Stressekspert Frederiksberg

Sådan får du nemt succes med at skabe nye vaner

Når året går på hæld og et nyt år tager sin begyndelse, møder jeg mange mennesker, der gerne vil skabe nye vaner.

Du kan kalde noget for en vane, når du gør noget uden at skulle overtale dig selv særligt meget. Det falder dig bare helt naturligt at gøre det. Det er en integreret del af dit handlingsmønster, din adfærd. Og vanen er  en del af den måde, du er i verden på.

Hvorfor nogle aldrig kommer i gang…

Min erfaring er, at mange aldrig kommer i gang med at skabe nye vaner. Andre går i gang, men ender med stoppe, inden målet er nået. Inden vanen er blevet helt integreret. Inden gevinsten ved den nye vane har vist sig.

I min optik kan det handler om flere ting:

- Målet kan være for uspecifikt eller urealistisk

- Ambitionerne kan være for store

- Der er for stort ”underskud” på energikontoen til, at det er realistisk at skabe nye vaner på dét tidspunkt, hvor målet sættes  

Ønsker du at få størst mulig succes?

Så er det vigtigt, at du sætter dig et konkret og målbart mål, der er formuleret positivt.

Eksempler på et positivt mål, der er specifikt:

 1.       Jeg går i seng kl. 22.30, 6 dage om ugen

 2.       Jeg spiser næringsrig morgenmad hver dag, fra i morgen

 3.       Jeg spiser grøntsager til minimum 2 måltider om dagen, fra på fredag

 4.       Jeg træner udendørs 2 x 30 minutter i hverdagen

 

Hvordan er energiniveauet?

Inden du går i gang med skabe en forandring, så spørg dig selv - og mærk efter - hvordan din tilstand og dit energiniveau er:

 ”Har jeg overskud”?

 ”Føler jeg mig drænet”?

 ”Er jeg frisk eller uoplagt”?

 

Forudsætningen for at skabe forandringer og nye vaner er energi.

Oplever du, at dit energiniveau er lavt lige nu, så er mit bedste råd til dig at sørge for at finde tilbage i balance først.

Det kræver nemlig en del energi at ændre kurs og skabe nye vaner – og du kan ikke forcere en forandring. Det tager efter sigende 21 dage, før en ny vane er integreret.

Det kræver vedholdenhed og tålmodighed.

Du kan gå mange veje for at genskabe din balance, og summen af dem gør en forskel: 

1. Etablér en god døgnrytme, hvor du står op på samme tid og går i seng på samme tid hver dag

2. Sørg for at få 7-8 timers søvn

3. Gør plads til at koble af mentalt

4. Sørg for at spænde din krop af

5. Restituér og slap af med noget, der giver dig velvære og glæde

6. Træk vejret bevidst i et roligt tempo flere gange i løbet af dagen

7. Hold blodsukkeret stabilt ved at spise hver 3.-4. time - og undgå fødevarer og stimulanser, der får blodsukkeret til at have store udsving

8. Drik vand

9. Få frisk luft og dagslys hver dag

10. Tænk positivt som det sidste, inden du lægger dig til at sove

Når balancen er genoprettet, kan du tage fat i dit ønskede mål om at skabe en ny vane.

Rom blev ikke bygget på én dag – og ændringer af vaner sker ikke fra den ene dag til den anden. Vær realistisk med dine ressourcer: økonomi, tid, overskud…

Gå hellere små skridt i retning mod dit mål. Frem for at starte ud med for store skridt, der gør, at du knækker nakken og må opgive på halvvejen.

Ingen skridt er for små…

Ét lille skridt kan ændre dit liv!

I Japan opererer man med begrebet ”Kaizen”, der er en betegnelse for måden, hvorpå du opnår holdbare resultater - gennem små, stabile skridt. Uanset hvad dit mål er.

Det første skridt, du tager henimod at skabe din nye vane, skal være så småt, at det ikke kræver noget særligt af dig – og så småt, at det kun kan lykkes.

 

I indlægget har du lært:

- At dine mål skal formuleres specifikt og positivt

- At du skal sørge for, at du har energien til at skabe ny vaner, inden du går i gang

- At du kan gøre en række ting for at genvinde balancen

- At det første lille skridt er afgørende

- At ingen skridt er for små

 
Jeg er her for at hjælpe dig, måtte du få brug for at genvinde balance, inden du går i gang.

 Pøj pøj med dit første lille skridt…

De kærligste hilsner Henriette, Stresscoach & Trivselskonsulent

Dette blogindlæg blev udvalgt af Levlykkeligt's samarbejdspartner Magasinet Psykologi som vælger et nyt indlæg fra Levlykkeligt hver uge til deres facebook fanpage og et om måneden til deres trykte magasin.

 

__________________________

Henriette Høeg, Certificeret Stresscoach,-rådgiver,-konsulent.
Afholder åbne stresskurser. Kontakt +45 61868611. Læs mere http://www.coachingzonen.com/

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter

Kommentarer

log ind eller opret konto for at skrive kommentarer
Få succes med at skabe nye vaner. Læs hvordan