Maden stiger dig til hovedet

Der er ikke langt fra mund til din hjerne og selvom maden bevæger sig nedad i din mavesæk, så stiger den mad du spiser dig helt bogstavelig talt til hovedet. Mad er ikke blot noget der gør dig mæt, men også det, der skal nære din hjerne, så du kan performe, være glad og føle dig vital.
Jeg har aldrig mødt nogen topleder, der vælger at nøjes med at virksomheden lige klarer sig til næste måned uden at gå fallit. Vil du så nøjes med mad, der kun lige holder dig gående til næste gang du bliver sulten? Hvorfor ikke spise mad, der giver dig overskud, bedre koncentrationsevne, mere "lys i pæren" og bedre humør? Hvorfor ikke spise mad, der samtidigt stiller sulten og booster din hjerne på lang sigt?
Det er ganske muligt at spise hjerneguf, men det er helt sikkert ikke Coco Pops, Cola, kaffe, basser, ciabata og take away (med mindre det er meget, meget god kvalitet). Hjerneguf er slet ikke så kompliceret. Det er "blot" reelle fødevarer, såsom fisk, grøntsager, nødder, frø, kerner, bælgfrugter, jomfruolier, frugt og bær.
Lad os løbende kigge nærmere på mad der nærer din hjerne og kærtegner dine smagsløg og nogle af de gastronomiske bissetricks, der gør, du faktisk slet ikke kan lade være med at spise hjerneguf…og der gør det hurtigt og nemt at lave.

MANDLER OG ROSINER I KAKAO OG KANEL
Nok til en lille horde af dessertslikmunde
Det her er så enkelt og så godt. Den her opskrift får dig til at glemme alt om de der mandler og rosiner, der er dækket med chokolade.
Nu har du en snack at smide i skrivebordsskuffen i stedet for de M&Ms du gemmer, eller stil en dåse i bilen, så du har en snack på vejen. Eller hvad med at spise økologisk yoghurt naturel til morgenmad med denne her blanding on top? Som en 7-årig dreng sagde til mig, da han fik fåremælksyoghurt med mandler og rosiner vendt i kakao og kanel: "Fuck CocoPops!" Ordvalget kan diskuteres, men meningen er helt korrekt.
Prøv at eksperimentere og brug carob (kan købes i helsekostforretningerne) i stedet for kakao…eller prøv at tilsætte små mængder af andre dessertkrydderier, såsom kardemomme, stødte nelliker, lakridsrodspulver og allehånde. Eller lidt chili.
Rent sundhedsmæssigt får du mange fordele. Mandler er smækfyldte med sundt fedt og fytosteroler, der regulerer kolesteroltallet og mindsker smerter i ømme led. Kakao er fyldt med bioflavanoider, der både styrker dine blodårer og dine knogler. Mørke rosiner indeholder stoffet resveratrol, der er et af de plantestoffer der forskes allermest i p.t. fordi det bl.a. sænker blodtrykket, hæmmer væksten af kræftceller, beskytter hjerneceller og er godt ved sukkersyge. Bon appetit til krop og sind!
  • 3 dl mandler
  • 3 dl mørke rosiner
  • 3-4 spsk ren kakaopulver
  • 3-4 spsk stødt kanel
Bland mandler, rosiner, kakao og kanel grundigt.

Bon appetit indtil næste lille opskrift eller gastronomiske fif!

KH,

Umahro
__________________________

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter

Kommentarer

log ind eller opret konto for at skrive kommentarer
Oscar, du er en stjerne. Din mandel/rosin opskrift vækker altid begejstring hos os i 30´erne og på 7 og 9. Hvis vi ikke liiiige laver en af dine gode shakes inden sengetid. Tørristede mandler m Tamari er også MEGET bedre end chips inden middagen eller bare in between. God sommer. blog.katrineaxholm.dk
Maden stiger dig til hovedet