Vejen til overskud

Som menneske har vi behov på to planer: vi har et fysisk og et psykisk behov. Inden for de to grupper er der flere grene som kan bruges så vi føler velvære og balance, rigtig mange mennesker går dagen lang igennem med handlemønstre som de ikke tænker over. De er ikke særlig bevidste om hvad de laver og hvad de finder sig i, eller tillader at der bliver budt dem, vi levet efter de handlemønstre vi har lært op igennem livet, både på det fysiske og på det psykiske plan.

Denne manglende bevidsthed gør os triste, negative, trætte og for nogle ender det helt ude i psykiske sygdomme, lige fra mild stress til alvorlige psykiske lidelser.

På bundlinjen er vi alle 90 % i kopi af de tydelige voksne der opdragede os da vi var børn. De første 3 år er vores kritiske år, vi er ikke stærke mentalt, men utrolige stærke på det følelsesmæssige, man siger et barn der ikke får øjenkontakt og berøring og snakket til i de første 9 måneder dør inden i og udvikler en psykisk lidelse der hedder tidligere følelses skadet, den viser sig ved at blive et menneske det i sit resterende liv kun kan mærke sine egne behov og på ingen måde mærke andres behov, den kan lære at læse folks behov dog kun med henblik på at opfylde sine egne behov. Det er her vi siger som voksen at han eller hun er psykopat.

I de første 3 år læser vi med følelserne, det betyder vi lære af de voksne hvordan vi skal behandle os selv på det indre plan, så en far der arbejder meget og aldrig har tid til sin familie viser sit barn at han ikke har selvværd, han bruger ikke tid på de ting der er sjove og vigtige på det psykiske, han plejer ikke sig selv i sit indre. så prøv at se på dine voksne se efter hvordan de opfatter og behandler sig selv. husk på deres opførsel har altid en hjerne forklaring men prøv at find en hjerte forklaring.

For at rode bod på vores manglende overskud må vi ændre vores handlinger, det er ikke så svært, det er et spørgsmål om at være meget mere bevidst og have lyst til at få det bedre. jeg ved at når man er i et aktivt liv med arbejde, børn og fritidsaktiviteter så kan det være svært at finde tid og plads til at gøre noget for sig selv, derfor er denne øvelse lavet ud fra at det let skal puttes ind i det liv du allerede levet, det enest er at du nu skal være mere bevidst.

Du har 4 emner du skal blive mere bevidst i der emner er FYSISK & PSYKISK & INDRE & YDRE. disse emner vil jeg guide dig i at stimulere så du får ekstra velvære og større overskud. du skal bevidst vælge 3 ting dagligt i de fire som du beslutter dig at handle bevidst på, måske synes du lige nu det er uoverskueligt men læs videre for det bliver letter bare roligt. tit vil det gavne at skrive det ned om aftenen hvad man skal næste dag, men du bestemmer jo helt selv hvordan du vælger at gøre.

DET YDRE :

Hvad handler det om når jeg snakker det ydre, det handler kun om din krop, om dit tøj, om dit hår, om din hud. her skal du bevidst vælge 3 ting du gør for dig selv som du nyder, og vælge at nyde det. det kan være at smøre creme på kroppen ( husk bevidst at vælge dette og være til stede i din handling med at smøre creme på) det kan være at vælge tøj du føler dig smuk i eller afslappet i bare fordi du bevidst har valgt at det er det du nyder i dag, måske springer du bevidst badet over eller sætter håret op i en hestehale eller lader det hænge, det handler om at du bevidst vælger 3 ting dagligt ud fra hvad du nyder ikke ud fra hvad du burde.

 DET INDRE:

Det Indre handler om det du putter i munden, af mad og drikke og cigaretter og hvad du ellers putter i munden. Denne her er let, du spiser sikkert 3 gange om dagen som minimum, selv om man sige 6-8 gange er det sundeste. Her er det vigtigt du bevidst vælger at nyde det du spiser og at det du spiser smager godt. ikke noget med lige at sluge noget mad, ikke de 3 gang hvor du bevidst vælger at nyde.

PSYKISK

Her i det psykiske er det vigtigt at du finder 3 ting dagligt som du bevidst kan anerkende og rose dig selv for at have gjort den dag, at du vælger at være lidt glad for dig selv og give udtryk for det overfor dig selv eller over for en anden der også laver denne opgave. jo mere pris du sætter på dig selv jo bedre. så vælge bevidst at finde 3 ting.

FYSISK

De fleste af os bevæger os på den ene eller anden måde, og dette emne omhandler din bevægelse af din krop, det kan være meditation, yoga, eller den tur du går op at handle eller hen til bussen, det er ikke nødvendigvis en fysisk hård handling, eller noget der tager lang tid. men mere et bevidst valg om at nyde det du laver og være bevidst om at være i oplevelsen ikke lade dine tanker dominere, når dine tanker dominere skal du blot sige til dem vi er live ved at lære noget nyt, og så flytte dit fokus tilbage til at nyde det du laver, er det sport er det læse en bog, er det lave mad er det gåtur eller sidde stille, det er ikke det altafgørende, det er det bevidste valg af at nyde det du har valgt at gøre. husk du skal finde 3 ting hver dag

Gør du disse øvelser vil de blive en del af dit liv og du vil opleve du får styrke til at selv vælge hvad der er godt for dig og du vil ikke føle dig så træt og misbrugt.

__________________________

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter

Kommentarer

log ind eller opret konto for at skrive kommentarer
Overskud - sådan får du det bedre. Læs mere