Markedsføring - vil du helst være usynlig?

ALLE der er selvstændige eller ambitiøse på jobbet ved, at det er den sikre død, hvis du er usynlig over for dine kunder og din leder. Derfor er der meget fokus på, hvordan man kan blive mere synlig. Men nogle gange kan det måske give bedre og mere bæredygtige resultater, hvis du beskæftiger dig med den der lille stemme i dig, som allerhelst vil være usynlig. Den der del af dig, som føler sig sårbar og måske også lidt forkert. Den der lillebitte del i dig, som dukker op på de mest uhensigtsmæssige steder. Som når du i stedet for at få fulgt op på kunder, læser tre netartikler om George Clooney, hans fabelagtige hustru og hemmeligheden bag deres fantastiske parforhold. Eller når du synes, at den nye kvindelige kollega er alt, alt, alt for meget, sådan som hun bare kaster sig for chefen. Har hun ingen selvrespekt? Mens du prøver ikke at tænke på den lidt for skarpe kommentar, du selv gav chefen til det sidste møde. For du er i hvert fald ikke én, der fedter sig ind.


Hvad
er det, de andre ikke må opdage om dig?

Hvad sker der, hvis du prøver at se på den modstand, du har imod at blive synlig? Hvad er det, som du ikke har lyst til, at andre skal opdage, at du er? Hvad må din chef for alt i verden ikke finde ud af, at du (også) er? Og hvad ville du nok nærmest dø over, at dine kunder så dig som? Måske vil du bare for alt i verden ikke være dum? Jeg kan huske, min mor i 1. klasse frustreret kastede min læsebog hen ad gulvet, mens hun opgivende sagde: ”Det er sgu’ da heller ikke mig, der skal lære dig at læse.” Det var blevet sent og jeg havde ikke helt fået styr på, hvad Bo og Mette egentligt havde gang i, i den bog. Et par år efter var jeg den bedste i klassen, for jeg ville i hvert fald IKKE være dum. Og det har fulgt mig i mange år. Det har givet gode karakterer og resultater, men også en masse trodshandlinger og en dyrkelse af det intelligente, selvom det sjove og kreative nok i virkeligheden var mere mig.

Eller måske går du med en følelse af ikke at være vigtig (nok). Og så bliver det ekstra sårbart at være synlig, for så kan andre jo begynde at kommentere og kritisere, at det du bidrager med slet ikke er relevant og nok nærmest værdiløst.

 

There is a crack in everything. That’s how the light gets in

Vi taler så meget om at være synlige og personlig branding. Men nogle gange glemmer vi at selv den bedste kommunikationsstrategi ikke er meget værd, hvis personen, der skal blive synlig, inderst inde allerhelst vil være usynlig. Derfor er det nødvendigt at arbejde mere personligt og dybere, når vi arbejder med den personlige kommunikation og markedsføring. Vi må finde skyggesiderne frem og belyse dem. Det kan i øvrigt også give en meget mere karakterfuld, personlig kommunikation, når man får skævhederne og kanterne med. For som det populære Leonard Cohen-citat lyder: ”There is a crack in everything. That’s how the light gets in.”

Hvordan kunne det hjælpe dig, hvis du var egoistisk, selvhøjtidelig, overfladisk, selvglad…?

Næste gang du mærker den der følelse af at have lyst til at træde et skridt tilbage eller er ved at stoppe dig selv, fordi du bliver bange for at blive for synlig, så prøv at se på hvad det er, du bare for alt i verden ikke ønsker, at andre skal se dig som? Og hvordan ville det kunne hjælpe dig, hvis du alligevel var egoistisk, selvhøjtidelig, overfladisk, selvglad – bare en smule?

Karen Toftegaard 

__________________________

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter

Kommentarer

log ind eller opret konto for at skrive kommentarer
Markedsføring - vil du helst være usynlig. Læs mere