Kvinde - sådan kommer du i medierne

Baggrund, forklaring, løsning og en presseguide:

Hvem er det der skaber nyhederne? Mændene. For det meste. For en international undersøgelse i 120 lande viser, at kun hver fjerde kilde i medierne er kvinder. Tallene for Danmark er endnu ikke klar, men intet tyder på, at det er anderledes herhjemme. Spørgsmålet er, hvordan flere kvinder kommer i medierne?

Baggrund:
Når kvinder ikke er mere i medierne, er årsagen, at de selv trækker sig. De vægrer sig. Skal skynde sig hjem og hente børn. De synes ikke, de ved nok om et emne, undervurderer sig selv og har ikke lyst til at stille op til foto.

Sådan noget lignende lyder konklusionen i et tema, som Fagbladet Journalisten bragte for en lille måned siden. Anledningen var de foreløbige resultater af den internationale undersøgelse ”Who makes the news”, som bliver lavet hvert femte år.  

Fagbladet journalisten skrev i dette tema: ”At mænd fylder mere i medierne end kvinder, har længe været kendt. At kvinderne selv bærer en del af ansvaret, har været mindre i fokus. Det er klart, at mænd fylder mere i medierne, fordi de sidder på flere magtfulde poster og på grund af vanetænkning på redaktionerne. Men flere journalister peger nu på, at det også er en barriere, at kvinder ofte selv afviser at stille op”.

Forklaring:
Der er sandsynligvis flere. Men en af dem, som jeg har lyst til at fremhæve, er den, som psykoterapeut og forfatter Lise Winther-Jensen skriver om i bogen ”Morgiane syndromet”. Hun skriver om kvinders angst for at ”træde frem og fylde”. At kvinder er gode til at kæmpe for andre, for deres kære og nærmeste og børnene i Afrika, men når de skal rejse sig op i forsamlinger og sige, hvad de har på hjertet, eller de skal sige, hvad de selv har behov for, så kommer angsten snigende. Er jeg god nok? Ser jeg godt nok ud? Kan jeg tillade mig at kræve mit behov opfyldt? Kan jeg tillade mig at træde frem som ekspert/kilde, eller der mon ikke nogen, der ved mere om emnet end mig?

Det handler om et historisk print, som ligger i cellestrukturen hos de fleste kvinder. At det med at være kvinde engang var ”næst bedst”, så kvinder indpassede og indordnede sig for at overleve både fysisk og psykisk. Selvom rigtigt meget er ændret de sidste hundrede år, ligger der ”subtile overleveringer” i bevidstheden, som i sin essens handler om angsten for at være for meget og angsten for at træde frem. Angsten for at være synlig. Og denne angst dukker op, når kvinder bliver ringet op af en journalist, der spørger, om de vil give deres mening til kende – og måske oveni købet blive fotograferet …
Løsning og presseguide:

Det ville klæde mediebilledet med nye stemmer og nye ansigter (både mænd og kvinder). Det er ofte tordenskjolds soldater, der bliver inviteret i medierne. De er de sikre kort. Dem, journalister ved, leverer varen (meningen) så hurtigt som muligt. Som de ikke skal guide og bruge lange forberedelsesminutter på.
Så hvis du en dag bliver ringet op af en journalist, der spørger, om du vil træde frem med din mening – eller hvis du en dag selv tager initiativ til at komme i medierne – så kunne følgende være en god ide at have med sig:

1) Coach dig selv: Sig til dig selv ”Fuck-jeg-gør-det”. Find din fandenivoldske kraft frem og hop ud i det. Som regel viser virkeligheden sig venligere, end vores indre frygt-dæmon kan finde på at råbe op om. Og hvad er egentlig det værste, der kan ske, hvis du træder frem og siger din mening?

2) Hvis en journalist beder dig medvirke i noget, så spørg: Hvad er vinklen? Spørg ind til, hvad de vil have ud af dig, så kan du bedre forberede dig.

3) Find hjemmefra 2-3 linjer, som du vil have sagt. Opfind gerne et slogan eller en metafor. Billedskabende udtryk er nogen, man kan huske. Gentag gerne sloganet/metaforen et par gange undervejs i interviewet.

4) Lån eller køb tøj, du føler dig ekstra godt tilpas i. Du skal føle dig i den bedste udgave af dig – både i forhold til interview til elektroniske medier og print. Hvilket signal vil du gerne udsende? Og hvad skal der til for at få det signal frem? Brug den ekstra tid, det tager, at finde det rette tøj.

5) Hvilken energi vil du gerne udsende? Du skal føle dig i den energi, som du gerne vil have frem. Det er den energi, som seeren/lytteren opfanger, hvis det er et radio eller tv interview, det drejer sig om. Min erfaring er, at de allerfleste husker den energi, jeg udsendte, da jeg f.eks. medvirkede i TV2 Go’ Aften Danmark, og ikke dét, jeg fik sagt undervejs. De opfangede, hvordan jeg ”virkede”, desværre ikke, hvad jeg sagde☺. Det har lært mig, at energien er supervigtig, og man skal gøre sit bedste for at få den frem. Lyt f.eks. til noget musik på din ipod, inden du går i studiet, det kan hjælpe dig til at få energien frem. (Før jeg gik på TV2 Go Morgen Norge i januar 2010, dansede jeg rundt i garderoben med ipod i ørerne – for at komme i stemning☺).

6) Find en ven, der vil øve interviewet med dig. Hvad er essensen af det, du vil sige? Hvad er det allervigtigste? Journalister vil have konklusioner, ikke lange baggrundsforklaringer.

Held og lykke med det! Who makes the news – det gør vi, meget snart!:-)

Gitte Jørgensen er freelancejournalist, forfatter og kursus- og foredragsholder og
co-redaktør på levlykkeligt.dk. Gitte er også ophavskvinde til dette og kommende temaer.

Se også Eksklusiv Female Power-skole for 14 kvinder igennem 2010 og 2011




Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter

Kommentarer

log ind eller opret konto for at skrive kommentarer
Kvinde - sådan kommer du i medierne. Læs mere