Psykoterapeut København Hanne Christensen

Angst - få hjælp af Psykoterapeut i København

Blog forfatter

Psykoterapeut Hanne Christensen - om angst

Jeg tilbyder at støtte og hjælpe dig i individuel terapi i trygge proffessionelle rammer, når du føler livet bliver for svært at håndtere selv, når angsten tager overhånd, når de depressive tanker bliver for overvældende eller ensomheden bliver uoverskuelig at være i.

Angst

Angst er en følelse, den kan være meget ubehagelig. Når den bliver stor og kommer pludseligt kan den blive til voldsom panikangst. Vi kender også præstationsangsten, der får os til at yde det helt umenneskelige nogengange. Andre har stiftet bekendskab med socialfobien, angsten for sociale sammenkomster, selv det at gå i kantinen eller tage bussen kan for nogen være en overvindelse.

Sund angst

Vi er alle født med angstfølelsen, kan vi gøre den konkret - angst for noget bestemt - kalder vi det en frygtfølelse og så bliver den til at arbejde med. Vi er bange for løver og det er helt fint, de er jo farlige, hvis vi møder dem. Oprindeligt skulle angsten passe på os, og skærpe vores opmæksomhed på de farer der kan være i vores omgivelser. På den måde er angsten en sund og god følelse.

Den destruktive angst

Nogle har som børn har været udsat for omsorgssvigt og så mange belastende oplevelser, f.eks. mobning, at de er blevet generelt angste, angsten har måske i mange år været den alt dominerende følelse, der er kommet til at skygge for alle følelserne og nu er den næsten umulig at slippe uden støtte og hjælp. Angsten er kommet til at fylde det hele.

Mobningen sker måske ikke mere, men det ved angstfølelsen ikke, så den bliver ved med at være tændt og på vagt, dette kan betyde at man reagerer, som om der er fare på færde altid, og dette reaktionsmønster er ikke hensigtsmæssigt. Så er det blevet til en destruktiv angst, der handlingslammer alt initiativ, alt føles farligt.

Det er nok bedst jeg bliver hjemme hos mig selv, denne isolation er meget skadelig for dig, den ødelægger dit sociale liv.

Det angstfyldte reaktionsmønster

Det angstfyldte reaktionsmønster kan skræmme udenforstående væk, og det er ofte lige det modsatte den angstfyldte ønsker og har behov for, det er jo netop nærheden og kærligheden, der kan hele den angstramte.

De nære relationer er blevet alt for farlige. Når angsten, det meste af tiden, er med som en meget ubehagelig og handlingslammende "normal" tilstand, kan nærhed blive så godt som utænkelig. Det at slippe sit beskyttelsespanser kan medføre mere kaos og utryghed.

Angstfølelsen er simpelthen blevet så dominerende, som om der hele tiden er fare på færde, at det er svært at være tilstede i nuet, angsten kræver, at vi hele tiden er på vagt over for fremtiden.

Hvad vil angsten dig idag

Nogle mennesker har en høj angst tolerance andre en lav, ligesom vores grad af sårbarhed er forskellig fra menneske til menneske. Sådan er vi født.

Følelsen af angst er ikke farlig, selv om den kan mærkes sådan. Du er heller ikke forkert eller utilstrækkelig, når du bliver overvældet af angst, men det kan føles sådan.

Når angsten tager fat, er det værste at prøve at løbe fra den - dig selv - det bedste er at blive i den sammen med en, der kan støtte dig og prøve i fællesskab at finde ud af, hvad den vil fortælle, den bliver kun mindre, hvis man rummer den, undersøger den nysgerrigt og finder ud af, hvad det er der er så skræmmende.

Angsten skal have omsorg, opmærksomhed og kærlighed. Engang hjalp den dig til at beskytte dig, når noget var farligt, til at gøre dig opmærksom på der var fare på færde.

Idag ødelægger den dit liv, men det ved angsten jo ikke, den gør bare sit bedste for dig. De første mange gange er det svært at blive i følelsen, hen af vejen kan vi ved fælles hjælp, få den til at blive mindre skræmmende.

Skal det altid være sådan

Væk går den destruktive angst måske ikke helt, men et liv hvor du kan agere frit og have angsten med, uden den er alt dominerende, er for mange muligt og for andre ren ønsketænkning uden støtte og opbakning.

Det kan være en lang og sej proces at arbejde med angsten, men prøv at tænke på, at du er værd at kæmpe for, så du får det bedre. Jeg vil gerne støtte dig.

Du kan læse mere på www.kbhpsykoterapi.dk

Kærlig hilsen

Psykoterapeut & Parterapeut

Hanne Christensen

 

 

 

 

 

 

 

 

__________________________

Hanne Christensen, Privatpraktiserende Psykoterapeut & Parterapeut
Læs mere på: http://www.kbhpsykoterapi.dk

Relaterede artikler efter område


Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter
Psykoterapeut hjælp til angst Læs mere her