At lære børn respekt

Vores børn spejler os, de gør, det vi gør, de gør ikke, hvad vi siger.

Ofte tror vi fejlagtigt, at fordi børn er mindre, end vi er og ikke har så meget erfaring og viden som os, at de også har mindre følelser, end vi har, men det har de ikke, tvært imod. Den samme form for behandling der generer, sårer eller ydmyger os, generer, sårer, ydmyger og gør ondt på børn.

Når vi bliver såret følelsesmæssigt, lukker vores evne til at tænke klart ned. Når vi har lukket ned, kan vi ikke lære, vi kan kun optage, som en gammel båndoptager. Hvis vores egne forældre forsøgte at opdrage os, ved at kritisere, forelæse, straffe, gøre os skamfulde, latterliggøre, give ordre, råbe eller true, lukkede vi ned for konflikten og optog det blot på bånd for efterfølgende at trykke på gentag knappen, da vi selv blev forældre.

Du kan ikke lærer børn at opføre sig ordentligt ved, at få dem til at føle sig forkerte. Når børn føler sig gode, opfører de sig bedre.

Jeg hører meget kritik om “børn og unge udviser ingen respekt nu om dage”, men det er, fordi de ikke har lært det. Hvilket skyldes at mange voksne forsøger at lære børn respekt ved at behandle dem respektløst.

Børn lærer respekt eller mangel på respekt ud fra, hvordan vi behandler dem, og hvordan vi behandler hinanden og os selv.

Når jeg har taget mig selv i at trykke på gentage knappen, og kørt den gamle båndoptagelse, gør jeg følgende 1. spoler tilbage: jeg fanger mig selv i at tale respektløst og tænker på, hvad jeg ville sige, hvis det var en ny kollega, der skulle lære noget nyt, jeg var mentor for. 2. reparerer: ved at sige undskyld, 3. afspiller et nyt bånd, hvor jeg taler respektfuldt. Du kan prøve det og se,  hvilken reaktion du får.

Alt hvad vi siger, vil blive optaget og gentaget. Hvordan vi behandler vores børn er, hvad vi lærer dem.

__________________________

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter

Kommentarer

log ind eller opret konto for at skrive kommentarer
At lære børn respekt. Når børn føler sig gode, opfører de sig bedre