Alternativ behandler Eva Gøttrup

Markedsføring - kend din målgruppes behov

Blog forfatter

Mange af de nystartede selvstændige, jeg taler med, har modstand mod at definere en specifik målgruppe. Det gælder ikke mindst når det er behandlere, coaches og rådgivere, der giver en service til folk. Hvis jeg kan hjælpe alle, har jeg potentielt set flest mulige kunder, tænker de fleste.

Med de fleste behandler og coachuddannelser er man jo også uddannet til at kunne behandle folk for principielt set alt. Så himlen er grænsen – hvis der overhovedet er en grænse.

Men hvis din målgruppe er alle, kunne du næsten ligeså godt sige at din målgruppe er ingen.  Det samme gælder, hvis din målgruppe er alle mænd eller alle kvinder. Alle mænd føler sig simpelthen ikke ramt af den samme kommunikation og det gør alle kvinder heller ikke.

Det kan godt være, at du både kan hjælpe en ung kvinde på 18 med et karrierevalg og en kvinde på 60, der har fået cancer, men du får nok en udfordring i din kommunikation, hvis du vil få dem begge til at føle sig ramt af din kommunikation. Så bliver det noget i retning af: Jeg kan behandle alle til at få det bedre i deres liv. Ja ok.

Det er altså vigtigt at definere og vælge din målgruppe specifikt.

Det er også vigtigt, at du kender din målgruppe, og ved, hvad det er for en udfordring, de gerne vil have løst. Kvinden på 60 med cancer vil sikkert føle sig mere tiltrukket af en behandling, der kan afhjælpe eller måske heale hendes cancer end at få en behandling for nedgroede negle.

Det udelukker dog ikke, at der kunne være rigtig mange andre områder, hun kunne være interesseret i at få styr på, som f.eks. hvordan hun får et overblik over sin økonomi, så hun kan føle sig tryg, hvis hun skal igennem en lang sygemelding.

Det kan også være at hun har brug for et tilpasset motionsprogram, der vil få kroppen til bedre at regenerere.

Så hvis du f.eks. er privat træner og tilbyder motionsprogrammer til kvinder, der er ramt af cancer, så kan du sikkert godt forestille dig, at du ikke behøver at møde ret mange cancerramte kvinder, før du har din første kunde. Du kan sikkert også ret hurtigt komme i tanker om, hvor du kan finde dem.

Men hvem er lige din målgruppe? Og hvad er deres behov og ønsker?

Jeg har lavet et online kursus til dig, der gerne vil være mere skarp på din målgruppe.

Målgruppe hvorfor køber folk det du har at sælge?

__________________________

Eva Gøttrup, Alternativ behandler
Se mere: http://www.evagottrup.dk/

Relaterede artikler efter område


Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter
Målgruppe – derfor skal du kende din målgruppes behov og ønsker