Psykolog i København Camilla Bruun

Skam og mindfulness

Blog forfatter

Skam er en tabubelagt følelse. Vi skammer os over at skamme os. Når følelsen kommer dukker op, skjuler vi den, fra hinanden og sågar fra os selv. Carl Jung kaldte skam for ”sjælens sumpområde” – et sted som man ikke frivilligt besøger.

Når tabuer brydes, sætter vi en masse energi fri. Den energi, der var bundet i at undertrykke, skjule, bekæmpe de følelser og oplevelser, som er knyttet til tabuet, slippes fri. Bryd tabuet omkring skam ved at rette din kærlige opmærksomhed nod den. Lær følelsen at kende, anerkend den, stå ved den og mød den med venlighed og medfølelse.   

Skam er knyttet til at føle sig forkert, mindreværd, ikke god nok, ikke værdig til fællesskabet, uelsket, alene og forladt. Skam sætter spørgsmålstegn ved, om vi er ok og værdige som mennesker og om vi er værdige til at høre til og være forbundet med andre mennesker, om vi er værdige til kærlighed.

Når vi tror på det skammen ”siger”, fx at man er uværdig som menneske, eller ikke fortjener kærlighed, føles det ganske uudholdeligt. Det er formentligt en af de mest smertefulde følelser at blive overmandet af.

Tror vi på skammens ”historie”, kan det føles som om vores liv, ikke er noget værd. Tror vi, at vi ikke er værdige som mennesker, eller værdige til kærlighed og fællesskab, kan det føles som om, der ikke er nogen grund til at være her.

Men skam er lige som alle andre følelser, menneskelig, og den kommer og går, og skammens historier, siger aldrig sandheden om dig. Du er altid værdig, bare fordi du er her. Du er også værdig når og i mens skammen raser.

Skammen kan føles overvældende, skræmmende, massiv og konstant. Lærer du følelsen at kende vil du dog opdage, at den er ufarlig og foranderlig, og at du ikke behøver at føle dig overvældet og overmandet af den. Det gør du via mindfulness.

Med mindfulness, kan du, ligesom med mange andre følelser, sætte en masse energi fri, og lære ikke at lade dig styre af følelsen, ved at møde skammen, når den opstår med nysgerrighed og venlighed. 

Skamfølelsen har brug for det samme, som vi selv har brug for:  kærlighed, ømhed, accept, anerkendelse, respekt, omsorg, forståelse. Først når vi tilbyder smertefulde følelser kærlighed, falder de til ro.

Når skammen er på besøg, opstår der på den ene side kritiske tanker om dig selv og dit liv, og på den anden side opstår der nogle sansefornemmelser. Skammen, opstår i forskellige grader, den kan føles som alt fra en lille gnist til en stor skovbrand. Den kan oplevelse som fx varme i ansigtet, spænding i skuldrene og kæberne, klump i halsen, sved, fugtighed, varm sitren og snurren i kroppen, kvalme og tyngde i kroppen, hurtig puls og meget mere. 

Det gælder her om at lade være med at blive "kuppet af" de kritiske tanker oppe i hovedet og i stedet fokusere på sansefornemmelserne i kroppen. Lad være med at tro på det, du tænker, og lad opmærksomheden fokusere på kroppen. Det gælder også om at trække vejret dybt, og blot lade bølgen af skam passere i gennem dig. Som en storm, der passerer på dit sinds himmel.

Sammen med det du mærker i kroppen, kan du opdage at skammen bare er nogle fornemmelser, der konstant forandrer sig, kommer og går, som vejret forandrer sig hele tiden. Fornemmelserne er ikke farlige, og de er modtagelige overfor din venlige, kærlige, nærværende opmærksomhed.

Nede i kroppen, i dine sanser, som altid er i nuet, kan du opdage den tryghed som altid findes i nuet. Dine tanker er i fortiden og i fremtiden. Når din opmærksomhed er opslugt af tankerne oppe i hovedet, farer du vild i fortid og fremtid. Nede i kroppen, i sanserne, mærker du nuets kraft. Nuets kraft er ro og glæde og tryghed.

Du kan opdage at skammen ikke er den du er. Du kan opdage, at den du er, er meget større en skammen. Lige som at himlen er meget større end ethvert stormvejr. Du er som himlen, stor og rummelig. Følelser er bare som vejret, der kommer og går. Himlen har ikke noget problem med stormvejr.  

Sådan bliver du større og stærkere end skammen. Sådan heler du skammen og lærer ikke at lade den styre dig eller definere den du er.

Lær mere om skam, mindfulness og følelser her:

SKAM - bryd tabuet

Slip ud af skammens greb

Sådan helbreder du dine følelser 

Du kan også få en anden vinkel på skam, her er link til forsker Brené Browns fantastiske ted talks, hvor hun taler om skam og sårbarhed:

http://www.ted.com/talks/brene_brown_on_vulnerability

https://www.ted.com/talks/brene_brown_listening_to_shame

Kh Psykolog Camilla Bruun

__________________________

Camilla Bruun, psykolog i København K
Læs mere på: http://elskdigselv.com/

Relaterede artikler efter område


Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter
Skam og mindfulness - bryd tabuet og bliv fri med mindfulness og medfølelse