Sover du eller stresser du om natten?

Hvordan er din nattesøvn - hvis vi skal kigge 7 nætter tilbage?

Har du sovet godt alle 7 nætter, eller er der nætter hvor du ligger vågen?
Altså ikke bare hvor du skal på toilettet og så sover videre bagefter!!
Men nætter hvor du måske har svært ved at falde i søvn, eller vågner midt på natten og har svært ved at falde i søvn igen på grund af tanker.

  • Tanker om noget du skal huske
  • Tanker om noget der skete i går
  • Tanker om bekymringer du har svært ved at slippe
  • Tanker om alt det du skal nå
  • Tanker om noget nogen sagde
  • Tanker om dit liv
  • Tanker om du er god nok
  • Tanker om hvor irriterende det er at du ikke kan falde i søvn

 

Tanker der går i ring - jeg kalder det Tankespind. For når jeg er der, så er det lige som om at det bare kører i ring, som et edderkoppespind. Der er ingen ende på det, det fortsætter bare og er altsammen negativt.

Når det sker for mig, er det et tegn til mig om at jeg er stresset, og skal passe på mig selv.

Hvilket tegn tror du det handler om for dit vedkommende?

Når jeg ligger der og leger grillkylling er der flere forskellige tricks jeg anvender. Nogle gange virker det ene, og nogle gange virker det andet. Det handler om at prøve sig frem.

Trick nr. 1: Tæl baglæns

Ja det er jo lidt Anders And-agtigt - lidt som at tælle får. Men du skal tælle baglæns fra f.eks. 99 mod 0. Du skal se tallene for dig bag øjenlågene.
Tricket ved dette er at du styrer din hjerne, i stedet for at den styrer dig. Og tilsidst opgiver hjernen og du falder i søvn.
PS: Når du har brugt denne nogle gange, skal du starte et andet sted i talrækken. F.eks. ved 168.

Trick nr. 2: Tænk tilbage på din seneste dejlige ferie

Du skal nu tænke tilbage på den dejlige ferie, og tænke tilbage helt detaljeret. Starte med at tænke på da du pakkede bilen, og kørte hjemmefra, så nåede I til grænsen, eller lufthavnen eller sommerhuset, og så skete det, og det og det.
Tricket ved dette er at du styrer din hjerne, og propper noget positivt ind som fokus. Og når hjernen ikke skal løse problemer men bare tænke positivt, falder den til ro og du falder i søvn.

Trick nr. 3: Tøm hjernen

Nogle gange virker trick 1 & 2 ikke, og så er der kun tilbage at stå op og gribe en blok papir og en kuglepen. Og nu skal du tømme hjernen for alle de tanker der fiser og farer rundt og laver tankespind. Skriv alt, og bliv ved til der ikke er mere. Dette kan godt tage lang tid, og det kan sagtens være at du skal skrive det samme igen og igen, men fortsæt indtil hjernen føles "tom". 
Tricket ved dette er at du tømmer hjernen, og nogle gange er vores hjerner bare fulde af ting og sager og tanker. Og så kan vi parkerer det på papir, og give hjernen fri til søvn.

Jeg bruger personligt disse tricks hvis jeg en sjælden gang møder natten med åbne øjne og føler mig som en grillkylling. Og ud over det anbefaler jeg det også til alle de klienter jeg har som er stressede. For stress sætter sig også tit på nattesøvnen. Og søvnen er så vigtig for os, så vi kan "virke" om dagen.

Så jeg håber du vil prøve nogle af tricks´ne hvis du sommetider har problemer med nattesøvnen.

Og meget vigtigt inden jeg slutter er:

Hvorfor var det at din nattesøvn var så dårlig?
Hvad var det der skabte det?
Gå på jagt efter grunden, og gør noget ved det.
Rigtig ofte oplever jeg stressede der sover dårligt om natten fordi de ikke fik sagt fra, fordi de glemmer at passe på sig selv, eller fordi de er kommet i tanke om noget de skal huske, og som de er så bange for at glemme igennem nattesøvnen (husk derfor papir ved siden af din seng!)!  

Sov godt og pas godt på dig selv

Lotte Klink

__________________________

De bedste hilsner
Lotte Klink, Stress Ekspert  + 45 41 14 64 14
Se mere på www.lotteklink.dk

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter

Kommentarer

log ind eller opret konto for at skrive kommentarer
Om søvn og stress - tips og tricks