Helbred fortidens smerte – og få det bedre i dag

Har du lagt mærke til hvordan mange af os, når vi er uenige, oppe at skændes eller i konflikt, nogle gange følelsesmæssigt kan reagere voldsomt ude af proportion med det der diskuteres? Hvordan en sur bemærkning fra din partner eller et misfornøjet blik fra din mor kan føre til næsten panikagtige følelser eller til raseri eller til dybe følelser af skam og skyld? Situationen eller diskussionen kan være relativ ubetydelig, men i dit indre kan du føle det som om at hele din krops kæmp-eller-flygt system er i allerhøjeste alarmberedskab.

Hvordan kan det være? Hvordan kan så lille en ting udløse så voldsom en følelsesmæssig reaktion?

En del af svaret er at de fleste af os i større eller mindre grad går rundt med et reservoir af ophobede og uforløste ”frosne” følelser fra fortiden. ”Frosne” følelser af f.eks. frygt, vrede eller sorg som vi aldrig har givet os selv lov til at føle. Og som derfor ligger og ulmer i os og venter på at blive udløst og forløst. Hvad kan udløse disse følelser? Det kan typisk situationer der ligner de situationer fra fortiden hvor vi følte tilsvarende smertefulde følelser, men ikke gav os selv lov til at føle dem.

For eksempel: Jacks far var meget krænkende og grænseoverskridende over for hans mor og over for Jack. Moderen kunne ikke finde ud af at sætte grænser over for faderen. Og gik rundt med konstant ulmende frygt for faderens krænkelser. Det samme gjaldt Jack. Han følte stor frygt og magtesløshed over for situationen i hjemmet. Følelser som han aldrig har fået bearbejdet. I dag er Jack voksen og hver gang han møder en person som er det mindste krænkende eller grænseoverskridende i sin tale udløser det voldsomme følelser af frygt og uforløst vrede i Jack. Selv den mindste kritiske kommentar fra andre kan få Jack til at opleve næsten panikagtige tilstande.

Så hvad kan man gøre ved det? Hvis du oplever at uenighed, diskussioner, konflikter, kritik, mm. udløser følelser som er voldsomt ude af proportion med det der rent faktisk diskuteres, kan det være til stor hjælp at bruge noget tid på at:

- Se på og få bearbejdet de begivenheder eller omstændigheder fra fortiden som er en medvirkende årsag til din stærke reaktion

- Optø og få forløst dit reservoir af frosne følelser fra fortiden

- Erstatte uhensigtsmæssige tanke- og adfærdsmønstre fra fortiden med mere hensigtsmæssige tanke- og adfærdsmønstre

Som du sikkert kan se er dette ikke noget man sådan bare lige gør. Det er en gradvis proces som tager tid. Men resultatet er helt sikkert alle anstrengelserne værd. Nemlig at du ikke længere vil reagere så voldsomt på uenighed og konflikter. At du vil have et mere realistisk syn på hvad uenighed og konflikter er. Og ikke mindst, at det vil blive nemmere for dig at passe godt på dig selv og praktisere sunde grænser i dine relationer. For uanset hvor meget assertionstræning du laver – hvis du ikke har helbredt fortidens smerte – kan det gøre det meget svært for dig i praksis.


Tim Ray
Forfatter, underviser og facilitator
www.beamteam.com

__________________________

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter

Kommentarer

log ind eller opret konto for at skrive kommentarer
Helbred fortidens smerte. Tim Ray på Levlykkeligt.dk