Sådan kan du træne din hjerne til at blive mindfuld

Opdag, hvornår er du mindfuld!

Ja, jeg har med vilje fordansket stavemåden af mindfull, fordi min pointe er at mindfulness ikke er noget indviklet noget, som du skal på kursus for at lære, men en evne i sig selv, som man kan opdage. De fleste mennesker kender fornemmelsen af indre ro.

Måske kan du lige nu ikke huske hvordan det føles, og du længes efter det. Men det vi at vi længes efter noget er også et udtryk for at vi ved at det findes - vi har prøvet det på et tidspunkt. Når man er stresset glider alting forbi en. Man lægger ikke rigtigt mærke til noget.

Omvendt er det når man er afslappet og glad. Så kan man glæde sig over de mindste ting. Vinden. En duft fra bageren, mens man går forbi. En sang i radioen. Gad vide hvornår du sit følte glæde. Måske en forårsdag, hvor du så anemonerne blomstre i skovbunden? Måske en dag, hvor din kollega gav dig en særlig morgenhilsen? Eller hvad mon du kommer til at tænke på? Det er vigtigt at lære at lægge mærke til, hvornår du er glad. At samle på sådanne oplevelser. Vores hjerne er programmeret til at lægge mærke til problemerne og forsøge at løse dem, men det giver os ofte et snævert fokus på det svære og det vanskelige. HJælp din hjerne ved at fokusere på gode ting også.

Du kan fx træne din hjerne ved at tænke på tre gode ting fra hver dag inden du lægger dig til at sove. Det kan være gnske små ting. Som fx at du klarede en vanskelig samtale, eller at du fik lavet noget lækkert aftensmad, at du hyggede dig sammen med kæresten foran tv'et eller at dit barn var glad, da du hentede ham eller hende. Læg mærke til at sådanne "små" ting kan have stor værdi og dvæl lidt ved det.

Sådan kan du øve dig i at samle de mange situationer sammen, hvor du er mindfuld i hverdagen - og dermed blive endnu mere mindfuld, og forhindre stress og uro. Held og lykke med det. Også på arbejdet, selvfølgeligt.

__________________________

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter

Kommentarer

log ind eller opret konto for at skrive kommentarer
Mindfulness - sådan bliver du mindfuld? Læs mere