Nytårsfortsætter – gør dem til virkelighed

Det er nemt at give sig selv et løfte. Især på en aften som Nytårsaften, hvor vi står foran et nyt år – en ny start. Og det er også relativt nemt at holde det løfte – i hvert fald den første uge. Og måske den anden…..
Kender du det? At du egentlig gerne ville gøre det, du har sat dig for… men der kommer hele tiden noget i vejen. Selvfølgelig ikke noget du selv er herre over. Nej nej – det er forhindringer, som dukker ud af det blå, og du kan næsten få den tanke, at skæbnen selv forsøger at forhindre dig i at leve op til dine Nytårsfortsætter.

 

Et Nytårsfortsæt er en målsætning. Et resultat du vil opnå, eller en konkret handling du har besluttet at gøre. Vægttab, rygestop, løbetræning, nyt arbejde – eller måske vil du endelig male køkkenet eller tage et kursus i yoga eller fluebinding.
Nogle mål er enkle. Andre er mere ambitiøse, og kræver omlægning af vaner og hverdag. Hvis du ønsker at gøre dit mål til virkelighed, så kig det igennem med nye briller – gør dit mål SMART!

S – sansebaseret  Du skal kunne se, høre, dufte, smage og mærke hvordan det er når du HAR NÅET DIT MÅL. Visualisering er en meget anvendt metode i elitesport og forretningsudvikling. Når du i detaljer forestiller dig din succes, giver du dig selv en masse konkrete værktøjer, og indsatsen bliver langt mere enkel at fastholde.

M – målbart  Du skal vide hvornår du har nået dit mål. Præcis hvilken vægt ønsker du at opnå? Hvad skal der stå på vægten? At komme i bedre form er ikke konkret nok. Hvad er ”bedre form” for dig? Hvor meget og hvordan vil du konkret forbedre din form? Og hvordan vil du vide, når den er god nok?

A – attraktivt  Dit mål skal være vigtigt nok til at du vil gøre indsatsen. Så på en skala fra ét til ti – hvor vigtigt er det? Er der noget som helst i verden, der kan få dig til at droppe dit mål? Kend de faktorer som kan støtte og hæmme din indsats.

R – Realistisk Har du selv fuld kontrol over at nå dit mål? Eller er du afhængig af, at andre vil bidrage? Hvis du vil arbejde mindre, og du overlader til dine kolleger eller chefen at give dig færre opgaver, er det nok tvivlsomt om du når i mål. Hvis du kun kan træne, når din ven gider være med – så er du på et skråplan. Sørg for selv at tage roret.

T – Tidsbestemt Hvornår går du i gang. Hvor meget, hvor tit, hvor længe? Og hvornår er dit mål nået? Er det en proces som skal fortsætte for evigt? Eller skal du være færdig om en uge eller tre måneder? Hvis det er en livsomlægning du planlægger, så læg tidspunkter ind hvor du kan vurdere dine resultater, og måske justere din indsats.

Med sådan en lille forbehandling, gør du dine chancer for at nå i mål rigtig meget
større. God fornøjelse og godt Nytår!

Læs mere om målsætning og gode resultater på
www.danmarksbedstecoachuddannelser.dk

__________________________

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter

Kommentarer

log ind eller opret konto for at skrive kommentarer
Nytårsfortsætter – gør dem til virkelighed