Hvordan har du det med måden du har det på?

Hvordan har du det med måden du har det på?

Det er et vigtigt spørgsmål. Fordi det som er vigtigt er ikke kun måden du har det på, men hvordan du har det med måden du har det på.

Lyder det kryptisk? Lad mig gøre det soleklart for dig ved hjælp af et praktisk eksempel.

Lad os sige at måden du har det på er at du lider af angst. Men hvordan har du det med det faktum at du lige nu eller for tiden lider af angst? Der er mange måder du kan forholde dig til det på.

Du kan føle Skam over at du har angst. Tænke at der er noget i vejen med dig og at du på en eller anden måde er defekt.

Du kan føle Skyld over at du har angst. Skyld fordi du tror at angsten er resultatet af at du har gjort noget forkert – og at angsten er konsekvensen eller din straf.

Du kan føle Depression over at du har angst. Tænke at det er håbløst og at lige meget hvad du gør så går det aldrig over.

Du kan føle Frygt over at du har angst. Blive bange for den og tænke at det måske bliver værre og til sidst slet ikke vil være til at holde ud.

Du kan føle Vrede over at du har angst. Tænke at det fandeme er for dårligt og uretfærdigt og de andres skyld!

Du kan forholde dig til din angst med Mod. Modet til at se nærmere på hvorfor du har angst og arbejde med det. (Mod er en meget vigtig bevidsthedstilstand, fordi når du går over i Mod åbner du dig for forandring. Du har Modet til at indrømme at du har angst og til at bede om hjælp og gøre noget ved det. Og så kan hjælpen komme.)

Du kan forholde dig til din angst med Accept. Acceptere at det er sådan du har det i stedet for hele tiden at kæmpe imod det – hvilket kun gør angsten værre. Med Accept begynder der at komme fred.

Du kan forholde dig til din angst med Forståelse. Når du er i Forståelse er du bevidst om at vi lever i et årsag-og-virknings-univers – og at måden det er på er konsekvensen af en årsag. Angst kommer ikke ud af ingenting. Det har sine rødder i din tankegang og dine attituder, som igen har sine rødder i din barndom og din baggrund. Det er dette niveau som meget psykologi for eksempel arbejder ud fra. Og med forståelse af hvorfor du har det som du har det, kommer også større accept og fred. Du ser at angsten ikke er noget mystisk og uforklarligt, men en forståelig reaktion på din tankegang og din baggrund.

Du kan føle Kærlighed over at du har angst. Skiftet til Kærlighed er et meget stort skridt. Lige så stort som skiftet fra de lavere bevidsthedsniveauer til Mod. Når du forholder dig til din angst eller det du føler med Kærlighed ser du at du blot er et uskyldigt barn som hele tiden gør sit absolut bedste. Men at du, på grund af tidligere programmering ubevidst bliver ved med at sabotere din egen lykke og sindsro. Du holder op med at fordømme dig selv, og ser og behandler i stedet dig selv med Kærlighed.

Du kan føle Ubetinget Kærlighed over at du har angst. Skiftet fra Kærlighed til Ubetinget Kærlighed er også meget stort. For når du forholder dig til dig selv eller andre med Ubetinget Kærlighed begynder der at ske stor helbredelse både følelsesmæssigt og fysisk. Ubetinget Kærlighed er det niveau som 12-Trins Grupper som ACA eller AA arbejder ud fra – og det er derfor det er så helbredende at gå til 12-Trins møder eller arbejde med de 12 Trin. Fordi de alle sammen er baseret på Ubetinget Kærlighed: ”Vi tager os ikke af hvem du er eller hvad du har gjort. Du er velkommen.” Hvis du vil dykke ned i de dybere lag af din egen smerte er det vigtigt at den tilgang, lærer eller facilitator som du arbejder med er på et bevidsthedsniveau af Ubetinget Kærlighed. For ellers kan du ende med at føje endnu mere smerte til den smerte du allerede har.

Efter Ubetinget Kærlighed kommer forskellige bevidsthedsniveauer af Oplysning, som du også kan forholde dig til din angst med. Når du forholder dig til din angst fra dette bevidsthedsniveau ser du at din angst, dine tanker, dine følelser, ja hele din personlighed, blot er en midlertidig hændelse i det hav af ubegrænset bevidsthed og kærlighed som du er. Og det er selvfølgelig også meget helbredende. Men også et niveau som er uden for rækkevidde for de fleste mennesker her og nu, fordi det som regel kræver mange år eller årtiers intenst bevidsthedsarbejde at nå dertil.

Så som du nok kan se er der mange forskellige måder at forholde sig til måden du har det på. Og det er måden du har det på som er det afgørende. Ikke hvordan du har det.

For måden du forholder dig til måden du har det på har stor indflydelse på måden du har det på! Hvis du ikke er bange for din angst – hvor slemt er det så? Hvis du ikke føler skam over at have angst – hvad så? Hvis du accepterer din angst og måske endda møder den med kærlighed – hvor slem er angsten så?

Hvis du kan se at måden du forholder dig til måden du har det på ikke er særlig hensigtsmæssig eller støttende – at du måske føler frygt eller skam over måden du har det på – hvad kan du så gøre for at forholde dig til måden du har det på på en mere sund og hensigtsmæssig måde? Du kan ikke tvinge dig selv op til et højere bevidsthedsniveau. Men du kan opsøge og arbejde med tilgange som kultiverer en mere forstående og kærlig holdning til menneskelige problemer (såsom 12-Trins programmer eller en erfaren og bevidst terapeut).

Så næste gang du føler dig ubehagelig til mode eller har det dårligt, skulle du måske spørge dig selv hvordan du har det med måden du har det på? Det kan gøre en radikal forskel.

 

Note: Ovenstående inddeling af de forskellige bevidsthedsniveauer er løst inspireret af bevidsthedsforskeren David R. Hawkins’ kortlægning af de menneskelige bevidsthedsniveauer.

 

__________________________

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter

Kommentarer

log ind eller opret konto for at skrive kommentarer
Tim Ray:Hvordan har du det med måden du har det på? Læs med på Levlykkeligt.dk