Sådan opnår du indre fred

Der findes et punkt i os alle af fuldkommen fred. Jo mere vi kommer i kontakt med dette punkt i os selv, jo mere afbalancerede er vi. Det er i denne tilstand af fuldkommen fred, at vi kommer tættere på dem vi er. Ofte er vores personlighed pakket ind i en række begrænsende forestillinger om os selv og verden omkring os.  

Angst og frygt kan begrænse os rigtig meget i vores liv. Det er både menneskets overlevelse og vores største fjende. Vi kan være bange for at miste, bange for at fejle, bange for ikke at slå til, bange for hvad andre synes om os, bange for at flyve, bange for at elske, bange for fremtiden, bange for døden og bange for livet. Der er faktisk ikke det, vi ikke kan være bange for. Man kan dele frygten op i to kategorier: sand frygt og falsk frygt. 

Sand frygt er når vi står overfor en reel fare, der truer os på livet, som f.eks. at man er ved at blive kørt ned, bliver overfaldet, eller at en vi holder af er i en truet situation. Sand frygt udløser således de nødvendige stressresponser, så vi handler i situationen, og gør det, der skal til for at beskytte os mod fare. Sand frygt kan være med til at redde liv, enten vores eget eller en andens, og er derfor en sund reaktion i en farefuld situation.

Falsk frygt er derimod noget, der kun eksisterer i vores fantasi og tanker. Det kan være et scenarie, vi bygger op, uden det har hold i virkeligheden. Det kan f.eks. være: min kæreste er utro, selvom der måske ikke er nogle tegn på det. Eller jeg bliver nok fyret, selvom du måske kun har fået påskyndelse for din indsats. Eller ingen elsker mig på trods af, at der står rigtig mange på spring til at elske og støtte dig. Det kan også være en frygt for at gå fallit, selvom du har masser af penge. Falsk frygt kan således ligestilles med det vi kalder stress, da stress i bund og grund er en masse scenarier, vi bygger op omkring os selv, om at vi ikke er gode nok og utilstrækkelighed.

Det kan opleves som en konstant indre dialog eller diskussion om egen formåen eller mangel på samme

Der er en fortælling, der beskriver det sådan her: 

Lille Søren løber hen til sin bedstemor og sætter sig på hendes skød og siger, bedstemor fortæl mig historien om de to trolde og bedstemor fortæller:

Inde i os alle bor der to trolde, den ene hedder Tillid, den anden hedder Frygt. De kæmper hver eneste dag om alle livets spørgsmål, nogle gange har Tillid overtaget og andre gange er Frygt lige ved at vinde kampen. De kæmper løs hver eneste dag, især når vi står i en ny situation. Det er en sej og lang kamp, en evig strid. Jamen bedstemor, bedstemor, hvem vinder spørger lille Søren forventningsfuld. Og bedstemor svarer: Det gør den, du fodrer mest.

Den stemme inden i os, som vi følger mest, får mere og mere magt over os. Ligesom alt det vi giver opmærksomhed vokser. Derfor er det vigtigt, at vi lærer at skelne mellem sand og falsk frygt og lærer at stoppe op og korrigere vores opmærksomhed, hvis den falske frygt er ved at tage overhånd.

De tanker vi har tilstrækkelig mange gange bliver til vores tro. Så når vi har overbevist os selv om, at noget er farligt tilstrækkeligt mange gange, så optager vi det som sandt, og så går vores følelsesberedskab umiddelbart i gang, hver gang vi møder en lignende fare. Frygten er således en tanke, men den holdes fast af følelserne omkring den. Og jo stærkere følelserne omkring tankemønsteret er, jo mere fastlåser det os i vores sind. Det er således vigtigt at være opmærksom på, at tankerne kommer før følelserne og tanker kan korrigeres, hvorimod når vi, når ind i følelsernes vold, er vi nødt til at bare acceptere det der er, for at det slipper os. I min terapi hjælper jeg med at slippe følelserne omkring den falske frygt, så tankemønstret lettere kan korrigeres og dermed ændres. 

Den falske frygt stress og angst er virkelig ødelæggende for os i vores liv især, hvis den styrer os i længere tid. Ofte er det en så integreret stemme i os, som vi opfatter, som en del af vores personlighed. Den kan være med til, at vi ikke tør se egne ressourcer og tage imod muligheder og glæder i livet. Falsk frygt sætter gang i hjernes amygdala, som videregiver en masse signaler, så stresshormoner kommer på overarbejde i vores kroppen. Det skaber ubalance i kroppen og påvirker ofte vores søvn, som kan være en ud af mange stresssymptomer. En længerevarende belastning af kroppens stresshormoner har videnskaben vist fører til fysiske sygdomme. Derfor er det vigtigt at gøre noget ved det.  

Ikke desto mindre gemmer der sig en gave i den falske frygt. Der ligger en underlæggende forløsning i at komme mere i kontakt med sig selv – den man er og den man gerne vil være – hvis man går ind og arbejder med sin frygt og forstår den visdom den rummer. En falsk frygt for at blive syg kan evt. rumme et budskab om at tage mere omsorg for sig selv og have en bedre balance mellem det at give og modtage frem for fx helst at ville give til andre. 

Jeg er Autoriseret Psykolog og hypnoseterapeut og jeg har hjulpet tusindvis af mennesker med angst, frygt, stress og forbier af forskellig art. Det er fantastisk at se den forvandling mennesker går igennem i denne proces. Det er, som om de vågner op til hvem de i virkeligheden er. Den hypnoseform, som jeg har udarbejdet, suppleres med øvelser som klienten kan træne ind i sin personlighed og dermed skabe et nyt reaktionsmønster omkring en given situation

Når jeg tager mennesker ind i hypnosestadiet, kommer de ned i et meget dybt afslappende stadie. I det her stadie begynder kroppen at hele sig selv, og der sker ofte en hel del fysiologisk ændringer i kroppen, hvor den går fra at havde været i stressresponsernes vold til at udløse en række positive hormoner. Dette styrker immunforsvaret og sænker pulsen og mindsker mavesyren. Kroppen går således i gang med at optimere balancetilstanden i kroppen.

Min terapi hjælper dig med at slippe begrænsede forestillinger og giver adgang til denne indre ro og fred.

Gode tanker fra Matilde 

 

 

 

 

__________________________

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter

Kommentarer

log ind eller opret konto for at skrive kommentarer
Angst og stress - Sådan opnår du indre fred. Læs mere