Sådan lindrer du vinter depressionen

De sidste par månederne har jeg været nede i en dump. Det kom ikke som en overraskelse, sådan plejer det at være på denne tiden af året. Jeg lider af vinter depressionen. Ikke alvorlig, men nok til at det ikke er sjovt.

Selv om lyset er på vej tilbage, er det min erfaring at det tager lidt tid før hjernen for justeret sig til sommertiden. Her er en guide til hvordan du kan takle vinter depressionen. Ingen af tingene vil fjerne depressionen helt, men de kan gør dagene en smule lysere.

Kom dig ud i lyset
Ingen grund til at købe en dyr lampe og sidde inde, når alt det lys du skal bruge findes der ude kvit og frit. Få minimum 1 time dagslys om dagen, og når du alligevel står der ude kan du jo benytte muligheden til at gå en tur. Jeg er så heldig at jeg har et fleksibelt arbejde, så jeg bestemmer selv min arbejds dag, men jeg er helt sikker på at de fleste arbejds givere vil vise forståelse, om du forklarer at du skal bruge en halv time længere frokost pause.  Er du bange for at chefen siger nej, så appeler til hans grådighed, og forklar at du vil arbejde mere effektivt med mere lys, og at du ikke har noget i mod at sidde lidt længere eller komme lidt tidligere.

Torske lever
Spis mad der har en positiv virkning på din hjerne. Fisk, æg, hørfrø og bær indeholder store mængder omega tre fedtsyrer der smører din hjerne, og får alt til at glide en lille smule bedre. Det bedste er at spise den rigtige vare, men ikke andet, så køb nogle omega tre piller.

Vær social
En af de ting der sker med mig, er at jeg bliver asocial. Får lyst til at spærre mig selv inde, og kan ikke overskue sociale situationer. Men: Her må man trodse ens instinkt og komme ud. Besøg gamle venner, inviter til middag og ring din gamle mor. Det er lidt som at komme af sted til trænings centeret: Det kan være svært at komme op af stolen, men man er altid glad for det bagefter.

Brug tid på dig selv
Du skal bruge lidt ekstra energi, så husk at få den hvile du skal bruge. Jeg sover en time længere om vinteren, men lad for al del være med at overdrive. 10 timer er for meget.  Hjernen har også behov for lidt ekstra hvile (når du sover drømmer du), så det er en god ide at koble af med meditation, fysisk udfoldelse eller noget lignende. Afset en time om dagen, hvor du bruger tid på dig selv. Om ikke andet, så lyt til noget musik. Og gør kun det.  

Accepter det
Noget af det mest effektive, men måske det sværeste, er at accepterer at man er deprimeret. En depression er ofte selvforstærkende, man bliver simpelthen deprimeret af at være deprimeret. Formår du at accepter at depressionen er et produkt af kemiske reaktioner i din hjerne, og at det ikke er en vej udenom, forhindrer du at spirale ned i mørket.
Desværre har de fleste af os en tendens til at flygte fra det vi ikke kan lige, og forsøge at bi bevare det der føles godt, så her skal det lidt mod til. Vend dig om, se depressionen i øjet, og inviter den ind.

Og husk nu: Om et par måneder er det over...

__________________________

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter

Kommentarer

log ind eller opret konto for at skrive kommentarer
Sådan lindrer du vinter depressionen