Sov bedre om natten (ayurveda)

Hvis du har problemer med at falde i søvn eller sove igennem om natten, er der en række råd, som kan hjælpe dig. Først og fremmest må du naturligvis kikke på dine kostvaner og fjerne koffeinholdige elementer m.m.

Undgå følgende
Kaffe
Te (sort og grøn te)
Kakao (alle former for chokolade, kakaomælk m.m.)
Sodavand med koffein (cola, fanta, sprite og mange flere)
Hvidt sukker og almindeligt slik
Gotu-kola.

Ifølge ayurveda skyldes langt de fleste søvnproblemer en ubalance i vata. Vata´s kvaliteter er hurtig, bevægelig, tør og let. Når disse kvaliteter bliver for dominerende, kan der opstå søvnproblemer. Bliver man f.eks. for let og bevægelig, vil det være svært at falde i søvn og man vil sove meget let og overfladisk.
Ubalance i vata kan skyldes overdreven bekymring, rejseaktivitet eller uregelmæssige sove og spisevaner (f.eks. ved skifteholdsarbejde). For at få balance i vata må man reducere dens kvaliteter (hurtig, bevægelig, tør og let) ved at forøge de modsatrettede kvaliteter (langsom, fast, fugtig og tung). Her er en liste over de mest virkningsfulde ting, der kan reducere vata og dermed få søvnen i balance.

Gør følgende

1. Giv dig selv en daglig oliemassage. Blot 5-10 minutters massage hver morgen med varm sesamolie kan i mange tilfælde helt fjerne dine søvnproblemer efter et par uger – læs mere om oliemassage på www.flowfood.dk

2. Spis og sov på nogenlunde samme tidspunkter hver dag.

3. Undgå kraftig fysisk og mental aktivitet i timen inden du går i seng.

4. Mediter før sengetid.

5. Drik evt. en kop varm mælk før sengetid, hvis du har det godt med det. Du kan tilsætte krydderier som gurkemeje, frisk ingefær og kardemomme  – det gør mælken lettere fordøjelig.

__________________________

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter

Kommentarer

log ind eller opret konto for at skrive kommentarer
Sov bedre om natten (ayurveda)