SKØNNE SMUKKE DANSKE KVINDER!
Moderne kvindelighed, mode og livsglæde hører tæt sammen. Vi støder bare på rigtig mange fordomme, før vi når til den erkendelse. Og det er virkelig synd. Også fordi vi kvinder snyder os selv for at kapitalisere på den kapitalform, som vi har med os fra naturens hånd: Nemlig den erotiske!
"En af mine klienter, en lækker dame på 86 år, der altid går enormt smart klædt, blev passet op af en ældre nydelig herre forleden dag: Du lyser op på hele Gl. Kongevej! havde han sagt, og var fortsat med at konversere hende et stykke ned ad gaden. Da de nåede til et kryds, havde han taget hende forsigtigt i armen og spurgt: Du vil vel ikke med mig hjem? Min klient var blevet så overrasket, at hun udbrød: Måske en anden gang! Og så var han forduftet. Men han havde simpelthen reddet hele hendes sommer! Og alle hun fortalte historien havde sagt: Hvorfor tog du ikke bare med ham hjem!"
Faktisk var det en af mine bekendte, der fortalte mig historien. Og jeg kunne ikke lade være med at grine. Jeg elsker simpelthen den slags livsbekræftende historier, for forførelse, sensualitet, seksualitet og præsentation har nemlig ikke en pind at gøre med alder. Det er bare noget vi tror. Måske fordi vi alt for ofte kun møder glathudede barnekropsagtige photoshoppede kvinder i mediebilledet, og alt for sjældent ser hvordan bredmåsede, fyldige og løshudede kvinder (og mænd!) ser ud. Og mange af dem ser faktisk ret godt ud; især når de føler sig godt tilpas med sig selv og tillader sig selv at stråle.
Moderne kvindelighed har det ikke alt for godt. Der er alt for mange kvinder, der ikke aner hvad de skal tænke om begrebet kvindelighed og i stedet tænker på sig selv som en pige. Også dem der er langt over 30, 40, 50 og ja, helt ovre på den anden siden af 80! Og det er rigtigt ærgerligt. For at være i kontakt med sin kvindelighed gør, at man først og fremmest kommer i tættere kontakt med sin seksualitet, og dernæst sin livsglæde Og det er jo ikke dårligt!
Det er noget, der er blevet tydeligere og tydeligere for mig, efterhånden som jeg har arbejdet mig ind i modehistorien. Mode er nemlig en måde at fejre sin kvindelighed på hver dag, og oven i købet på en legende måde, så man kan eksperimentere med både sin identitet og den virkning den har på andre. Hvor mænd sparker dæk og udveksler kubikhistorier, udveksler vi kvinder tips, tricks og designernavne - og det i sig selv kan være sjovt.
Mode er imidlertid altid blevet anset for at være en gang overfladisk vrøvl; noget som kun sygeligt forfængelige kvinder (og gamle bøsser!), der ikke har noget bedre at tage sig til, beskæftiger sig med. Den herskende norm er, at det ganske enkelt ikke er en værdig beskæftigelse for kvinder med omløb i hjernen. Men det er til gengæld en gang overfladisk forvrøvlet sludder!
Mode har lige siden vi fandt ud af at male med okkerpigmenter for 1.8 millioner år siden været klare sociale og symbolske signaler, der skulle kommunikere hvilken stamme vi tilhørte, og hvilken status vi havde i den stamme. Og sådan er det faktisk stadig. Bare tænk på hvad en uniform kan gøre for en mands personlighed! Men det er mere end det. Der er modeforskere der mener, at mode er så meget lig sex, at hvis ikke vi havde moden, ville vi ganske enkelt være gået til som art, for så ville der være alt for få, der ville have dyrket sex! Mænd tændes visuelt, og det visuelle er det drivende punkt i moden: Hvordan noget ser ud for at give et ganske særligt meddelende udtryk, så omverden ved, hvad de skal forholde sig til. Og i dag ved man, at æstetik ikke bare handler om forskønnelse, men simpelthen er en evne til overlevelse, fordi æstetik kan ændre negative emotioner til positive følelser og kan skærpe indlæring, styrke hukommelsen og øge opmærksomheden!
For os kvinder er det også et udtryk for den erotiske kapital vi mener vi har. Erotisk kapital er et nyere begreb, som man er begyndt at arbejde med. Kvinder har - ikke overraskende - meget mere erotisk kapital end mænd, alene af den årsag, at mænd efterspørger sex mere end kvinder. For sådan er det altså stadigvæk, viser alle undersøgelser. Det giver kvinden en enorm magt over manden, hvilket aldrig har været specielt populært. Den kristne (mandsdominerede) kirke fik held med at gøre seksualiteten til noget syndigt, og ville fjerne det seksuelle begær fra folks bevidsthed, hvorfor kvinders erotiske magt blev gjort syndig - og på den måde mistede kvinderne ikke blot deres seksualitet som en kilde til livsglæde; de mistede også deres eneste medfødte kapital i et samfund, der ellers ikke gav dem meget magt.
Hele dette apparat gjorde, at tøj blev til noget, der lukkede kroppen inde frem for at vise den frem, så alle kunne frydes over synet. Og mode blev gjort til noget negativt. Men sådan behøver det ikke længere at være.
Mode og tøj er en skøn måde for mange kvinder at fejre deres kvindelighed på. Og ikke mindst deres seksualitet. Det at klæde ens krop på for at nyde synet af den, for at føle sig attrået, lækker og erotisk, er noget som alt for få danske kvinder gør. Og det er synd. For vi går glip af en masse dejlig energi, som vi allerede indeholder, men som vi ikke dyrker - mest af alt af angst for, om vi så bliver for meget. Sådan a la Anni Fønsby eller Rigmor Zobel for nu at tage to yderpunkter, der hver især bruger mange penge på tøj og fremtoning. Men det er jo slet ikke det, det handler om. Det handler om at være i kontakt med sin kvindelighed, og dernæst at vise den frem, som man selv synes man har lyst til - og ved at være i kontakt med den side af sig selv, øger man også sin livsglæde. For vi ved det jo godt: Når man er nyforelsket og kun stiger ud af sengen for at hente lidt mad, er det at man føler sig mere levende og glad end på noget andet tidspunkt i sit liv. Og hvorfor skulle vi ikke forsøge at få bare en flig af det med os hver dag ved at klæde os efter det? Så måske skal du tage dine mest sexede sko på i dag og gå ud og fejre dig selv!
Af foredragsholder Emilia van Hauen, sociolog og trendrådgiver
Kommentarer
log ind eller opret konto for at skrive kommentarer