Stressekspert Frederiksberg

Dine overbevisninger skaber dine vaner

I mit arbejde som coach og rådgiver arbejder jeg ofte med en helt særlig model, når min kunde ønsker at skabe - og ikke mindst - fastholde vaner. Den vil jeg gerne dele med dig nu.

Modellen afspejler, at vaner bygger på 3 elementer:

 ·   Viden

 ·   Kompetencer

 ·  Overbevisninger/leveregler

 

Case:
Når jeg fortæller dig om modellen tager jeg udgangspunkt i en fiktiv kunde (kaldet Mikkel), der er ved at afslutte sit stresscoachingforløb hos mig. Han vil gerne vil fastholde den gode kurs - et liv i balance - uden stress - fremadrettet. Både privat og på arbejdspladsen.

Jeg slutter af med at få Mikkel til at opsummere den læring, han har haft gennem sit forløb. Opsummeringen skal hjælpe ham til at få øje på alt det, han har opnået. Og hjælpe ham til at se dét, han skal holde fast i, for at kunne bevare sin work-life-balance og forebygge stress fremadrettet.

Jeg spørger ham allerførst hvilken viden/indsigt, han har fået i forløbet. Mikkel svarer:  

· Viden om nervesystemet 

· Viden om balancen mellem præstation og restitution 

· Indsigt i sine egne symptomer på, at han er i flow og "akut stresset"  

· Viden op, hvordan han stopper op - og gearer ned igen

 

Bagefter spørger jeg ham, hvilke kompetencer han har trænet undervejs. Mikkel svarer:  

· Lytte til sin intuition  

· Mærke efter i kroppen 

· Koble af mentalt 

· Spænde kroppen af  

· Sætte tid af til selvforkælelse og optankende aktiviteter 

 

Dernæst kigger vi på de leveregler og overbevisninger, Mikkel har i dag, om et liv i balance. Mikkel siger:  

· Jeg tror på, at jeg er god nok  

· Jeg ved, at jeg er effektiv og præsterer godt, når jeg søger for at holde fokus på mit "energi-regnskab"  

· Jeg tror på, at jeg er bedre til at tage vare på andres (partner/børn/arbejdsgiver) behov, når jeg tager ansvar for mig selv først

 

Til slut spørger jeg Mikkel hvilke nye vaner, han har i dag. Mikkel svarer uden tøven:

· Jeg fokuserer bevidst på min vejrtrækning hver dag - og trækker vejret dybt og roligt

· Jeg holder pauser flere gange om dagen 

· Jeg strukturerer min arbejdsdag, så det vigtigste får mit fokus

· Jeg sørger for at der er balance mellem mine ressourcer og mine udfordringer/pligter/opgaver. Og hvis der er for meget, så skærer jeg ned

· Jeg slutter arbejdsdagen af med at tænke på det, der gik godt

 

Den store forskel

Mikkel fortæller til sidst, at det, der virkeligt har gjort den store forskel for ham, er at have arbejdet med sit mind-set, sine leveregler og overbevisninger.

Han ved i dag, at han ikke var kommet i mål med at skabe nye vaner, hvis han ikke havde arbejdet med sine overbevisninger. 

Med andre ord...
- Støttende overbevisninger er en forudsætning for at skabe forandring.
- Støttende overbevisninger skaber dine vaner.
- Støttende overbevisninger hjælper dig til at fastholde dine gode vaner.

 

Se det var en beretning om Mikkel.
Du kan bruge den samme model, som Mikkel arbejdede med.

Hvordan oplever du, at det er at skabe nye vaner?

- Har du den fornødne viden/indsigt?
- Træner du dine kompetencer?
- Og vigtigst af alt - hvad tror på? Hvordan er dine overbevisninger? Støttende? Eller...?

Sparring?
Du er ikke alene... Kunne du, lige som Mikkel, have brug for sparring,
så er der hjælp at hente - kun ét klik væk...

 

KH. Henriette Høeg, Stress- og Trivselskonsulent, Coachingzonen

 

Kilde:
Modellen er inspireret af managementeksperten Steven R. Covey.

 

__________________________

Henriette Høeg, Certificeret Stresscoach,-rådgiver,-konsulent.
Afholder åbne stresskurser. Kontakt +45 61868611. Læs mere http://www.coachingzonen.com/

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter

Kommentarer

log ind eller opret konto for at skrive kommentarer
Overbevisninger skaber dine vaner. Læs hvordan