MINDFULNESS RETREAT FOR BEGYNDERE

Blog forfatter

HVAD ER MINDFULNESS EGENTLIGT?

Mindfulness er den mest udbredte form for meditation i verden. Det anslås, at op mod 400 millioner mennesker på verdensplan dyrker eller har dyrket mindfulness. Med andre ord dækker ordet "mindfulness" over en praksis, en teknik, et værktøj, som er meget populært og udbredt i verden i dag. Noget af det attraktive ved mindfulness er, at det kan bruges af både helt nybegyndere og menensker, der har flere årtiers erfaring med meditation selvudvikling. 

 

SÅDAN SER ET MINDFULNESS RETREAT UD

Udover mindfulness-meditation indeholder et mindfulness-retreat følgende elementer: 

  • Yoga
  • Teori og videnskab
  • Erfaringsudveksling og spørgsmål
  • Perioder med stilhed
  • Eksistentiel meditation og refleksion

Yoga: De fleste mennesker får ondt i krpppen af at sidde ned og lave mindfulness i længere stræk. For at undgå dette mest muligt, bruger vi yoga. Yogaen strækker kroppen, så den bliver mere medgørlig, og i det hele taget øger den kropslige velvære betragteligt. Der indgår også både styrke- og pulstræning i yogaen. Når yogaen anvendes vil man derfor opleve, at når man så sætter sig ned for at lave mindfulness, så sidder man betragteligt bedre, hvilket øger udbyttet af mindfulness-meditation. 

Teori og vidneskab: Videnskaben om mindfulness er nærmest eksploderet siden 1970'erne, hvor man startede den mere systematiske forskning af mindfulness. Det første, man nok bør konstatere er, at mindfulness virker - hævet for enhver tvivl - med 100 % videnskabelig dokumentation. Dernæst hører det til mindfulness-praksis, at man hører lidt af den teori, som fortæller, hvordan mindfulness egentlig virker; hvordan det pårviker hjernen, og hvordan det påvirker kroppen og sindet. 

 

Erfarings-udveksling og spørgsmål: Noget af udvekslingen foregår i plenum, hvor det også er muligt at stille spørgsmål. Anden udveksling foregår to og to, eller i mindre grupper. Denne erfarings-udveksling danner et meget vigtigt element i mindfulness-undervisning. Og der er ofte et stort udbytte hos den enkelte i at høre på andres erfaringer.        

 

Perioder med stilhed: Til alle tider har mennesker, der har lavet mindfulness og meditation brugt stilhed som et redskab til yderligere fordybelse. Det kan virke provokerende som ny at skulle være i stilhed i længere stræk. Den helt tydelige erfaring er dog, at også nybegyndere drager stor gavn af stilheden. Stilheden sikrer også en afspænding og en afslappelse af sindet. Vi er vant til at snakke meget, og al denne snak befries man for i perioderne med stilhed, hvilket kan opleves saliggørende. Vigtigt er det at bemærke, at stilheden ikke er total. Der er både rum til at udveksle, stille spørgsmål og udveksle i mindre grupper. Og der er rum til undervisningen. Både undrvisning i mindfulness og yoga er således almindelig undervisning med tale. Med andre ord er der tale om en "modificeret stilhed".

 

Eksistentiel meditation og refleksion: Mindfulness er blot én måde at lave meditation på. Dvs. begrebet "meditation" indeholder en lang række underrubrikker, hvoraf eksistentiel meditation er ét element. Eksistentiel meditaion arbejder direkte på bestemte aspekter af ens eksistens. Det kan være meditation på ens vilje og motivation: Hvad vil man i grunden her i livet - også på et dybere plan? Hvad motiverer virkeligt en? Og hvorfor? Eller det kan være meditation, som arbejder nænsomt på at åbne hjertet, og de resurser, der ligger dér. Eller det kan være mere refleskive meditationer, hvor meditation bliver et værktøj, man bruger til at reflektere og dermed klargøre bestemte aspekter af ens liv og eksistens.  

 

HVAD FÅR MAN UD AF ET MINDFULNESS RETREAT?

Det er min klare overbevisning - baseret på alle tidligere afholdte retreats - at det at være på et mindfulness retreat, giver deltagerne noget, som er meget svært at få fat i, hvis man aldrig er på retreat. Og denne erfaring er samtidig det primære i min motivation som underviser for at tilbyde retreats. Simpelthen fordi man på retreats får adgang til en erfaring, som man ellers ikke kan tilvejebringe. Og selvfølgeligt fordi disse erfaringer, man kan gøre sig på retreats, kan have en afgørende effekt på ens almindelige liv. Den vigtigste funktion et mindfulness retreat har, er den ramme, det sætter. En rammer der omhandler ro, stilhed, praksis, yoga, krosplighed, stilhed og fordybelse. De erfaringer - fx af en markant øget velvære, mere indre stilhed, eller en dybere kontakt med hjertet - kan berige menneskers liv i fremtiden. Hvis man aldrig får - og det er der mange mennesker der hverken har haft eller får - konkrete erfaringer af, at man faktisk kan:

  • Stilne sindet, og skabe markant færre tanker.
  • Skabe en reel kropslig velvære
  • Åbne hjertet, så man kan mærke både sig selv og andre mere tydeligt
  • Fungere i en mere afslappet og afspændt version

Hvis man aldrig får disse erfaringer, så er det jo klart, at man ikke forsøger at skabe dem. Man ved ganske simpelt ikke, at det er muligt at have det sådan. Dvs. det vigtigste, man kan få ud af et mindfulness retreat er, at man faktisk - via praksis af mindfulness og yoga - kan skabe erfaringer af disse tilstande. Hvilket -  hvis man ønsker det - ved en vedvarende praksis kan højne livskvaliteten betragteligt.      

 

  

__________________________

Simon Vittus Jasper Hansen.
Cert. Hatha Yoga Lærer. Cert. Psykoterapeut.
Cand.mag. i Filosofi & Kommunikation. Underviser i meditation, på retreats og i mindfulness.
http://simonvjhansen.dk

Relaterede artikler efter område


Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter
Mindfulness Retreats for begyndere