Psykolog i København Camilla Bruun

Angst Psykolog København

Blog forfatter

Angst Psykolog København

Forskning viser, at følelsesmæssige problemer opstår, når vi forsøger at undgå og lukke af for bestemte følelser. Vi forstærker vanskelige følelser, når vi kæmper i mod dem.

Det der i stedet skal til er, at vi nærmer os følelserne med en accepterende holdning

I forhold til angstfølelsen opleves dette oftest som en meget udfordrende opgave, da det er en af de følelser, som vi har mest modvilje i mod at mærke.

Det er ikke krig, der er brug for

Vi bruger ofte krigsretorik i forhold til angst som fx: ”overvind” og ”bekæmp” din angst.

Men angst er bare en følelse, som vi alle sammen kender, og det er ikke krig, der er brug for. Angsten er ikke farlig. Angsten er et bange lille barn i dit indre, som har brug for kærlighed.

Vi har også en talemåde, som siger: ”se din frygt i øjnene”. Denne talemåde foreslår en mere nær kontakt med angsten. Dog lyder det lidt som en ”nedstirrings-konkurrence”, hvor det gælder om at vinde. Det hjælper heller ikke. Det som helbreder angst er, at udvikle en evne til at være kærligt tilstede for angsten, hvor man snarere henvender sig til angsten og siger: ”jeg er klar over, at du er her”, ” jeg ser dig”, ”jeg forstår dig godt”, ”det er i orden, at du er her”, ”du er ok”, ”du må gerne være her hos mig”, ”jeg er her for dig”.

Det budskab vi ofte giver til angsten, når den melder sig på banen, er: ”forsvind med dig”. Vi siger ikke dette direkte, men det er det budskab, som vi sender, når vi straks forsøger at lukke af for angsten ved at spænde i alle musklerne, fokusere på noget andet, holde vejret, tage os sammen, bide tænderne sammen m.m.

Det handler ikke om at eliminere men om at inkludere

Vi mennesker er bange for mange ting. Vi er både bange for døden og for livet. Vi er bange for, at livet ikke giver os det, som vi vil have. Vi er bange for de uforudsigelige forandringer, der sker i livet, og vi er bange for, at vi er utilstrækkelige og ikke lever vores liv på den rigtige måde. Vi er bange for smerte, for at såre andre, for at blive overvældet af livet og for ikke at have kontrol.

Følelsen af angst dukker op med jævne mellemrum hos alle mennesker, om den kommer som en diskret uro i maven, eller i en varm, pulserende bølge gennem kroppen. Angsten er en del af det at være menneske.

Fordi de fleste af os har et modvilligt forhold til denne følelse, er det for meget at forlange, at du skal elske din angst her og nu. Det der skal til er, at du langsomt og over tid forbedrer dit forhold til følelsen. På samme måde som hvis du havde et familiemedlem, som du længe havde været uvenner med. Det er for stort et mål, at i skal elske hinanden med det samme. Det kræver noget tid at opbygge en gensidig tillid.

Men for hvert skridt du tager på vejen imod at have et accepterende forhold til angst, kan du opleve mere ro og mere glæde. Det er nemlig en meget positiv tilgang, som ikke handler om at eliminere en del af dig men om at inkludere den. Der er glæde, styrke og frihedsfølelse knyttet til at kunne stille op for og være tilstede for en følelse istedet for konstant at bekæmpe den.

Som at omfavne et ulykkeligt barn

Det accepterende forhold til vanskelige oplevelser, beskrives også godt i bogen ”The Mindfull Way through depression", skrevet af pioneren indenfor mindfulness Jon Kabat-Zinn: ”Det gælder ikke om at tilstræbe en eller anden form for ideel lykke, når man står i vanskelige situationer…. Det kan snarere sammenlignes med, at man omslutter den vanskelige situation og sågar modviljen mod den i et åbent, medfølende og accepterende nærvær, som en mor der omfavner et ulykkeligt barn”.

Læs mere om hvordan du håndterer panikangst her: Kom gennem angst via disse to trin

Har du lyst til at prøve denne måde at arbejde med vanskelige følelser på, er du meget velkommen til at kontakte mig. Du kan skrive en mail til mail@camillabruun.dk eller ringe til mig på tlf.: 21 18 34 36

Du kan også besøge min hjemmeside lige her: elskdigselv.com
Kærlig hilsen
Camilla Bruun, Psykolog
Angst psykolog københavn

 

__________________________

Camilla Bruun, psykolog i København K
Læs mere på: http://elskdigselv.com/

Relaterede artikler efter område


Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter
Angst Psykolog København Camilla Bruun