Mind Mentor og Nærværs coach Lone Steiness - Powerful Mind

Eksamen - livet skal ikke bare bestås. Læs mere

I øjeblikket er jeg igang med at planlægge reeksamen for en lille gruppe internationale studerende. De fleste har allerede været til eksamen og prøvet at bestå ved at formidle deres viden om faglige emner. Det gik ikke, og nu prøver de igen.

Det har givet anledning til en række diskussioner med mennesker, jeg har mødt på min vej. Mennesker som åbenlyst ser livet som en eksamen, der skal bestås. Mennesker, der giver sig selv strenge rammer for, hvad et liv skal indeholde for at være bestået. For at være rigtigt. For at være indholdsrigt med de rigtige ting. For at være brugt (og nogle gang brugt op) på en effektiv måde, der har realiseret individets fulde potentiale.

Mennesker som styrer skarpt efter at bestå livets eksamen. Så skarpt og fremadrettet, at de mister blikket for nuet. Men kan livet virkelig leves med en fremtidig statusopgørelse for øje? Jeg kan også spørge anderledes: Kan livet leves i fremtiden, eller sker det i nutid?

Så er det sådan, vi skal opfatte livet? Som en eksamen, der skal bestås? Vi kan ikke gå til reeksamen, så hvad gør vi, hvis vi ikke består. Og hvem kender kravene til at bestå og hvilken betydning det har?

Jeg har hørt nogle bruge ordet "målstyringsfetish". Prøv lige at smage på det. Har du en målstyringsfetish? Jeg har det selv nogle gange, er jeg blevet opmærksom på. At styre mod mål og en bestået eksamen er jo også en drivkraft, der skaber formål, mening og sammenhæng. Men jeg vil gerne være i nuet. Jeg elsker nuet. Nuet er livets kraft.

Det, der optager mig i debatten, er samtidig, hvad der skal til for at bestå. Bestå livet. Når det opleves som en eksamen.

Når vi går til eksamen ved det grønne bord, er det lærer og censor, der bedømmer, om vi er bestået eller ej. Men i livets sammenhæng er det, os selv og vores egne forventninger, vi skal leve op til. Jeg erkender, at det sikkert er forventninger som er rundet af et samfund med en stærk målstyringsfetish. Et samfunds bedømmelse, som er afgørende for vores selvforståelse og forståelse af, om vi har klaret livets eksamensræs. Et samfund, hvor vi skal være effektive. Optimere. Realisere potentiale. Bruge tiden til noget. Bruge livet til noget. Ikke spilde et sekund!

Så hvis jeg bruger, hvert sekund til noget, har jeg så bestået?, spørger jeg de eksamensfokuserede.

At bestå, betyder jo egentlig at nogen dømmer eller bedømmer. Nogen, som kan være os selv eller omgivelserne. Bemærk dog, at dømme eller bedømme skaber begrænset plads til accept. Accept vil både de eksamensfokuserede og jeg gerne have. Så her træder jeg ud af debatten og overlader resten til dig....

__________________________

Lone Steiness
Mind Mentor & Nærværs coach
http://www.powerfulmind.dk

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter

Kommentarer

log ind eller opret konto for at skrive kommentarer
Livet som eksamen, der skal bestås