Mindfulness - slip stress og uro

Blog forfatter

Mindfulness

3 åndedrag  - så du stopper op

3 minutter til at mærke dig selv

12,5 minutter pr. dag  

Mindfulness er træning i et bevidst nærvær lige nu. 

Det er når du i træningen bliver nærværende overfor:

Hvor er jeg? Hvad laver jeg? Hvordan har min krop det? Og hvad tænker jeg? 

Træningen kan bare være at trække vejret, stoppe op lige nu, trække vejret og blive nærværende på lige nu og dig selv. Træningen kan være den daglige praksis, men det kan også være, bare at være nærværende lige nu.Træningen kan være at sidde eller ligge i 12,5 min – 30 min og gå ind i en nærværende tilstand, f.eks. guidet af en lydfil. Her tillader du dig at følge en guidning og det der sker undervejs er at du begynder at slappe af i din kro og dit sind. Når kroppen slapper af, er det lettere at mærke den. – Og det samme med sindet. Så er det det er muligt at blive opmærksom på tanker og tankevirksomhed.

Ved hvert et åndedrag du tager, er det muligt at synke ind i en tilstand af bevidst nærvær i nuet. At registrere hvad der er lige nu. At registrere din krop lige nu og dine tanker. Det betyder at slle de 60.000 tanker der kører rundt i hovedet, alle de bekymrede tanker, overvejelser, frygten for det vi ikke ved eller kender - alt det der fylder er det muligt at få fred med gennem Mindfulness

Forskningen i Mindfulness viser at det er muligt at reducere og positivt påvirke kroppen og sindet ved at praktisere Mindfulness. MBSR – Mindfulness Based Stress Reduction.

Det vil sige at det f.eks. er muligt at reducere: 

  • Hovedpine
  • Spændinger i fx nakke og skuldre
  • Smerter i kroppen
  • Uro i krop og sind
  • Blodtryk og hjerte problemer
  • Stress 

Det der konkret sker i kroppen er at det sympatiske nervesystem, som øger kroppens adrenalin, blodtryk og puls falder til ro og det parasympatiske nervesystem får mulighed for at øges. Dette påvirker kroppen så pulsen falder og stabiliseres, blodet pumpes ud til alle led, fordøjelsen falder til ro. Alt dette er processer vi normalt ikke som mennesker måske tænker på at vi kan påvirke og gøre noget ved. Men det er ved Mindfulness muligt at påvirke, at gøre noget ved. Det vigtigste er at gøre det – altså at benytte metoden, faktisk er det ikke vigtigt om du tror på det.

Mindfulness kan praktiseres af alle og kan være til gavn for alle. Der kræves ikke særlige forkundskaber eller redskaber. 

Det vigtigste er din motivation og vilje til at gøre det, at praktisere det. Det er muligt at praktisere ved hvert åndedrag, hvert minut og det er muligt at gå dybere ind i det i træning. Det er muligt at lave meditaiton, bodyscann, gående meditation og bodymovement. Meditation som det stille og rolige evt. guidet med lydfil, bodyscann hvor hele kroppen arbejdes igennem og afspændes og mærkes. Gående meditation er en måde at bevæge sig på, der kan være godt når kroppen er urolig eller som en variation. Bodymovements er en blid måde at dyrke yoga på, hovr det er bevægelsen og kroppens oplevelse og respons på bevægelsen der er i centrum.

Ved at dyrke Mindfulness er det muligt at opnå større overblik og bedre koncentration.

Det at kunne se mere klart og gennemskue sammenhænge i dit liv. Det er muligt at blive mindre følelses belastet eller udfordret, når der sker ting i livet og på sigt at få et bedre liv. Det er muligt at opnå mere ro & fred, have lettere ved at slippe frustrationer & bekymringer så hverdagen bliver mere fyldt med  glæde og energi

Mindfulness kan hjælpe ved sygdom og ved stress, og kan kombineres med psykoterapi.

I min praksis arbejder jeg med klienter og bruger MIndfulness, som et vigtigt værktøj til at få kontakt til sig selv, til at reflektere og til at arbejde med hjemme i den daglige træning. Jeg arbejder i 1:1 sessioner og med grupper. Det gør jeg fordi det er virkningsfuldt og kan forandre liv.  

I Mindfulness arbejdes der også med refleksioner. I refleksionen har du mulighed for at komme ind og blive klar over hvordan din krop har det og hvor dine tanker går hen.

Mindfulness og forældreskab

At være forældre er en livslang opgave der fordrer at du kan være nærværende, se, høre, mærke og tage handling og beskytte dit barn samtidig med at du hjælper det frem i verden. For at kunne være det, kan det være en fordel, at arbejde med mindfulness og din rolle som forældre.

Mindfulness kan forandre dit liv. Læs mere ved at klikke Her

 

__________________________

Mette Olesen
Psykoterapeut på Fyn.
Læs mere: http://www.mettemo.dk

Relaterede artikler efter område


Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter
Mindfulness - slip stress, uro og tankespind. Læs mere