MINDFULNESS - Din vej til mere ro i hverdagen

Blog forfatter

Har du mærket stress i dit liv? Øget bevidsthed på dine automatiske tanker, følelser og handlinger kan hjælpe dig til mere ro og overblik i hverdagen.

 

Mange mennesker har i dag svært ved at være fuldt ud nærværende i deres eget liv, bl.a. fordi teknologien gør det muligt for os at være “online” på alle tider af døgnet. Det betyder, at der er mindre tid til reflektere og skabe ro i hverdagen. Det kan gøre det svært for os at leve et autentisk liv, hvor der er plads til, at vi mærker efter, hvad det er, der er vigtigt for os.

 

Mindfulness og stress

Fuldt bevidst nærvær er i princippet et meget simpelt begreb og for at nå det, er det nødvendigt at træne det dagligt. Men det handler ikke alene om at meditere, men også lige så meget om den holdning, man lægger ind i sin træning. Tre af grundprincipperne i Mindfulness er: Venlighed, åbenhed og tålmodighed. Principperne betyder konkret, at når du er fuldt opmærksom på det, der sker lige nu i og omkring dig – så sker det uden at dømme, uden at vurdere og uden, at du stræber efter at være noget bestemt eller noget bestemt skal ske, eller at du skal opnå et bestemt resultat. Du iagttager blot det, der er, sådan som det er – med accept, tålmodighed og venlighed.



“Det er som regel aldrig problemet, der er problemet, men det er måden, man tænker om problemet, der er problemet.” - Michael White

 

Automatiske og ubevidste handlinger og adfærd styres ofte af vores frygt og usikkerhed. Hvis vi er opmærksomme på en åben måde og giver slip på vores egne sym- og antipatier, meninger og fordomme, åbner der sig nye muligheder.

 

Målet med en mindfulness meditation er ikke at undgå tanker eller følelser – det vi kalder at blive tanketom. Vi hverken undertrykker eller ignorerer vores tanker eller følelser, og vi analyserer eller dømmer dem heller ikke. Vi observerer bare tankerne, som de kommer, Mange mennesker har opgivet at meditere, da det kan være rigtigt svært at gøre sig tanketom. Men sindet er skabt til at tænke tanker, så det er helt naturligt, at vi tænker – også når vi mediterer. Det handler i stedet om at iagttage vores tanker.

 

Med mindfulness kan vi mennesker altså blive bevidste på det ubevidste – og den vej rundt bliver vi mere frie og i stand til at træffe valg, der reelt matcher, hvem vi er i dag og ikke, hvem vi f.eks. enten blev opdraget til at være eller var engang. Så med andre ord – med mindfulness kan du lykkes med at slå automatpiloten fra og selv styre flyet mod de destinationer, som du drømmer om.

 

Med venlig hilsen 

NLP Huset

 

__________________________

NLP Huset, uddannelser i coaching, NLP, Enneagrammet m.fl.
Se mere på http://www.nlphuset.dk/

Relaterede artikler efter område


Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter
Har du mærket stress i dit liv? Øget bevidsthed på dine automatiske tanker, følelser og handlinger kan hjælpe dig til mere ro og overblik i hverdagen.