Reklamebureau og PR Bureau Levlykkeligt Live

Sådan vedligeholder du løbetræningen i vintertiden

Med god julemad og weekender fyldt med julefrokoster, frygter du måske at resultaterne af din træning forsvinder blandt dine tømmermænd og sofapuder.

Fortvivl ikke! For du kan sagtens genfinde gejsten til at vedligeholde træningen, og samtidig kunne nyde alt hvad juletiden har at byde på. Vi fortæller her hvordan.

Hvor stammer din motivation fra?

Under vintermånederne kan det være ekstra svært at motivere sig selv til at tage ud i kulden og blæsten for at løbe en tur eller tage i fitnesscenter. Men motivationen er det som skal holde dig oppe indtil de varmere temperaturer kommer.

Det kan være du havde et nytårsforsæt for 2018 om at nå i din bedst mulige form, men at projektet gik i stå undervejs og blev glemt i hverdagens rutiner. Der kan du overveje, om du gik i gang med de rigtige intentioner, eller om du skal motiveres på en anden måde?

En god idé til motivation er at sætte sunde og realistiske delmål. Du kommer nok ikke til at ligne en Instagram model eller skuespiller med en dags træning men du kan få en meget bedre dag efter en times træning. Så sæt nogle små overkommelige udfordringer, der leder hen til dit overordnede mål.

Du kan huske at 30 minutters træning er bedre end ingen træning, og lad det guide dig til at lave noget, lige meget om det er en lang gåtur, styrketræning foran tv’et eller løbetur i parken. Lidt har nemlig også ret i denne forstand.

Træning forebygger sygdom

Dit immunforsvar har godt af træning, men om vinteren kan man ikke altid vide om stoppet næse og ondt i halsen leder til influenza eller en lille snue.

Hvis du mærker symptomer på forkølelse, kan du holde inde med løbetræning i en dags tid for at se hvor det leder hen. Hvis du efter en dag ikke har fået værre symptomer, kan du sagtens fortsætte din træning så længe.

En god regel er at hvis du har feber, hoster eller føler dig stiv, så hold dig i ro for din egen og andre menneskers skyld. Har du lyst til at helgardere dig imod sygdom, kan du købe vitaminer, smertestillende og kosttilskud hos Mecindo, som leverer lige til døren og sparer dig en tur til posthuset eller pakkeboksen.

Gå ikke ned på udstyr

Træning om vinteren kræver det ordentlige udstyr, specielt hvis du elsker at løbe udenfor og ikke bryder dig om løbebånd. Træningstøj, der passer til vintervejret, kan gøre en stor forskel for din energi og motivation til at komme i gang.

Med en god ventilerende undertrøje og varme løbetights samt vanter og et løbepandebånd sikrer du, at du ikke bliver kold under løbeturen – og at du ikke samler en forkølelse op på vej gennem parken.

Hvis træningen gør ondt

Vinteren kan være hård ved dine led og derfor skal du være opmærksom på om du får smerter efter at have trænet. Ifølge Copenhagen Physio er træningsskader meget individuelle fra person til person, og derfor kan man ikke komme med en universal løsning til alle løbere.

Det bedste råd er at kontakte lægen, hvis du oplever stærke smerter i dine led, der ikke går over efter en periode. Hvis du gerne vil forebygge mulige skader eller tilbagefald, kan det være smart at bruge et løbebånd eller finde en alternativ form for cardio der ikke øger smerten.

Det er ikke farligt at træne, hvis du har ømme muskler men ordentlig opvarmning, og varmt træningstøj, sænker risikoen for at få træningsskader i og omkring led.

Hav det sjovt mens du træner

Du skal ikke presse dig selv til at dyrke en sport, som du ikke har lyst til eller synes er kedelig. Det kan være du hader at langdistance og foretrækker intervalløb. Så skal du ikke tvinge dig selv til at løbe en maraton, bare fordi alle dine venner gør det.

Hvis du finder træningen sjov, giver det ofte mere lyst til komme i gang. Du kan sagtens dyrke flere forskellige træningsformer for at veksle mellem løb, styrketræning og træning, med fokus på bevægelse.

Når du afprøver forskellige træningstyper, kan også udvide din horisont så du finder ud af at du faktisk godt kan lide at danse eller cykle, så du kan få lidt afveksling i din træning. Og det kan du så også inkludere i nytårsforsættet til næste år.

 

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter

Kommentarer

log ind eller opret konto for at skrive kommentarer
Sådan vedligeholder du løbetræningen i vintertiden