

Når alle relevante parter bliver involveret, kan der skabes "En helhed af noget unikt" - som min kunde udtrykker det, og det er jo skønt at kunne levere. - Mod og vision hos ledelse og medarbejdere hos Københavns Borgerservice har givet fantastiske resultater og respons.
At få mulighed for at deltage i indretningen af offentlige arbejdspladser er altid et privilegium. Især når det er sammen med meget modige og progressive kunder.
Gennem de sidste måneder har jeg haft til opgave at hjælpe Københavns Borgerservicecenter i Sundby med at indrette deres lokaler. De består af et borgerservicecenter som er åbent for borgerne og de bagvedliggende lokaler, som kantine, hvilerum, møderum, kontor, gangarealer, toiletter og bad.
Jeg fik frie hænder til at komme med forslag til materialevalg, farvevalg, møblering, forslag til funktioner og til lettelse af de indbyrdes arbejdsgange. Ideerne videreudvikledes i samarbejde med min kunde og efter 4 måneders arbejde lykkedes det os at skabe et spændende miljø. Udover det indlysende i, at alle lokaler til forskellige formål skal fungere, var det også et mål at skabe et miljø, hvor medarbejdere og borgere ville trives i inspirerende og smukke omgivelser. Medarbejderne var involveret i processen, hvilket var en fantastisk inspiration til glæde for mig som sparringspartner.
Centret blev åbnet med deltagelse af borgere, arkitekter, leverandører, medarbejdere, Københavns overborgmester Frank Jensen - og så i al beskedenhed mig selv som indretnings- og feng shui konsulent.
Det nye center er blevet rost - og skamrost - til glæde for min kunde, og jeg suger selvfølgelig til mig, da jeg har været en væsentlig leverandør af forslag og ideer - som min kunde udtrykker det: "en helhed af noget unikt".
Jeg er selv umådeligt tilfreds med resultatet, hvilket aldrig var blevet så godt, hvis det ikke havde været for min kundes engagerede samarbejde og tillid til min ekspertise. Jeg har arbejdet for hende flere gange tidligere, og som hun en gang sagde til mig - der er ikke eet af de rum du har indrettet, der ikke fungerer. Og sådan skal det være.
Københavns Borgerservice er ikke det eneste offentlige kontor, jeg arbejder for, og det er mit ønske at flere og flere instanser og andre arbejdspladser vil se fordelen i at lave målrettet indretning, der ikke bare bliver en flot præsentation / facade udadtil men også en velfungerende arbejdsplads, hvor medarbejderne bliver inddraget og spurgt til råds, når der skal indrettes. Det er trods alt den enkelte medarbejder - manden på gulvet - som bedst kender sine arbejdsrutiner, arbejdsgange og dermed er han / hun en indlysende sparringspartner.
Fremtiden er at lytte til medarbejderne og samarbejde med dem - ikke presse ting ned over ørerne på dem. De ledere, der tager deres medarbejdere med på råd, er dem, der har en loyal, produktiv og kreativ arbejdsstab, hvilket i sidste ende minimerer stress - vores dages tilsyneladende arbejdsrelaterede problem nummer eet. Så lad os håbe, at vi fremover ser et meget bredt samarbejde, når der skal skabes nye arbejdsrammer.
__________________________
Kommentarer
log ind eller opret konto for at skrive kommentarer