Livskvalitet - du er ikke dine tanker

Mange selvhjælpsbøger og andre former for ”rådgivere” fortæller os, ”Du skal bare tænke positivt, så går det hele over”. – Ja og! Hvad skal jeg gøre når det er dét der er problemet – ”jeg kan ikke tænke positivt, for jeg har ondt, jeg er deprimeret, jeg har det dårligt med mig selv og mine omgivelser og min mand er åndssvag og har forladt mig, mine børn hører ikke efter hvad jeg siger, jeg føler mig overset, jeg er bekymret” - eller hvad problemet nu er.

Hver gang vi åbner en bog, et blad, en avis får vi at vide, at det er positiv tankegang, der gør os raske og glade. Dét er da lige til at blive bekymret af!

Hvad kan jeg bruge det til? – Ikke en pind. Der skal noget helt andet til. Vejen til den positive tankegang er lang og sej, men for hver dag der går og hvert positivt skridt du tager, bliver du klogere og det er jo ikke det værste der kan ske.

Hvordan du vil gøre det er op til dig, men jeg kan give dig nogle værkstøjer, som jeg har afprøvet både personligt og hos mine klienter.

Inden du får mine ”hemmelige nøgler”, vil jeg gerne fortælle om de processer, du skal til at lære. Forudsætningerne for at det skal lykkes ligger hos dig - jeg kan kun tilbyde dig de værktøjer, jeg har fundet. 

De negative tanker som fører til bekymring, utryghed og i værste fald depression, handler ofte om frygt. Frygten for fremtiden, for fortidens oplevelser, for smerter, for afvisning, for ikke at slå til - du kender måske følelsen?

En af de vigtigste erkendelser vi kan foretage i kampen mod frygt er, at frygt er følelses- og tankebetinget. Frygten kan ikke bestå, hvis vi ikke fokuserer på den. Jo mindre vi fokuserer på frygten des mindre bliver den. Såre enkelt.

Men da frygt har forbindelse til instinktive urhjerne, har vi kun en svag bevidst kontakt med følelsen frygt og det kan skabe problemer. Her gælder igen, at du får det, du fokuserer på. Frygt avler frygt.  Så måden at komme ud af denne negative spiral er at fokusere på positive ting.

Nøglen til at ændre negativ tankegang ligger i blot at lægge mærke til – ikke dømme – de negative tanker og tage dem for præcis hvad de er: TANKER.

Tanker er ikke fysiske, du kan ikke tage ting ud af dine tanker og holde om dem. Derfor er det vigtigt at forholde sig kritisk til de luftkasteller, som tankerne bygger og ikke lade tankerne styre dig uhensigtsmæssigt i dine handlinger. Tanker er ikke handlinger – de er forstadiet til handlinger – de bliver først synlige og aktive, hvis du beslutter dig for at følge dine tanker. Det gælder for både positive og negative handlinger. Så når du beslutter dig for at fokusere på, at du har det godt, får du det endnu bedre.

Positiv tankegang kan altså opnås ved bevidst at observere de negative tanker og lade dem være for det de er: ubegrundet og ubehandlet frygt. Ved at slippe angst for en negativ oplevelse og fokusere på hvad du har og hvad du kan opnå, vil frygten lige så stille aftage og dit sind vil slappe af. Du vil blive mere positiv, få overskud og blive mere nærværende.

Her vil en dagbog også kunne hjælpe i processen. Skriv dagligt positive oplevelser og de tanker der lå bag ned og bliv overrasket over, hvor mange positive ting du får øje på.

Så mine Hemmelige nøgler til livskvalitet uden frygt og negative tanker er:

Nøgle 1: Observer tanker og lad dem være for det de er – tanker.

Nøgle 2: Kun at handle på positive tanker der giver dig værdi.

Nøgle 3: Skriv taknemmelighedsdagbog. 

Når du har lært at bruge nøglerne vil du også kunne sige ” Du skal bare tænke positivt, så går det hele over”.

 

Må dine tanker give dig glæde og indsigt!

Karen Boa

Coach, Adler trainee

Lifelong-learning.dk

__________________________

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter

Kommentarer

log ind eller opret konto for at skrive kommentarer
Livskvalitet - du er ikke dine tanker