

Dette indhold er sponsoreret
I disse tider er e-mails, sms'er og apps blevet den primære måde at kommunikere på for mange mennesker. Og selv om disse teknologier har gjort det lettere at holde kontakten med venner og familie, har de også resulteret i at de personlige forbindelser har lidt under dette.
Der er nemlig noget særligt ved at modtage et brev med posten, og derefter holde et fysisk papir i hånden, uanset om man læser en håndskrevet hilsen fra en man holder af, eller læser en reklame eller et dokument fra arbejdet.
Når du skriver et brev har du fuld mulighed for at udtrykke dine tanker og følelser på en mere personlig og meningsfuld måde end med en simpel sms eller e-mail. Og også inden for forretningsverdenen kan breve være et effektivt redskab til at skabe en forbindelse og efterlade et varigt indtryk.
Så i dette blogindlæg udforsker vi kunsten at skrive breve, og giver tips til hvordan du skriver et mindeværdigt brev, uanset om det er til personlige eller forretningsmæssige formål.
Håndskrevet eller maskinskrevet
Til de fleste personlige breve anbefales det at du skriver brevet i hånden. Det skaber en stærk personlig forbindelse mellem afsender og modtager, og er også mere spændende at læse flere år bagefter modtagelsen.
I arbejdslivet er det stort set uhørt med håndskrevne breve nu om dage, så her kan man med fordel printe sin besked ud på papir med virksomhedens logo og andre detaljer. Det giver et professionelt udtryk. Du kan dog med fordel underskrive disse typer breve i hånden, for at give dem et personligt præg.
Vælg dit brevpapir med omhu
Det brevpapir du vælger sætter tonen for resten af beskeden. Vælg derfor gerne papir og kuverter af høj kvalitet, der passer til lejligheden eller formålet med brevet. Hvis du vil have et mere personligt præg, kan du overveje at lave dit eget brevpapir i hånden eller bruge personligt brevpapir med dit navn eller monogram.
Start med en hilsen
Begynd dit brev med en ordentlig hilsen der passer formålet. Dette sikrer en venlig tone for resten af brevet, og skaber øjeblikkeligt en personlig forbindelse til modtageren. Husk dog at bruge de rette hilsner i en given situation. Skriv derfor ikke på samme måde til din familie, som du ville gøre til en arbejdskollega.
Skriv et klart og kortfattet budskab
Det er vigtigt at fokusere på den overordnede betydning når man skriver breve. Som tilbage i tiden med telegrammer, kan man nå langt med korte sætninger der går direkte til sagen. Vær klar og præcis, og undgå at tale udenom.
Valg af kuvert til brevet
Den kuvert du vælger spiller en afgørende rolle for at bevare indholdet af dit brev i mange år fremover. Vælg en kuvert der er robust og af passende størrelse til dit brev. Sørg for at forsegle kuverten korrekt for at undgå at indholdet beskadiges.
Der findes mange kuverter og konvolutter i dag, både til brug i privat- og erhvervslivet. Vi anbefaler at du overvejer en type der er fremstillet på en bæredygtig måde, så du kan bevare din gode samvittighed, og samtidig gøre dit for miljøet.
Husk også at rudekuverter ikke normalt bliver brugt til personlige beskeder, eller kommunikation mellem arbejdskolleger, men derimod snarere til regninger og andre lignende formål. Selvom du sagtens kan sende en rudekuvert med en personlig hilsen, kan det dog få modtageren til at tænke en ekstra gang inden de åbner brevet.