Psykolog i København Camilla Bruun

Særligt sensitiv

Blog forfatter

Særligt sensitiv

Det skønnes, at 15 til 20 % danskere er særligt sensitive mennesker. Sensitives nervesystem bearbejder stimuli dybere end ikke-sensitives nervesystem. Derfor er de ofte kreative, begavede, dybsindige og er gode til at indleve sig i andres følelser.

Særligt sensitive har et rigt følelsesliv, og har ofte gavn af at udvikle et forhold til deres følelsesliv baseret på ikke-dømmen, kærlig opmærksomhed og anerkendelse. Desuden har mange sensitive gavn af at arbejde med det at sætte grænser, som passer til deres sensitivitet.   

At sætte grænser

Sensitives vidunderlige evne til at indleve sig i andres følelser og til at tage hensyn til andre, kan også have en bagside, fordi det betyder, at det kan være svært at sætte grænser over for andre og få passet på sig selv. Det kan også være svært, fordi ens grænser går andre steder end ikke-sensitives grænser.

Det er vigtigt at sætte grænser, bl.a. for ikke at blive overstimuleret hele tiden. Når sensitive ikke får sat grænser og passet på sig selv opstår der fx uro, stress, angst, udmattelse, fortvivlelse og frustration som symptomer, på at man er overstimuleret. Når man får sat grænser i samværet med andre mennesker, undgår man bedre overstimulering.

Den grimme ælling

Ofte har man følt sig anderledes i sin opvækst. Det er svært at være sensitiv i en ikke-sensitiv verden. Sensitive er ofte kommet til at føle sig forkerte blandt ikke-sensitive. Et godt billede på denne oplevelse er HC Andersens eventyr om den grimme ælling, som føler sig forkert i flokken. Ællingen som i virkeligheden er en svane, bliver ikke set for det, den i virkeligheden er, så den lærer ikke at se sin egen skønhed.

Først når den en dag forstår, hvem den er, og finder ud af at den er anderledes på en smuk måde, og at der er andre, som er ligesom den, finder den hjem.

Følelsen af at være anderledes, alene, ikke forstået eller forkert, har ofte fyldt meget hos særlig sensitive. Det er svært, at sætte de grænser, som passer til ens sensitivitet, både fordi man ikke er blevet forstået og fordi man gerne vil være som de andre og passe ind. Særligt sensitive oplever ting så meget mere intenst end ikke-særligt sensitive, og bliver fx let overstimuleret af en sammenkomst, der varer mere end et par timer. Det kan være svært at sætte en grænse i sådan en sammenhæng.

Det kan hjælpe at møde andre særligt sensitive, som også er nødt til at sætte lignende grænser, og som desuden har et lige så levende og rigt følelsesliv, som man selv har. Det kan også hjælpe at arbejde bevidst med sin grænsesætning.

Et levende følelsesliv

Hvis ens følelser ikke er blevet forstået og anerkendt, er man ofte kommet til at konkludere, at de var forkerte og ikke var værd at lytte til. Vi har en måde at tænke på omkring følelser i vores kultur, som ikke er anerkendende over for følelser. Vi siger ofte: ”det er der ikke nogen grund til at føle”, eller ”du er overfølsom” eller ”slap nu af", "du overreagerer”, vi synes tit, at det gælder om at ”tage sig sammen”, ”nå sit mål” ”overvinde sine barrierer”, ”bekæmpe og overvinde angst” osv. Når særligt sensitive tror, at dette er den "rigtige måde" at tænke på, kan de komme til at tage afstand til deres eget følelsesliv.

Mindfulness terapi er godt til særligt sensitive, fordi man her lærer at være nærværende og anerkendende over for sine følelser. De følelser, som tidligere er blevet afvist eller dømt som forkerte eller ikke værd at lytte til, kan via denne terapi-form få den kærlige opmærksomhed, som de har brug for.

Læs mere her om hvordan du undgår stress som særligt sensitiv: Stress og særligt sensitive. Du kan også læse om overstimulering, særligt sensitive menneskers akilleshæl 

Begrebet 'særligt sensitive' får af og til kritik i medierne, læs her om min holdning til den nyeste kritik:

Særligt sensitiv eller særligt udfordret?

Kærlig hilsen

Camilla Bruun, psykolog

Tlf.: 21 18 34 36, eller mail: mail@camillabruun.dk

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

__________________________

Camilla Bruun, psykolog i København K
Læs mere på: http://elskdigselv.com/

Relaterede artikler efter område


Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter
Særligt sensitive, mindfulness og terapi, v. Camilla Bruun