Stressekspert Frederiksberg

Tag toppen af trykket – inden mødet med det grønne bord!

Jeg modtog forleden invitation til 25 års studenterjubilæum. Fik flashback til den hektiske læseferie og de fire eksaminer ved det grønne bord, hvor lærer og censor lyttede og stillede udfordrende spørgsmål til tre års pensum. Meget var på spil. Indfrielse af egne og andres forventninger til at levere en ”11’er” i yndlingsfaget. Planlægning, terperi, hjertebanken, sved på panden... Huen ventede forude.

De kommende studenter efterspørger hjælp til at planlægge!

En spørgeskemaundersøgelse, som jeg foretog for et par måneder siden, blandt 200 elever på et gymnasium i Nordsjælland, viser, at godt 27% har et ønske om at få hjælp til at planlægge læseferien, mens 26,5% har brug for hjælp til at have det godt under selve eksamen. Knap 40% ville være parate til at modtage eksamenshjælp, hvis de fik muligheden – med økonomisk støtte fra mor og far. Mere end 63% frygter en utilfredsstillende eksamen, hvis de ingen hjælp får.

Hverdagsstress bliver til eksamensskræk og eksamensstress – og måske en dårlig eksamen
Min oplevelse er, at hverdagen for mange unge mennesker er fuld af muligheder, tilbud, krav og udfordringer, der er vanskelige at navigere i. De ønsker ikke at skille sig ud blandt kammeraterne, og er derfor med i alt, hvad der rør sig; både via sociale medier og helt konkret - fest, arrangementer, sportsaktiviteter, fritidsjob.

Det har konsekvens at køre sig selv hårdt uden skelen til hvad, der "trækker veksler" og hvad der "tanker op" på energikontoen. Risikoen er, at den unge føler sig presset, bliver skoletræt, ikke orker at følge med, kommer bag ud, planlægger og læser for lidt, mister troen på sig selv – og i mange tilfælde performer dårligere til studentereksamen end ønsket.

Her er min hjælp: Tag toppen af trykket – inden mødet med det grønne bord!
- Afklar hvad målet er med studentereksamen – gennemsnit – karakteren i et konkret fag – at få hue på?
- Afklar hvad der skal til, at målet kan blive opfyldt: egen indsats og planlægning, hjælp fra andre?
- Lav en pensumliste og lave en realistisk plan for, hvordan stoffet skal læses/gennemgås/forstås – inkl. en konkret tidsplan.
- Prioritér og hold fast i planen
- Giv plads til at holde pauser og koble af mentalt
- Lav noget, der tanker op og giver energi
- Sørg for ordentlig søvn og nærende mad
- Restituér umiddelbart efter en eksamen – inden den næste etape af læseriet
- Reflektér over egne styrker – det er guld værd at have den bevidsthed i en eksamenssituation
- Opdag hvilken betydning ”det grønne bord” har - og hvilken tilstand det skaber at tænke sådan
- Skab ro omkring selve eksamen - og få evt. hjælp til at bearbejde hæmmende overbevisninger, der skaber uro i kroppen og giver bekymringer
- Mød op i god tid, udhvilet, forberedt

Egne mål & værdier er vigtige

Mission completed. For mig blev det til topkarakter i yndlingsfaget til den afsluttende eksamen. Dengang havde jeg ikke bevidsthed på, hvordan det lykkedes mig at komme i mål. Men set i bakspejlet – 25 år tilbage – så brugte jeg ubevidst de ovennævnte strategier. Jeg fik langt fra topkarakter i alle fag, men det var heller ikke målet i sig selv.

Målet var – og er – i min optik at levere og performe i overensstemmelse med sit eget mål, værdier, ressourcer og bidrag.

Pøj pøj til alle kommende studenter derude – og alle håbefulde forældre.

Go’ læseferie!

KH. Henriette,

Stress- og trivselskonsulent - forebygger og afhjælper stress

 

__________________________

Henriette Høeg, Certificeret Stresscoach,-rådgiver,-konsulent.
Afholder åbne stresskurser. Kontakt +45 61868611. Læs mere http://www.coachingzonen.com/

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter

Kommentarer

log ind eller opret konto for at skrive kommentarer
Eksamenstid for studenter med eksamensskræk og stress. Sådan får du succes.