Traumeterapeut Inge Mørup - Randers

Undgå stress ved hjælp af disse små øvelser

Her er hjælp til at undgå stress som ikke tager meget af din tid og stopper din dårlige samvittighed overfor dig selv. 

Du ved din krop har brug for pauser ind mellem for at undgå stress, men syntes ikke du kan finde tiden til det.

Du er træt af dig selv og slår dig selv i hovedet - det er også for dårligt nu må jeg altså tage mig sammen. På mandag så starter jeg med at løbe. 

Det bliver mandag aften og så kommer alle undskyldningerne,  jeg havde andet at se til som var mere vigtig end mig selv og min krop.

At have din krop i fokus behøver ikke tage meget af din tid og du vil opleve en bedre følelse i kroppen, hvis du bare bruger 5 minutter af din tid, et par gange om dagen.

Så stop med at slå dig og selv og lave planer for at du skal ud og løbe eller gå i fitnes.

Vær realistisk og sæt dig mål du kan overholde i forhold til, hvordan din hverdag ser ud.

Motion kan nemlig også virke stressende på vores krop.  

Jeg har lavet nogle øvelser, du kan bruge på dit arbejde eller der hjemme og som er virksomme til at få ro i kroppen.

Positiv øvelse:   

Tænk på en dejlig oplevelse du har haft og mærk hvad der sker i kroppen – denne øvelser er rigtig god, hvis har en af de dage hvor de negative tanker fylder.

Start på dagen øvelse  

  • Mærk din krop i 1 minut med lukkede øjne, lav en kropsscanning fra hovedet og ned i kroppen.

  • Åben øjnene stille og roligt og gør dig klar til at bevæge kroppen og orienter dig i rummet 

  • Bevæg kroppen og mærk forskellen

  • Nu er du klar til dagens opgaver

     

Klappeøvelse   

  • Start med at klappe din højre side af kroppen

  • Mærk derefter forskellen på højre og venstre side

  • Klap nu din venstre side af kroppen

  • Mærk hele kroppen

  •  

    Bevæg din krop  

Små afspændingsøvelser

  • Skub armene ud fra kroppen 3 gange
  • Skub armene ud til siden

  • Skub armene op over hovedet

  • Mærk dine arme

  • Skub et ben af gange væk fra dig selv i flere retninger hvor du presser hælen opad – 3 gange

  • Mærk dine ben

  • Pres dine hænder mod hinanden i 30 sekunder

  • Klem dine hænder sammen alt det du kan -  åben derefter meget langsomt dine hænder og fingre. 

  • Mærk nu dine arme og hænder

 Frys øvelse 

Du skal i denne øvelse mærke hvordan din krop mærkes, når den ikke må bevæge sig.

Denne tilstand minder dig om, hvorfor det er vigtigt du bevæger dig på din arbejdsplads, når du er i gang med en opgave:  

  • Stå 30 sekunder i frys og mærk kroppen  

  • Bevæg dig som du har lyst til   

  • Mærk forskellen på de to øvelser

  

Afspændingsøvelse for hele kroppen 

Start med at stå godt på dine fødder og gør dig klar til at spænde ud i hele kroppen 

Alle øvelser laves i 30 sekunder 

  • Krum dine tæer ind mod dig selv og stræk dem stille ud igen

  • Skift mellem at stå på tæer og flad fod

  • Skift mellem at stå på dine hæle og flad fod

  • Buk og stræk dine ben – start med et ben af gangen ikke skifte mellem dem

  • Lave cirkel med dine hofter

  • Lave ottetaller med dine hofter

  • Buk og stræk dine arme

  • Klem og stræk dine hænder – drej håndledet rundt til sidst

  • Rul med dine skulder – en skulder af gangen

  • Drej dit hovedet langsomt til hver side og derefter forover og bagover

  • Drej dit hovedet langsomt rundt i cirkel

  • Mærk hele din krop

PS: Husk kroppen er din ven, også når den kræver din opmærksom ved at fortælle, den har for travlt. 

Hvis du samarbejder med din krop lytter den til dig og du vil opleve mere velværd og balance.

De bedste hilsner
Traumeterapeut Inge Mørup  

__________________________

Inge Mørup, traumeterapeut og psykoterapeut i Randers
Læs mere på: http://better-flow.dk/

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter

Kommentarer

log ind eller opret konto for at skrive kommentarer
Stress - undgå stress ved hjælp af disse små øvelser. Læs mere