Stresshåndtering

Evnen til at prioritere er som regel en af de første egenskaber man taber, når man er underlagt stress. Er man stresset, tror man nemlig let at: ALTING HASTER. 

Såfremt du vil forebygge stress, og vil gøre noget for at opretholde din evne til at prioritere, kan du hente stor hjælp ved dagligt konsekvent brug af nedenstående helt enkle stress-af-model. Modellen bruger jeg i min stresscoaching - den er en lille nem detalje; men en meget virkningsfuld én, som du kan tilegne dig i et snuptag.. 

De 4 opmærksomheds-kriterier:

Forhold dig fremover til alle opgaver ud fra følgende 4 kriterier:

1. Vigtig og haster.

2. Ikke vigtig; men haster.

3. Vigtig; men haster ikke lige nu.

4. Ikke vigtig, og haster heller ikke lige nu.

Lær kriterierne, og mærk alle opgaver derefter i din opgaveliste.

Brug evt. nummereringen til også at angive reponsdage og evaluer disse prioriteringer hver 3. dag, så du kan få overblik. Ex.: nr. 1-opgaver: løses samme dag - nr. 2-opgaver: løses imorgen osv..

Det bedste råd mod stress er forebyggelse - det gælder om at være på forkant..

Mærker du blot svage indledende stresstegn - bør du hurtigst muligt stille dig selv følgende 3 spørgsmål for at forebygge stress: 

Hvor har du ikke overblik? 
Hvor har du ikke indflydelse? 
Hvor stemmer forventninger og ressourcer ikke sammen?
 

af stress coach Johannes Berg

__________________________

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter

Kommentarer

log ind eller opret konto for at skrive kommentarer
Stresshåndtering. Læs stress coach Johannes Berg på Levlykkeligt.k