Angst - få 5 vigtige skridt til at overvinde den

At overvinde frygten er begyndelsen til visdom.

Bertrand Russell

Frygten holder os tilbage

De fleste af os vil forandringen, med det er ikke altid, at vi gør forandringen. Vi vil gerne leve et aktivt liv, rydde op i vores hjem, tabe os, rejse mere, få flere spændende opgaver i vores arbejdsliv, få styr på privatøkonomien eller andet, der giver os en følelse af at leve et meningsfuldt liv. Det er bare ikke altid, at det lykkes for os. Det kan der være flere årsager til. At realisere det vi gerne vil, betyder ofte at vi skal gøre noget andet, end vi plejer. Det betyder, at vi skal ud af vores komfortzone og konfrontere vores sårbarhed og vores frygt for forandringer. Ofte er vi mest trygge ved at gøre det, vi plejer, og de fleste af os oplever det som nemmere at gøre det sædvanlige frem for det usædvanlige. Vi ved, hvad vi har og i virkeligheden kræver det et stort personligt mod at gå i mod strømmen, at bryde vanerne og gøre noget nyt. Jeg kender det selv. Jeg HADER at skulle tage telefonen og ringe til mennesker, som jeg ikke kender, selvom jeg i mange tilfælde godt ved, at de telefonopkald kan hjælpe mig videre. Jeg mangler modet til at foretage disse opkald.

Angsten for forandringer

Der er et ord, der samler denne tilbageholdenhed over for forandringer, der kan have en positiv effekt for os.

Angst.

Angst holder mange af os tilbage og forhindrer os i at leve det liv, vi inderst inde gerne vil. Det er et helt naturligt. Vi frygter at kappe fortøjningerne, måske er vi bange for, hvad andre tænker om os, og under alle omstændigheder er det nemmere at lade være. Vi gør det alle sammen, det er en naturlig adfærd, men den er også et problem, for den gør, at vi ikke kommer til at leve det liv, vi helst vil. Derfor er det en rigtig god idé at gøre noget ved denne form for angst.

5 skridt til at overvinde angsten

Det er vigtigt at understrege, at angst i nogle tilfælde er en alvorlig diagnose, der kræver, at man får hjælp af læger eller andre med forstand på tingene. Når det gælder den angst, der forhindrer i os at iværksætte de forandringer, der skal til for at skabe positive ændringer i vores dagligdag, er der mange ting, som vi selv kan gøre. Disse 5 skridt har virket for mig – og mange andre.

1. Skriv det ned

Det første og vigtigste skridt er at erkende din angst og din sårbarhed. Ved at gøre det, har du gjort noget vigtigt, for din frygt – uanset, hvad den konkret drejer sig om – er nu ikke længere noget, der er gemt væk, men noget, du er bevidst om og kan gøre noget ved. Dernæst er det en god idé, at du skriver om din frygt og forsøger at gøre den så konkret som muligt. Hvad er du bange for? Er det økonomisk ruin? At blive afvist, hvis du kontakter en, du er forelsket i? At du ikke er god nok? Forandringer i din krop, fordi du ikke er 23 år længere?

I det øjeblik du skriver disse ting, bliver du meget mere bevidst om, hvad det konkret er, du frygter, og du kan begynde at tænke på løsninger. Jeg ville skrive det ned i en af mine Moleskine-notesbøger, men hvis du får det godt af at tage det papir, krølle det sammen og træde på det bagefter, så du bogstavelig talt tramper på din frygt, er det helt fint.

2. Hvad er det værste, der kan ske?

Et godt spørgsmål, du kan stille dig selv, er: Hvad er det værste, der kan ske? Det indkapsler din frygt, for det minder dig om, at det værste – fx hvis du frygter at blive afvist, hvis du søger et job - måske ikke er så slemt endda. Du vil stadig have tag over hovedet, mad at spise om aftenen og mennesker, du holder af. På samme måde kan du sige til dig selv, at du rent faktisk ikke dør af at stille dig op og holde den tale for halvtreds mennesker, du har gruet for i ugevis. Tværtimod, kan du sige til dig selv, at det vil være en værdifuld erfaring, og lige meget hvad, så vil jorden også dreje rundt dagen efter, du har holdt talen – uanset, hvordan den er gået. Det siger jeg også til mig selv, inden jeg skal foretage et af de telefonopkald, jeg gruer for.

3. Tag små skridt ad gangen

At håndtere angsten og leve med mod kommer ikke fra den ene dag til den anden. På mange måder var jeg selv mere modig, da jeg var 23, end da jeg ti år senere havde fuldtidsjob, rækkehus og ikke mindst var blevet far – kort sagt havde et ansvar, der gjorde mig mindre tilbøjelig til at træffe de modige beslutninger, man inderst inde godt ved, er de rigtige. Alligevel lykkedes det mig at gå mere modigt ind i tilværelsen. Det handler om at tage små skridt ad gangen, og så kan vi opleve, at vi gradvist bliver bedre til at håndtere frygten. Vælg en mindre ting. Det kan være din frygt for at løbe en tur på bare femten minutter eller for et telefonopkald til en person, du ikke kender så godt. Start med den. Det er en god begyndelse, for det handler om, at du med små skridt skal træde ind på arenaen, hvor du er sårbar, men hvor der er rum til forandringer.

 

4. Visualisér dit sejrspunkt

Hvad er dit sejrspunkt? Hvad håber du at få ud af forandringen? Måske er dit hjem rodet, og du har i flere år ønsket at få ryddet op i rodet. Angsten og det uoverskuelige ved forandringen har holdt dig tilbage. Prøv i stedet at visualisere, hvordan dit hjem kommer til at se ud, når du én gang for alle har ryddet op i rodet. Hvor dejligt det vil være at bo i et simpelt og uoverskueligt hjem uden stress, hvor du har tid til det vigtige. Hvor du ikke skal stresse over at rydde op hele tiden – det er klaret.

5. Gør det bare!

Mange af os kan bruge uendelige mængder af tid på at overveje en beslutning, tænke længe over den og veje argumenter op mod hinanden igen og igen. Det gør det sværere for os at overvinde angsten, fordi vi kan finde på så mange grunde til at lade være med at træffe modige beslutninger. Af og til skal vi bare kaste af os ud i det. Konsekvenserne af en beslutning er sjældent så voldsomme, som vi gør dem til inde i vores hoved. Sidder vi ved et bord og får serveret et hjerte stuvet i flødesovs på tallerkenen foran os, skal vi måske ikke tænke over, at vi er bange for at spise indmad og vende gaflen hundrede gange, inden vi tager en beslutning. Måske skal vi bare gøre det. Spise hjertet.

 

Når du så har taget de første, små skridt, så skal du klappe dig selv på skulderen. Lige meget, hvor ubetydelig og lille den første modige ting, du har gjort, kan forekomme, så er der grund til, at du fejrer den som en succes. Nyd det.

 

__________________________

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter

Kommentarer

log ind eller opret konto for at skrive kommentarer
Angst - få 5 vigtige skridt til at overvinde den. Læs mere