Reklamebureau og PR Bureau Levlykkeligt Live

Sådan kan du passe på dig selv, når du sørger

Dette indhold er sponsoreret

Når man sørger over et tab af en, som man har nært, kan det at yde selvomsorg være med til at hjælpe en igennem den svære tid, der kommer efter. Selvomsorg er med til at lindre sindet, kroppen og sjælen - og  styrker derfor den lange og udfordrende rejse, som man skal ud på, når man har mistet en, man holder af. 

At være pleje sig selv er at have modet til at være opmærksom på ens egne behov. Frem alt handler selvpleje om selvaccept. Når man erkender, at egenomsorg begynder med os selv, tænker vi ikke længere på dem, som vi har omkring os, som værende ansvarlige for vores velbefindende. Sund egenomsorg er derfor med til at tvinge os til at sørge på måder, der hjælper os med at hele - og det vil i sidste ende være nærende. Herunder finder du nogle tips, der kan hjælpe dig med at passe på dig selv, mens du sørger.

Få hjælp til det praktiske 

Først og fremmest kan det være en rigtig stor hjælp at finde en god bedemand. En bedemand kan nemlig hjælpe en med alt det praktiske, der følger efter tabet af en elsket. Den vigtigste opgave, som en bedemand tager sig af, er selve begravelseshandlingen, men bedemanden hjælper også med påklædning af afdøde, ilægning af afdøde i den valgte kiste, koordinering med kapellet, brænding, jordfæstelse og meget andet. 

De praktiske ting, der er omkring planlægningen af en begravelse hjælper en bedemand med, så man på den måde kan få lov til at koncentrere sig om sin sorg. Derfor kan det være en god idé at finde en god bedemand, der kan hjælpe en med at planlægge begravelsen og sørge for, at der er styr på dele.

Vær god mod dig selv 

Jo mere af det praktiske, der bliver håndteret af andre, des mere kan man koncentrere sig om at være god ved sig selv. Sorg er nemlig smertefuld, og selvom det kan virke langt ude, så er der en person, der er i stand til at tilbyde en trøst 24 timer i døgnet, syv dage om ugen - og den er person er en selv. Det er vigtigt at være god mod sig selv. Derfor kan det være givende at koncentrere sig om at behandle sig selv godt, faktisk som man ville behandle en elsket ven - og det er både i ord, tanke og handling. Det er vigtigt, at man giver plads til at føle sorgens smerte, og at man tillader sig selv at tage pauser, når der er brug for det. 

Man kan for eksempel være god ved sig selv ved at yde egenomsorg. En ting man kan gøre er for eksempel at lægge den ene hånd på sit hjerne, og den anden hånd på kinden, mens man fortæller sig selv følgende: “Jeg bekymrer mig om dig, og jeg holder af dig”. 

Vær i kontakt med andre

En af de vigtigste ting, som man kan gøre for sit fysiske og psykiske velbefindende er at være i kontakt med andre mennesker, der bekymrer sig om en. En gåtur med en betroet ven eller en frokost med et familiemedlem, som man kan dele gensidig støtte med, er en rigtig god måde at håndtere sorgen på, samtidig med, at man kan give sig selv en pause fra den. 

Uanset hvad, så er det en rigtig god idé at fokusere på, hvad der gør en glad og veltilpas. Hvad end det er en gåtur alene, med en ven, at se en god serie, at bade, eller hvad det kunne være, så giv plads og tid til det. 

Relaterede artikler efter område



Sådan kan du passe på dig selv, når du sørger