Mindre stress - så gør disse to ting

Der er et utal af bøger, kurser, podcasts, webinarer og andet, der giver gode råd til, hvordan vi kan håndtere og forebygge stress, få bugt med vores angst, depression, bekymringer og alt det, der tynger os ned. De fleste af disse produkter er velmente, nogle af dem er endda gode, mens andre af dem blot er skabt for at nogen kan tjene penge. Det behøver der ikke være noget uærligt ved, men der er også et andet problem med dem.

De er komplet uoverskuelige.

Det er en jungle at finde rundt i, og hvis man ikke allerede er stresset, når man bevæger sig ind i den jungle, er der en god sandsynlighed for, at man er det, når man kommer ud igen. Ikke bare er der mange råd og produkter, men de er også fulde af ting, man skal gøre. Svaret på stress er tilsyneladende, at man skal gøre mere. Spise fiberrig kost, løbe en tur ude i decemberkulden, downloade en ny app, bruge en weekend på at rydde op derhjemme, lave spændende aktiviteter med familien. Og. Så. Videre.

Hver for sig kan disse ting være udmærkede, men til sammen bliver det alt for meget. Det giver denne ligning:

Stress + stress = mere stress!

Jeg tror, at vi i stedet skal gøre mindre. Især i julemåneden, hvor vi løber spidsrod mellem gaveindkøb, gløggarrangementer, forældreaftener og julefrokoster – altså ting vi skal gøre oven i det, vi plejer at gøre – er der god grund til at huske os selv på det: Vil vi have et godt og ustresset mentalt helbred, handler det om at gøre mindre.

En plan med to punkter

Der findes derimod en enkel plan for, hvordan vi kan opnå et bedre mentalt helbred. Den består af to elementer:

1) Vi skal gøre det, vi holder af, og som vi synes er spændende og meningsfuldt.

2) Det skal vi gøre hver dag.

Ja, det er i virkeligheden så enkelt.

Ofte stillede spørgsmål

Når jeg, for eksempel ved foredragsarrangementer og på stresskurser, præsenterer planen, er der altid nogen, der spærrer øjnene op og begynder at stille spørgsmål. De typiske er disse:

1) Jeg skal betale mine regninger, så jeg er nødt til at beholde mit job, selvom jeg ikke synes, at det er spændende. Relevant indvending, men hvor længe har du tænkt dig at blive i et job, som du ikke synes er spændende eller meningsfuldt? Et halvt år? Et helt? 5 år? Resten af din karriere? Måske kan du skrive ned, hvad det er, du i virkeligheden vil, og hvad der er det første skridt, du kan tage for at bevæge dig i den retning? Du vil helt sikkert komme på noget. Du kan også skrive ned, hvad du synes, der skal til for, at dit job bliver meningsfuldt for dig?

2) Jeg har en masse jeg skal nå. Hvordan kan det reducere stress bare fordi, det er spændende? To ting: Hvad er det for en masse ting, du skal nå? Er de vigtige for dig? Hvad ville der ske, hvis du lod være med at gøre disse ting? Det er det ene. Det andet er, at når du gør noget, der er spændende og meningsfuldt, så glemmer du tiden. Du kommer i flow, og er så optaget af det, du gør, at du glemmer resten. Så har du det godt.

3) Hvad med de ting, man bare SKAL gøre? Vælg dem fra, hvis du kan. Hvis ikke, så gør det spændende og meningsfulde først. Gør altid dét først – så får du det bedre.

4) Jeg ved ikke, hvad der er meningsfuldt for mig. Det finder du ud af, når du først begynder at reflektere over dette spørgsmål. Prøv dig frem.

5) Skal jeg købe noget eller downloade apps for at finde frem til det meningsfulde? Nej. Du kan overveje en kuglepen og en billig notesblok til at skrive dine refleksioner ned.

6) Hvis jeg begynder at sige nej og kun gøre det, der er meningsfuldt for mig, er der nogle, der bliver sure på mig. Er du sikker? Måske vil de godt kunne forstå, at du gør, hvad du føler er det rigtige, og de vil se, at du får det bedre af det.

7) Jeg kan ikke gøre noget spændende og meningsfuldt HVER dag. Måske ikke hele dagen til at starte med, men i hvert fald noget af dagen. Gør noget, som du føler er meningsfuldt for dig i 30 minutter i dag. Gør det så 32 minutter i morgen, 34 minutter i overmorgen og så videre. Så har du et nyt liv om tre måneder.

8) Jeg skal tage hensyn til min chef, partner, børn. Ja, men du skal også tage hensyn til og passe på dig selv. Hvorfor skulle der være en modsætning mellem disse ting.

9) Hvad nu hvis jeg kommer i gang, jeg bliver mindre stresset, men så falder jeg tilbage og bliver stresset igen? Det sker ofte, og det er bare skridt på vejen. Vend tilbage til de 30 minutter med at gøre noget spændende og meningsfuldt, og byg op igen derfra.

10) Skal jeg holde op med at drikke kaffe? Nej.

11) Skal jeg begynde at løbe? Kun hvis du synes, at det er spændende og meningsfuldt for dig.

Af og til er de enkle løsninger de bedste. Find frem til det, der giver mening for dig, som du synes er interessant, spændende og givende. Gør det, vælg andet fra – også selvom det kan synes kontroversielt - og betragt det som en investering i dig selv og din fremtid. Det kan gøre en stor forskel.   


 

__________________________

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter

Kommentarer

log ind eller opret konto for at skrive kommentarer
Stress - mindre stress, gør disse to. Læs mere