Få dit budskab ud med en bog!

"Selvværd for begyndere" er titlen på den bog jeg udgav i foråret.

Her kommer tre bud på, hvordan en bog kan blive en succes!

Jeg havde sat 700 solgte bøger som mål - for jeg valgte at udgive den selv og havde en forestilling om, at jeg nok ikke ville sælge så mange bøger på en egenudgivelse som hvis jeg havde valgt et forlag.

Jeg havde dog lavet en udregning der sagde mig, at for det første ville jeg tjene mere ved at sælge 700, når jeg havde udgivet den selv end jeg ville tjene på at sælge 1400 via et forlag. Det vigtigste argument var dog, at jeg ikke har tålmodighed til at vente på at en eller anden forlagsredaktør skal kigge på min bog og være 3 måneder om at have en mening. Det er mit liv for kort til.

Så jeg udgav den selv. Og efter bare 4 måneder væltede den alle forventninger. Jeg havde ringet til et par forlag og spurgt hvad en bog som den kunne forventes at sælge og 2 forskellige forlag sagde uafhængigt af hinanden at:

"En selvhjælpsbog skrevet af en ukendt førstegangsforfatter sælger cirka 12-1400 bøger på det første år". Men Selvværd for begyndere solgte 1500 eksemplarer på bare 4 måneder!

 

Hvorfor? Det har jeg 3 bud på, som måske kan inspirere dig, hvis du sidder og drømmer om at udgive en bog.

1. Der er ingen tvivl om, at min brug at de forskellige sociale medier var en fordel. Jeg lavede en strategi allerede i februar 2010 for bogen og fulgte den

2. Jeg fik lavet lækkert udseende pressemeddelelser og fulgte telefonisk op på hver eneste, men ydmygt - for jeg ved, at journalister har travlt. Det betød at bogen blev nævnt i Alt for Damerne, Søndag og Femina hen over de første 4 måneder.

3. Bogen var god. Ud med Janteloven; jeg skrev bogen fordi jeg mente der manglede lige præcis sådan en bog på markedet og jeg skrev den med dette mål for øje: "Hvordan sikrer jeg bedst at læseren får det ud af bogen, som jeg gerne vil give?". Og det ramte plet! :-)

 

På mange af landets biblioteker er bogen reserveret 1-3 måneder frem - det er dejligt, at den er efterspurgt - det varmer.

Vær ikke i tvivl om, at du ikke skal skrive bøger med henblik på at blive rig (med mindre du har et navn allerede), for rige forfattere er mere sjældne end ærlige brugtvognsforhandlere. Nogen siger, at man skal skrive bøger fordi man ikke kan lade være. Men det duer jo ikke, hvis bøgerne er noget juks og ikke opfylder målet.

Du skal med andre ord vide noget om din målgruppe for at skrive en bog der kan blive en succes. (Og her taler jeg ikke om "gode" bøger, bare se på Barbara Cartland, det er noget juks, men hun ved hvad hendes læsere vil have!) Når du ved hvad du vil have, at din læser skal få ud af at læse din bog, så skal du skrive det bag på bogen, så ingen er i tvivl. Pyt med hvem du er, for hvis du ikke er kendt, så sælger det altså ikke din bog at have et godt billede af dig på bagsiden sammen med din livshistorie.

Har du fået dit eksemplar, så du kan lure min metode? Du skal være velkommen :-)

Mette

www.terapi-nord.dk

__________________________

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter

Kommentarer

log ind eller opret konto for at skrive kommentarer
Få dit budskab ud med en bog!