Tema: Sex, lir og spiritualitet: Helten og heltinden

Er det ikke sjovt at man i romantiske komedier stort set aldrig får noget at vide om hvad der sker med helten og heltinden EFTER de endelig har fået hinanden?

Hvad med at STARTE filmen i samme øjeblik helten og heltinden – efter at have gennemgået alverdens pinsler og prøvelser – endelig får hinanden. Den allerførste scene i hele filmen ville være den hvor man i slow-motion og med stor svulstig musik i baggrunden ser helten og heltinden løbe hen over en blomsterbestrøet eng og endelig falde i hinandens arme, kysse hinanden vildt og inderligt og så...

CUT til næste scene. Efter adskillige ugers velfortjent hed marathonsex er det nu blevet hverdag i heltens og heltindens liv. Og hvad skal de nu lave? (Der er trods alt grænser for hvor meget sex man kan holde ud at have. Selv den sødeste dessert begynder at smage lidt kvalmt, hvis man spiser den morgen, middag og aften.) Og kan vores smukke helt og heltinde overhovedet finde ud af at være i et forhold med hinanden, nu hvor deres liv ikke længere er fyldt med næsten uoverkommelige forhindringer, intriger, onde stedmødre, udspekulerede stedsøstre, jaloux ægtemænd, dødelig familierivalisering eller verdens snarlige undergang?

Den første kurre på tråden opstår da heltinden inviterer helten med til familiemiddag (ofte et afgørende øjeblik i ethvert parforhold!). Her kommer helten i sit første parforholdsdillemma, for selv om han har svoret at han vil gå igennem ild og vand og dø for sin kvinde, har han faktisk aftalt at gå ud og bowle med vennerne denne weekend. Så han siger pænt nej tak. Vores kære heltinde bliver helt vildt såret og skuffet (fordi hun tror på parforholdsmyten om at Hvis du elsker mig, vil du gøre det jeg vil have) og parrets første skænderi opstår. ”Jamen, jeg troede at du elskede mig?” græder heltinden. ”Jamen, det gør jeg da også, skat,” siger helten. ”Hvorfor vil du så ikke med til familiemiddagen?” snøfter hun. Nu er helten i klemme og det ender med at han (omend inderst inde meget modvilligt) siger ja til at tage med (fordi han tror på parforholdsmyten om at Et parforhold kan kun fungere, hvis man går på kompromis).

Efter familiemiddagen opstår der endnu et skænderi, denne gang om fremtiden. Under familiemiddagen kom spørgsmålet om børn op og helten udtalte at han først havde tænkt sig at blive færdig med sin MBA og få lidt mere gang i karrieren før han begyndte at stifte familie. Det blev vores kære heltinde ikke helt glad for og på vej hjem i bilen affyrer hun De Klassiske 7 Ord der ofte kan betyde enden på liv og glade dage for mange parforhold: ”Hvor-Er-Dette-Forhold-På-Vej-Hen?” (fordi hun tror på parforholdsmyten om at Vi har en fremtid sammen. Dette øjeblik er kun en trædesten til et mål ude i fremtiden).

Efter sådan en dag med forvirring, skænderier og skuffelser (baseret på vores kære helt og heltindes tro på vores mange kollektive parforholdsmyter) er den seksuelle lyst ikke lige i top og parret spenderer deres første nat sammen uden hed sex. Og sådan går det slag i slag, dag efter dag, indtil helten begynder at bruge mere og mere tid på sit arbejde og mindre og mindre tid med heltinden. Parret glider mere og mere fra hinanden, indtil heltinden en dag opdager at vores kære helt har en affære med en kollega på jobbet (hende den sexede projektleder fra iCube Electronics), og så er det tid til et besøg hos en sexolog der kommer med gode råd til hvordan parret kan blive mere intime og sætte krydderi på deres sexliv igen. Men det som hverken vores kære helt eller vores kære heltinde eller sexologen aner er at deres problemer slet ikke har noget med deres sexliv at gøre, men bunder i at de (helt uskyldigt og ubevidst selvfølgelig) tror på og lader sig styre af de 101 myter om parforhold der har drevet os mennesker til vanvid siden tidernes morgen... Og til allersidst (efter at have forsøgt at kickstarte deres slappe sexliv med både Kama Sutra, tantra, SM og femten forskellige blowjobs i det fri) går vores kære helt og heltinde hver til sit. Hvor de sidder dybt skuffede på hver deres bæverding og undrer sig over hvordan noget der startede så lyksaligt kunne gå så galt, kunne ende med at blive sådan en fiasko (fordi de tror på parforholdsmyten om at Et parforhold er kun en succes, hvis det varer for evigt)...  

