Reality generationen - se mig, hør mig, elsk mig!

Flower power generationen, Nå generationen, curling generationen og nu Reality generationen. De kære børn og unge har fået forskellige mærkater sat på sig, som kendetegner tidens holdninger.

Den anden dag sad jeg og så et program på DR2 om Reality generationen. Navnet Reality henviser naturligvis til alle de unge, som fortiden ”vil gøre alt” for at blive kendte. De vil ikke kun være kendte i Randers eller i Odense, nej i hele Danmark og helst på verdens plan. Det virker heller ikke som om, at det at være kendt i lokalsamfundet som en god tømmer, smed, læge, lærer eller pølsemand, er drømmen. Nej de vil være kendte af folk, som de ikke selv kender.
Og heldigvis, kan man sige, har den ydre selvtilliden i orden, og ikke er bange for at give ”jante lovs Danmark” fingeren. MEN omvendt kunne man også få den tanke, at denne trang til at være kendt er affødt af mega mangel på anerkendelse og indre selvværd.

Er denne tendens, som udsendelsen bla. var inde på, begyndelsen til velfærds samfundets opløsning, eller som de udtrykte det ”Romerriges fald”. Man kan med rette spørge, hvem der skal passe de syge, sætte vare på hylderne, sælge benzin, låne penge ud, tanke store tanker, hvis alle pludselig vil være i midten, eller vil være midten. i stedet for at være kendt for noget de udretter for samfundet, vil flere og flere unge give deres ene arm for, at blive kendt på hvem de kan svine til i fjernsynet, have sex med for åben skærm, eller simpelthen blot være ”for lækker til Love” på åben skræm.

Jeg kan selv have svært ved, at finde ud af om jeg er blevet en gammel sur jante lovs morfar, eller om det ikke er en seriøs bekymring for generationen, som har fundet et nyt ”drug”, som for en kort stund giver dem noget, der ligner anderkendelse.
Hvad vil der ske, når model bureauet, de kulørte blade, tv stationerne og familien Danmark har tygget og tygget, fordøjet og spytter lille Amalie, naboens datter eller din eller min datter ud igen? Står vi så med en generation, som har levet på en drøm og ikke forholdt sig til virkeligheden (altså den uden for fjernsynet, modeblade m.m.) som i værste fald har levet i en fantasiverden, fordi de simpelthen var for unikke og lækker til virkeligheden?

MEN som jeg startede med at skrive, så er de unge jo blot en spejl af tiden og holdninger i tiden. De er et produkt af generationer, som har målt succes i forbrug, penge, status, villa, bil, badeværelse, køkken, udekøkken og beliggenhed. Generationer der selv har manglet kærlighed, anderkendelse og indre værdier.

Jeg håber virkelig, at fremtiden vil byde på en værdi debat, værdier i samfundet, på arbejdes pladsen og ikke mindst en ransagelse af det enkelte menneskes indre værdier. For lykken og kærligheden er ikke der ude, lykken og kærligheden findes inde i dig, og græsset er mest grøn og vokser der hvor du vander det.

 

__________________________

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter

Kommentarer

log ind eller opret konto for at skrive kommentarer
Reality generationen - se mig, hør mig, elsk mig!