Stress i din hverdag? Her er 10 tips til at tage en pause

Du kender det. Hverdagen er travl. Først ringer vækkeuret alt for tidligt på en morgen, der på denne årstid dag for dag bliver mørkere og mørkere. Så den stressede transport til arbejdet, hvor tempoet er skruet i vejret af effektiviseringer og produktivitetsfremmende tiltag. Til sidst de hektisk timer derhjemme, hvor der skal laves mad og ryddes op og måske også arbejdes lidt og tjekkes mail om aftenen.

Det er meget at presse ind i en enkelt dag. Bedre bliver det ikke ligefrem af, at hver eneste dag fra mandag til fredag er sådan, og weekenderne ofte er fulde af forpligtigelser og aftaler, som man ikke altid har lige meget overskud til. Har du af og til ikke bare lyst til i stedet at skrige STOP? At tage en pause.

Vi ville sikkert gerne, men det er ikke altid, at vi lige kan tage af sted på et yogaretreat i Thailand eller Norddien fra den ene dag til den anden. De fleste af os har en hektisk hverdag, vi på den ene eller anden måde skal fungere i. En af de måder, hvor hverdagen faktisk kan komme til at fungere bedre, er, når vi husker at give os selv pauser undervejs. Her får du 10 forslag til, hvordan det kan gøres.

1. Find den gruppe træer, der ligger nærmest din bolig. Gå derhen hver dag, sæt dig på en bænk, i græsset eller stå blot under trækronerne i ti minutter. Forskning viser entydigt, at vi stresser af, når vi opholder os i grønne omgivelser, så ti daglige minutters pause under træerne, giver du godt ud

2. Meditér 10 minutter hver morgen. Stå en smule tidligere op, og brug tiden på din egen meditationspause. Tag 10 minutter, hvor du lukker øjnene og alene fokuserer på din vejrtrækning. Om du står op, sidder eller ligger ned, er mindre vigtigt. Det handler om, at du giver dig selv ro forud for en travl dag.

3. Lav en tegning. Der er utvivlsomt tidspunkter i løbet af en dag, for eksempel når du står på en perron og venter på et tog, hvor du tager din telefon frem og tjekker beskeder, mails, nyheder og lignende. Tag i stedet en kuglepen og en lille notesblok og tegn en tegning. Det er helt lige meget, hvad den forestiller, og den behøver ikke at være pæn. Den vil bare give dig en langt bedre pause i din travle hverdag end fem minutter med en smartphone. 

4. Gå en tur i frokostpausen. Behøver man altid at sidde i kantinen? Altid snakke med de samme mennesker? Hvad med at gå en tur i stedet? Man kan overveje at undvære maden, men ellers kan man tage den med i hånden og spise den, mens man er i den friske luft. 

5. Dyrk 5-minutters motion. Motion behøver altså ikke at handle om at træne til en ironman. Mindre kan gøre det. På 5 minutter kan du tage 10 englehop, 10 armbøjninger, 10 høje knæløft og 10 mavebøjninger. Slut af med at strække dig, så lang du er, og du vil føle dig trænet godt igennem uden at have brugt en masse tid på det.

6. Drik urtete. Indrømmet, jeg elsker kaffe, og jeg ville ikke komme i gang om morgenen uden mit krus sorte kaffe, men det behøver ikke fortsætte hele dagen. At brygge en god kop te og være fuldt nærværende og koncentreret om denne proces, er en fantastisk god pause. Drik den i ro, med mobiltelefoner og andre elektroniske dimser slukket.

7. Gå til frisøren. Det her er en af mine yndlingspauser. Man er lidt væk fra trædemøllen, får vasket sit hår, og man føler sig en lille smule yngre, energisk og bedre tilpas bagefter.

8. Skriv dagbog. Tag ti minutter eller et kvarter hver morgen, hvor du noterer dine tanker, følelser eller bare iagttagelser fra din hverdag. Det er en lille pause, der hjælper til at få forvirrede tanker på plads.

9. Tag et varmt bad. Ja, vi skal passe på vandforbruget, men en gang i mellem skal man også give sig selv lov til et dejligt varmt bad, hvor hele kroppen skylles og varmes igennem, og man mærker vandets helende effekt. Det er wellness, man kan nyde i sit eget hjem.

10. Indfør internetfrie pauser. Vi lever i en digital tidsalder, og det er en uundgåelig del af vores hverdag, men det gør ikke noget, at vi doserer internetforbruget en smule. Nettet kan hurtigt stresse os, så det er en rigtig god idé at indføre pauser med faste tidspunkter, hvor du er offline. Kunne du for eksempel sige, at du aldrig er på nettet før klokken 10 om formiddagen eller efter klokken 21 om aftenen?

Der er mange andre måder, du kan tage pauser på i din travle hverdag. Disse er blot 10 gode forslag til mindre stress. Find selv på flere og husk at tage dem. De kan gøre en stor forskel for dig.

 

__________________________

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter

Kommentarer

log ind eller opret konto for at skrive kommentarer
Stress - 10 tips til pauser i en stresset hverdag. Læs mere