Hvad siger du til det? Tror du sådan en romantisk komedie (eller snarere tragedie) ville have nogen chancer i Hollywood-land? Eller tror du at de fleste af os hellere ville forblive i illusionen om at alle par – efter det første hede kys - lever lykkeligt til deres dages ende?

Læs også de andre artikler i temaet; K(l)ik på arkivet

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter

Kommentarer

log ind eller opret konto for at skrive kommentarer

Nej, det blir ikke en Hollywood-basker, for hvem ville gide at se den? Gider vi at se det, der ikke virker? Ikke supermotiverende, vel.

Hvis filmen skulle starte der, hvor du foreslår, hvilket er ret interessant, så skulle det efterfølgende da være superinspirerende og motiverende måder at løse de konflikter og følelser på, der opstår. Det handler jo ikke om, at de ikke gør det, men hvad vi gør ved dem, og om vi gør noget.

 Hmmm, interessant experiment :-)

Mange hilsene

Rikke

Kære Tim, Jeg kan godt lide, at du forfølger tanken om, hvad der mon sker efter det famøse skilt "Just Married" bag på den hvide limo fader ud i slut-framen på filmen. Og jeg kan godt lide, at du kalder vores hovedpersoner Helten og Heltinden. For det kræver mands- og kvindemod at sige "ja" til hinanden. Uden at have afstemt hvilken én af fortsættelserne, der kommer herefter. Det kunne være at vores heltinde liiiige skulle tjekke om helten nu også var 100% indforstået med at han derved havde fået det fulde ansvar for hendes lykke. Og vores helt ville sikkert hurtigt finde ud af, at det var en god idé at melde klart ud, at han stadig havde et behov for at have nogle aktiviteter sammen med gutterne, som sikkert i mange år har været fundamentet i hans sociale netværk. Og at en afvisning af familiemiddagen ikke ville være en afvisning af vores heltinde. Ligesom hendes manglende lyst til sex ind imellem ikke nødvendigvis bunder i en afvisning (straf)af ham. Komedie eller tragedie. Det er i overbevisningerne om parforholdets indhold, at dramaet udspiller sig. Shakespeare må være grøn af ærgelse over, at han ikke er her til at blive inspireret. Jeg gad vide, hvilken forviklingskomedie, han ville få ud af det..... (c; Kærlige hilsner Lenette
Kære Rikke, nogle gange lærer man jo bedst hvad der virker ved at se hvad der ikke virker… Og hvis man så som Lenette siger, kunne gøre det til en tragikomisk forvekslingskomedie med Brad Pitt og Angelina Jolie eller Mads Mikkelsen og Iben Hjejle… Som bonusmateriale kunne filmgæsterne efter filmen få en lille håndbog med: 1) En oversigt over de 101 myter om parforhold der gjorde at der gik så gevaldig kludder i kærligheden for vores kære helt og heltinde. 2) Et par enkle værktøjer til at undersøge og frigøre sig af parforholdsmyterne såsom Barbara Bergers “Forventninger & Virkelighed” teknik og de fire spørgsmål i The Work of Byron Katie Faktisk har jeg allerede skrevet denne lille håndbog. Bogen hedder “101 myter om parforhold der driver os til vanvid – og lidt om hvad du kan gøre ved dem” og udkommer til foråret. Ovenstående artikel er faktisk et lille uddrag fra bogen.

Kære Tim,

Jeg vil glæde mig til at læse din håndbog og få et par fif og tricks til hvad jeg kan vælge at gøre i stedet for det jeg plejer. Og som ikke virker!

BTW: Flmen kan også være en drama-dogme-dokumentar. Manuskriptet er overflødigt. Sæt en mand og en kvinde på samme scene, og der er action fra første sekund.

Kærlige hilsner Lenette

"All the world's a stage, And all the men and women merely players: They have their exits and their entrances; And one man in his time plays many parts," - William Shakespeare
Tema: Sex, lir og spiritualitet: Helten og heltinden