Naturvandring Mindfulness Coaching

Skovbadning - stillevandring med mindfulness

Blog forfatter

Skovbadning er en japansk natur-terapiform, som er virkelig godt mod stress. Det har ikke som sådan noget at gøre med, at man bader i skovens søer og vandløb. Skovbadning foregår som en stille gåtur i roligt tempo gennem skoven, hvor man indtager dens atmosfære med alle sine sanser. Når du sænker tempoet og stopper op og betragter det der er omkring dig i skoven, så vil du opleve at komme helt i ro, blive afslappet i kroppen og fri for bekymringstanker.

Du kan læse mere om skovbadning og tilmelde dig begivenheder her:

https://www.mindshift.dk/mindful-skovbadning/

De fleste ved nok godt, at det er sundt at tage en tur i skoven. Men skovbadning, som hedder Shinrin joku på japansk, blev et begreb i den medicinske praksis i 80´erne, da japanske forskere ved en videnskabelig tilgang fandt ud af, at skovbadning rent faktisk har en positiv effekt på vores helbred i langt højere grad end blot en rar oplevelse. Skovbadning påvirker vores blodtryk, hjerteslag og immunsystemet. Man har også fundet ud af, at træerne danner nogle særlig gavnlige stoffer, phytoncider, som sendes ud i luften, som vi kan indånde og dermed få gavn af i kroppen med helbredende og forebyggende virkning.

I Japan ordinerer man skovbadning på recept og i Danmark er man også begyndt at inddrage skovbadning som en behandlingsform for stresss-ramte, lindring under kræftbehandling og folk med forskellige traumer eller depression. Men skovbadning har en gavnlig effekt på alle og kan være med til at styrke dit helbred, så du er mere i balance med dig selv til at modstå de udfordringer og krav som stilles til dig i en travl hverdag. Det er også en aflastning af hele dit kropssystem og hjerne, hvis du til dagligt bor eller arbejder i byer med meget støj og trafik.

Mindful skovbadning er en kombination af skovbadning og mindfulness. Det foregår som stillevandring, meditation, mindfulnss og forskellige vejrtrækningsøvelser i naturskønne skove i Nordsjælland. Du vil opleve en helt særlig ro på de små skovstier, hvor vi går i stilhed. Undervejs guider jeg mindfulness øvelser og meditation i skoven, som skærper dine sanseindtryk og forstærker naturoplevelsen. Vi går 3-4 km ad kuperet terræn på et par timer. Vi gør ophold mellem træerne en gang imellem for at indtage naturen enten stående, siddende eller liggende. Turen afsluttes med en let frokost, hvor vi har en evaluering af den fælles oplevelse.

Med mindfulness og skovbadning opnår du:

• at slippe dine tanker og være i nu´et

• et roligt sind og bedre koncentrationsevne

• en dejlig afslapning i kroppen og større livsglæde.

Så du bliver bedre til at fokusere på det der er vigtigt i dit liv. Og du vil bedre kunne tage lederskab i dit eget liv. Få større overblik over din egen situation og beslutninger i dit liv.

Til skovbadning skal man selv medbringe et liggeunderlag eller yogamåtte til udendørs brug samt et tæppe til at tage over dig, når vi gør ophold i skoven. Tag masser varmt og praktisk tøj og fodtøj på efter vejret. Hellere lidt for meget tøj, så du kan justere med at tage af og på undervejs. Der er nemlig flere tidspunkter, hvor vi gør ophold og forholder os i ro.

Skovbadning kan udføres på alle årstider og i stort set alt slags vejr. Hver årstid giver en ny oplevelse. Så prøv at slip en begrænsende overbevisning om, at det kun kan gøres i godt vejr. Det vigtigste er at skovbadning giver dig en mulighed for bedre at lytte til din krop og blive mere opmærksom på omgivelserne. Dette er en kontrast til vores liv indendørs, hvor vi kan have en tendens til at overhøre kroppens signaler, fordi vores sanser ikke bliver stimuleret tilstrækkeligt.

Skovbadning har størst effekt, når det udføres i mere vild natur med en stor artsrighed. Variationen i skovens vildnæs med nedfaldne træer og dyreliv får vores hjerne til at blive stimuleret på en anden måde, end hvis vi går tur i en bypark med trafikstøj i baggrunden. Det virker meget beroligende at kigge på træernes naturlige bevægelser, når grene og stammer svajer i vinden. Eller at sidde og betragte en skovsø med insekter og fugleliv.

Det der sker i kroppen under skovbadning er, at stress-hormonet cortisol sænkes i blodet og pulsen bliver lavere. Kombineres dette med vejrtrækningsøvelser bliver hele nervesystemet mere roligt. Og det der sker i hjernen er at frontallapperne bliver mindre aktive og giver mulighed for en tilstand med strækere alfabølger, som er tegn på en afslappet men opmærksom tilstand. Det man kalder at være i nu´et eller i flow, som det man også kan opnå ved at meditere. Jeg kalder det en "hængekøje-følelse". Den følelse kender du kun, når du har oplevet at være i en hængekøje. Så skovbadning skal også opleves for at vide, hvordan det føles. Så kom med på en af mine arrangementer i skoven og mærk det på din egen krop.

__________________________

Anita Petersen
Naturvandring Mindfulness Coaching
Web: https://www.mindshift.dk/

Relaterede artikler efter område


Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter
Skovbadning - stillevandring med mindfulness. Læs mere