Selv om Robin Norwoods bog af ovennævnte titel blev udgivet allerede i 1985, er temaet stadig aktuelt. Både for kvinder og mænd. Og det er uanset om det hedder 'Kvinder der elsker for meget', at være 'afhængig af kærlighed', 'kærlighedsjunkie', 'forholdsafhængig', 'sexafhængig' eller andre betegnelser.
I min praksis som psykoterapeut oplever jeg jævnligt efterspørgsler efter den danske bog "Når kærligheden kammer over," som har været udsolgt fra forlaget, men udkommer igen i løbet af foråret 2012.
Begreberne dækker alle over det tema, at du som menneske udvikler dig væk fra dig selv, når du er i et parforhold.
Fra selvvalgt single til opflammet kæreste
Måske går du i lang tid og føler dig som en selvvalgt single, der lever livet og har valgt kærligheden fra, fordi den er besværlig og gør dig ufri. Det kan være du gør dette bevidst, men det kan også være, at du ikke helt er klar over det indeni.
Selv om du er uinteresseret i at få en kæreste, møder du måske én alligevel, som er interesseret i dig. Du er ikke særlig tændt, men mødes med ham alligevel. Pludselig vender det. På et sekund. I et stykke tid føles forholdet næsten som alt for godt til at være sandt. Men så er det, at du bliver den interesserede, mens han holder igen på sine følelser og måske vender ryggen til. Det kan være, at han har det dårligt, og at du bliver helt fikseret på at redde ham. Eller også vil du bare have, at han lærer lidt om nærhed.
Inden du ser dig om, er du blevet afhængig og bruger hele dit liv på at gå op i ham. Det bliver svært at være dig selv, når han ikke er i nærheden. Det er også svært, når han er nær. Du spørger dig selv, hvad der er galt med dig. Du tjekker sms'er, venter på hans initiativ, fravælger veninder og tilbringer livet med at tænke over, hvordan du kan hjælpe ham og lave om på dig selv, så han vil elske dig.
Både kvinder og mænd har dårligt selvværd
Måske er du kvinde, måske er du mand. Mønsteret er det samme. Jo mere du er på, desto mere trækker partneren sig. Kvinder der elsker for meget er i virkeligheden også mænd der elsker for meget.
Mennesker der elsker for meget har et dårligt selvværd. I min praksis møder jeg klienter, der siger: "Jeg forstår det simpelthen ikke. I bøgerne står der altid noget om, at barndommen er årsagen. Men jeg har haft et helt almindeligt familieliv uden alkohol eller andre alvorlige forhold." Efterhånden finder vi frem til, at familiekulturen har bygget på, at man ikke udtrykker følelser. Og måske har man følt sig usikker på, om man virkelig er elsket.
Følelserne
I mange familier er det kun velset at udtrykke "gode" følelser. Være glad og smile. De negative vil man ikke vide af. Ofte får børn at vide, at de skal smile og at man ikke vil se et "surt" ansigt. Surhed dækker i virkeligheden over noget andet. Over at være ked af det eller vred. En såkaldt negativ følelse. Men der findes ikke negative følelser. En følelse er en følelse. Hvad enten den handler om glæde, sorg, angst eller vrede. Følelsen er ikke problematisk i sig selv. Problemerne opstår i det øjeblik, den bliver forbudt. Så er det, den kan blive destruktiv.
De vrede og sorgfyldte følelser, som er stuvet af vejen, forsvinder ikke. De er bare fortrængt. Inde i kroppen ligger de og begynder at banke på, efterhånden som årene går. Det kan have mange symptomer af både fysisk og psykisk art og give en stor følelse af tomhed og manglende retning i sit liv.
Tomheden under afhængigheden
Tomheden optræder især, når du er alene og der er stilhed. Så du forlader dig selv og søger ud mod andre mennesker, ikke mindst det modsatte køn, for at slippe for ensomhedsfølelsen. Du bliver kærlighedsafhængig, forholdsafhængig, sexafhængig eller spiseafhængig. Man kan også blive arbejdsafhængig. Fælles for alle afhængighedsformer er, at der ligger noget gemt under afhængigheden. Følelser, som det er svært at være i.
Hvad kan du gøre?
Tal om det. Skriv om det. Gå til foredrag om det. Find ligesindede. Læs om det. De to bøger kan anbefales. Og en tredje: "Gør dig fri af andres misbrug." Det kan lade sig gøre at blive fri til at leve livet i større balance og ro. Færre dramaer og sorger. Men det kræver, at du tør arbejde med dig selv og dine følelser.
Søg hjælp
Min erfaring er, at det hjælper at tale med andre, ikke mindst en professionel terapeut. Og det kan hjælpe at deltage i gruppeterapi eller selvhjælpsgrupper.
Det er meget vigtigt, at du begynder at tale om problemet. Sørg for at tale med én, du kan stole på. Eller opsøg en professionel. At åbne sig for en anden og stadig blive accepteret kan være den drivkraft, der i sidste ende kan betyde et bedre liv.
Kærlig hilsen
Alice Persson
Psykoterapeut Østerbro
Kommentarer
log ind eller opret konto for at skrive kommentarer