Reklamebureau og PR Bureau Levlykkeligt Live

Bliv glad og fit med svømning

Vi ved alle at den rigtige træning, giver dig et fysisk velvære. Men hvad gør træning egentligt, ved vores psykiske velvære. Og kan man træne sig rask, eller i hvert fald raskere. Dette kan du læse mere om, i denne artikel. Og man bliver overrasket over, hvor meget bare 30 minutters træning kan gøre for en.

Hvad gør motion
Motion er en nem og effektiv vej, til et bedre fysisk og psykisk helbred. Og spørger du eksperter, vil mange også mene at motion er lige så godt for psyken som medicin. For mange studier har vist, at motion har en positiv indvirkning på vores psykiske helbred. Og med studier der viser, at fysisk aktivitet er lige så aktivt som kognitiv terapi eller antidepressiv medicin. Bør man i hvert fald, give det et forsøg. Men også en kombination, af de tre ting kan vise at have den mest effektive virkning.

Dog er der forskel på, hvordan virkningen er fra person til person. For nogen mennesker, er motionen det vigtigste. Mens andre vil reagere bedst, på terapi eller medicin. Dog har forskning vist at motion har en større virkning, end hvad man hidtil har troet. Derfor kan du med fordel besøge rygcrawl.dk, og købe et par dykkerbriller til børn så du også kan være aktiv på ferien med hele familien. For alle former for motion virker, så længe det får pulsen op.

Når man er fysisk aktive, vil man opleve at hjernen ændres. Dette skyldes at motion påvirker hjernen, som er meget plastisk og foranderlig. Og flere af de centre som bliver påvirket i hjernen, er steder som er centrale ift. Vores psykiske sundhed. F.eks. bliver vores kognitive egenskaber som koncentrations- og hukommelsesevnen forbedret når vi dyrker motion. Og begge disse er vigtige egenskaber, når vi snakker om psykisk og mental sundhed.

En af de forklaringer som er blevet fremlagt, handler om brændstof. For når vi dyrker motion, bliver kropsvæsken som hjernen svømmer i styrket. Dette skyldes at den får mere ilt og næring, som er brændstof for hjernen.

Kan motion hjælpe på depression

Hvis man lider af depression, kan motion være et godt hjælpemiddel. For når man dyrker motion, går hjernen ind og laver en fysisk forandring. Det samme sker for hjernen, når man får en depression. Her skrumper hjernen hos nogen, og forstørre sig så igen når man er kommet ud af depressionen. Her går hukommelsescenteret, også ind og udvider sig og danner nye hjerneceller.

Men forskning viser at samme scenarie, udspiller sig ved motion, dog i den positive retning. For når man dyrker motion, vokser hukommelsescentret og man danner nye hjerneceller. Dette er også en af de forklaringer der er på, hvorfor motion er godt imod let eller mellemsvær depression.

Tidligere forsøg på rotter viste også, at rotter der dyrkede motion blev mere åbne og sociale. Dette er en hypotese, som underbygger teorien om motion. Hvis man mangler udstyr til træningen, kan man inde hos watery.dk finde en badehætte, eller andet som gør svømningen bedre for en.

Hvad med psykiske sygdomme

Hvis man lider af en psykisk sygdom, kan motion i nogle tilfælde hjælpe. Dog vil man ikke i svære tilfælde, ikke kunne sige at motion er en redning. Men f.eks. ved angst, kan motion hjælpe mange. For videnskab viser, at ens angstniveau falder efter motion. Her er det dog vigtigt, at træningen er intensiv og man får pulsen op. Man vil 15-20 minut efter træningen er endt opleve, at man får en lindring som varer i 2-4 timer.

 

 

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter

Kommentarer

log ind eller opret konto for at skrive kommentarer
Bliv glad og fit med svømning