Stressekspert Frederiksberg

Gå din motivation efter i sømmene - og minimér risikoen for stress

Når vi ikke er opmærksomme på vores drivkraft, vores motivation for at gøre ting, er vi i farezonen for komme væk fra flow og trivsel.

Min erfaring som stresskonsulent er, at rigtigt mange mennesker ikke er klar over hvad, der driver dem. Hvad der motivere til at sige ”Ja”, når de bliver inviteret til at tage fat på endnu en opgave eller udfordring.

Vidste du, at der er to typer motivationsfaktorer? Og er du klar over hvilke motivationsfaktorer, der ligger til grund for dit valg i forskellige situationer?

Da jeg underviste på mit kursus ”Vend stress til trivsel” forleden, var det tydeligt, at deltagerne fik en ”aha-oplevelse”, da snakken faldt på motivation. Det gik op for flere, at såkaldte ”aversive” motivationsfakorer drev værket. De valgte ”til” for at undgå negative konsekvenser. Som fx kan være:

-   Min kollega vil kigge skævt til mig og holde mig ude, hvis jeg siger nej

-   Min chef fyrer mig til den første, hvis jeg fortæller, at jeg ikke kan

-   Jeg får aldrig sjove opgaver igen, hvis jeg ikke siger ja første gang

Det er helt naturligt, at der er vist niveau af aversive motivationsfaktorer i livet og arbejdslivet. Nogle gange er der ting, vi alle sammen bare må gøre, når vi er en del af et team, et fællesskab, en familie.

Problemet opstår, når vi overvejende er styret af konsekvenstænkning, frygt og bekymring. Det gør noget ved vores trivsel, vores tilstand og gode humør. Vi kan opleve, at balancen kommer ud af kurs, og at vi ikke længere er i kontrol.

Modsat minimerer vi risikoen for ubalance og stress, når vores valg er styret af såkaldte ”appetitive” motivationsfaktorer. Vi har en helt anden energi og engagement, når vi ser henimod det positive, vi kan opnå som fx anvar, indflydelse, anerkendelse, intellektuel stimulering o.lign.

Jeg oplever som stresscoach, at vi kan havne i en ond spiral. Er vi først kommet væk fra balance og trivsel, så træffes flere og flere af vores valg på baggrund af negative motivationsfaktorer. Vi sidder i suppedasen og kan lettere få øje på dét, vi ønsker at undgå. End dét vi gerne vil opnå… Nogle gange kan det også være en kombi af de to.

Det vigtige er at få bevidsthed og kigge sig selv efter i sømmene… Stoppe op, når et valg skal træffes.

Sidder du i suppedasen og tænker lige nu, at du godt kunne have brug for hjælp til at kigge på motivationsfaktorerne i dit liv, så kan coaching, rådgivning og sparring være en vej.

KH. Henriette, Stresscoach og Trivselskonsulent 

__________________________

Henriette Høeg, Certificeret Stresscoach,-rådgiver,-konsulent.
Afholder åbne stresskurser. Kontakt +45 61868611. Læs mere http://www.coachingzonen.com/

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter

Kommentarer

log ind eller opret konto for at skrive kommentarer
Stress kan minimeres med motivation. Læs mere