
- Observer din følelse. Skil den ad. Hvad vil den fortælle dig?, Er den realistisk?, Har den altid 100% ret? Hvilke tanker danner den? Er de sande eller bare en tro?.
- Tal tilbage til tankerne! Hvad vil du gerne sige til dine tanker?
- Definer den. Hvor i kroppen sidder den?, Har den en farve?, En form?, En størrelse? –jo mere du kan gøre det udefinerlige definerligt jo nemmere er det at arbejde med.
- Prøv at sætte et positivt billede ind der hvor følelsen bor. Lad billedet være større end følelsen. Hold fast i dette billede.
- Anerkend din følelse. Det er ikke dig, men et gammelt ur-instinkt, som findes i os alle, der rumsterer.
Fordi du føler det, er det ikke lig med, at det er sandt!!! - Få talt med en eller flere personer du har tillid til. Vær skeptisk og undersøgende, og få en viden frem. Undgå bare at skulle bekræftes i at Chefen er et R**hul. ;-)
Jakob Panduro
Coach i Århus
CoachAndCare.dk
__________________________
Jakob Panduro, Coach i Aarhus
http://coachandcare.dk
Kommentarer
log ind eller opret konto for at skrive kommentarer