Stress ekspert Henriette Høeg Hillerød Valby

Bekymrings-centrifugen er en tidsrøver, der skaber stress…

Føler du dig stresset? Så stop lige et øjeblik!

Har du svært koncentrere dig og holde fokus på det, du er i færd med, fordi dine tanker kører non stop?

Vågner du også om natten og bekymrer dig – uden at finde en egentlig løsning eller et svar? Du er givetvis fanget i ”bekymringscentrifugen”, som kan køre derudaf i én uendelighed – i timevis… Og som du sikkert har opdaget, stjæler det ikke kun din tid, men også dit fokus og en bunke energi.

Er du klar over, at seneste tids forskning siger, at den største kilde til stress er overtænkning, bekymring og konstant fokusering på mulige trusler i hverdagen – i privat- eller arbejdslivet. Er du klar over, at bekymringstanker om fremtiden er medvirkende årsag til stress?

Jeg har godt nyt!

Det er muligt at vinde kontrollen over din opmærksomhed tilbage, så bekymringerne ikke har kontrol over dig. Du kan lære at forstå hvad det er for tanker, der trigger og igangsætter hele din bekymringscentrifuge. Du kan lære at bruge mindre tid på at bekymre dig.

Når du har lært at afgrænse den tid, du bruger på at bekymre dig og flytter fokus på til det, der sker i livet – uden for dit hoved – vil du registrere en mærkbar ændring i din tilstand og i dine handlemønstre. Du vil nu hurtigere kunne træffe beslutninger og handle på ting, uanset dine tankers dagsform.

En del mennesker – måske er du en af dem – tror, at det er nødvendigt at bekymre sig. Og nogle har sågar den overbevisning, at det har en nytteværdi. Det er den slags overbevisninger, der holder motoren til bekymringscentrifugen i gang. Særligt hvis du tror, at det er uden for din kontrol.

Gad vide hvilke tanker, du har om dine tanker? Har du nogensinde været tilskuer til din egen måde at tænke på? Sikkert ikke…

Lad mig fortælle dig lidt om tanker. Vi har dem jo alle sammen. Hjerneforskerne siger faktisk, at vi på daglig basis har 60.000-90.000 tanker, og at kun ca. 10% af dem er i vores bevidsthed.

Tankerne har deres eget liv. De dukker op helt af sig selv – og kan være enten positive eller negative. Du kan ikke styre, at de kommer. Men du kan lære at kontrollere din opmærksomhed, så du ikke lader dig fange i bekymringscentrifugen.

Du kan prøve at lægge mærke til dine tanker den næste tid. De negativ starter ofte med et: ”Åh nej, hvad nu hvis…”. Når du opdager én af den slags tanker, så kan du vælge at ”gå med” den – eller lade den være i fred. Giver du den særlig fokus, så kommer du helt givet ind i den der bekymringscentrifuge, og du vil opleve, at dit humør og din tilstand bliver påvirket i løbet af kort tid.

 

Er du blevet nysgerrig på at arbejde med dine tanker og få skovlen under de overbevisninger, der driver din bekymringsmotor? Så står jeg gerne til din rådighed i metakognitive samtaler/forløb.

KH. Henriette, Certificeret stresscoach, Metakognitiv stresscoach og Trivselskonsulent, www.coachingzonen.com

 

 

 

__________________________

Henriette Høeg, Certificeret Stresscoach,-rådgiver,-konsulent.
Afholder åbne stresskurser. Kontakt +45 61868611. Læs mere http://www.coachingzonen.com/

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter

Kommentarer

log ind eller opret konto for at skrive kommentarer
Bekymringer - sådan stopper du stress. Læs mere