Hjemmearbejde – 6 fejl du skal undgå

Her får du råd du let kan følge. 

Alle der kan sendes hjem, er sendt tilbage til hjemmearbejde – og det har de været længe nu. Mange trives godt med hjemmearbejde, men flere og flere trives rigtig dårligt i det. I min daglige kontakt med klienter, oplever jeg stigende udfordringer med stress hos flere. Det kan overraske mange, fordi man netop tror, at det burde virke modsat, når man kan være derhjemme, og kan passe sit arbejde i eget tempo. Desværre kommer flere til at opleve, at dagen bliver noget ustruktureret rod præget af mange forstyrrelser, fyldt med usikkerhed, isolation og dårlig trivsel.

Den første fejl er at man forsøger at være tilgængelig 24/7. Man får ikke skilt sin dag op i arbejdstid og fritid. Hvilket betyder, at man aldrig føler, at man har fri med god samvittighed, og heller aldrig føler at man er 100 procent nærværende i forhold til sin familie, venner og sig selv, og kommer til at opleve at man forsømmer begge dele. Hjemmearbejde fylder en med dårlig samvittighed, og man ved ikke, om man har lavet nok i forhold til, hvad der forventes

Den anden fejl er at man får isoleret sig for meget. Man glemmer den uformelle kontakt med sine kolleger. At drikke en kop kaffe, at snakke lidt om løst og fast. Og vigtigt få sparret på relevante opgaver.

Den tredje fejl er, at man ikke får sin daglige transport til og fra arbejdet. Det har stor betydning, fordi transporten både er med til at man får lidt motion, men i høj grad også er medvirkende til at man formelt får begyndt og afsluttet sin arbejdsdag.

Den fjerde fejl er, at man glemmer at holde pauser. Det gælder både de små kaffepauser og den længere frokostpause. Hvis man har meget travlt, kommer man let til bare at arbejde derudad. Og det er belastende for hjernen. Det er groft sagt pauserne, der betyder at man præsterer godt. På en normal arbejdsdag på kontoret bliver mange forstyrret – tit alt for meget af ledere, kolleger og mails osv.  Det betyder, at man bliver meget mere effektiv på en arbejdsdag derhjemme, og hvis man ikke får holdt pauser undervejs, bliver man derfor alt for træt.

Hvis man har børn, som skal passes eller have hjemmeundervisning, er den femte fejl, at man prøver at passe sit arbejde og hjælpe sine børn på samme tid. Det kan ganske enkelt ikke lade sig gøre. Begge dele bliver gennemført men halvt, og man bliver både uvenner, træt og frustreret. Ovenikøbet bliver samarbejdet med kolleger udfordret fordi, de hele tiden oplever af børnene afbryder og forstyrrer.

Den sjette fejl er at man kommer til at sidde i alt for dårlige arbejdsstillinger, fordi bord og stole ikke er indrettet til, at man kan arbejde ved dem en hel dag. Hvis man så pga. nedlukningen heller ikke får motion i øvrigt. Kan det give mange udfordringer med kroppen i fx nakke, skulder og ryggen

Få det bedre med hjemmearbejde:

Afstem forventninger med din chef – hvad skal nås? hvad er realistisk?

Adskil privat- og arbejdsliv – lav en fast struktur, sæt timer af til arbejdstid. Meld ud hvornår du slutter med at være online.

Sæt tid af til mails, telefon eller onlinekontakt/møder.

Opdel din arbejdsdag i uforstyrret arbejdstid – og i tilgængelig arbejdstid. Gør dine kolleger opmærksom på hvornår, de kan komme i kontakt med dig.

Indret din ”arbejdsplads” så du sidder og står forskellige steder. Brug fx et strygebræt som ”hævesænkebord”.

Hold pauser: – gå rundt i boligen, gå en kort tur udenfor, og husk kaffepauser og en længere frokostpause. Arranger gerne online møder eller walk and talk med kolleger

Har du børn, så opdel tiden i arbejdstid og i børnetid. Samarbejd gerne med din partner eller forsøg at finde andre, som kan hjælpe og aflaste i forhold til børnepasning.

Husk dig selv på, at det bliver godt igen - pludselig er hverdagen tilbage – det kan hjælpe, når man er allermest træt af det hele.

Keep it up
Vinnie Andersen, stressekspert

__________________________

Vinnie Andersen
http://www.stressrobust.dk/
Center for StressRobusthed
Vesterbrogade 18 4.sal
1613 København V
Tlf. 26 33 02 40

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter
Hjemmearbejde – 6 fejl du skal undgå. Læs mere