Angst

Angst kan opleves på mange måder og være mere eller mindre kraftig, og dermed mere eller mindre invaliderende.

Nogle af symptomerne på angst kan være:

  • Hjertebanken
  • Koncentrationsbesvær
  • Sveden
  • Rysten
  • Mundtørhed
  • Søvnproblemer
  • Åndenød/vejrtrækningsproblemer
  • Kvælningsfornemmelse
  • Svimmelhed
  • Rastløshed
  • Uvirkelighedsfølelse/fjern
  • Snurren i hænder, læber og hud
  • Ondt i maven

Listen er ikke udtømmende, og du kan opleve både et symptom af gangen eller flere samtidig - der er ikke noget facit - der er ikke noget rigtigt eller forkert.

Når du oplever angst vil du ikke kunne fungere i en hverdag, og det vil være essentielt for din livsnydelse og -glæde, at du finder værktøjer til at komme ud af angsten.

Din største modstander og faktisk også det vigtigste for dig i din vej mod livsglæde og livsnydelse er: tålmodighed!

Du må og skal finde tålmodighed og accept af dig selv, for at komme igennem din angst.

Der er mange muligheder for at arbejde med angst, tålmodighed og accept af dig selv, men for mig at se er det vigtigste, at du lærer at mærke - at mærke dig selv, mærke hvor angsten sidder, mærke hvad der er godt for dig, mærke hvad der øger og hvad der mindsker din angst.

Indtil du bliver i stand til at mærke igen, vil jeg anbefale dig at lytte til nogen du har tillid til og som du ved, ved noget om indlæring, sund kost og helbredelse. Fordi du har brug for ny indlæring, masser af sundt for dig og helbredelse.

Ny indlæring af adfærdsmønstre som hjælper dig ud af angsten i første omgang og i næste omgang ny indlæring af adfærdsmønstre, som hjælper dig med at undgå angsten.

Sundt for dig fordi det at passe på dig fysisk og psykisk er med til at passe på dine adfærdsmønstre.

Helbredelse fordi angst for manges vedkomne er en skade, som har brug for omsorg og helbredelse via kærlighed og accept.

Hvad er dine behandlingsmuligheder?

Hvis du er et sted, hvor du ikke kan fungere, ikke kan tænke klart, ikke har kontakt med dig selv. Så kan medicinering måske hjælpe dig.

Det hjælper dig bare ikke, hvis du ikke sideløbende arbejder med de adfærdsmønstre, som er årsagen til din angst.

For ikke så længe siden stødte jeg på denne model, som jeg finder fantastisk anvendelig så snart vi skal arbejde med ændring af adfærd:

Vi kan inddele vores muligheder for at vælge steder at udvikle vores adfærd i tre:

  • Powercentret
  • Omsorgscentret
  • Trusselscentret

I powercentret er der knald på, vi handler, vi er effektive, vi kører i højt gear.

I omsorgscentret passer vi på os selv, vi tager vores krop og dens signaler alvorligt, vi viser ømhed for os selv.

I trusselcentret oplever vi angsten, frustrationerne, depressionen osv. Vi har udelukkende destruktiv adfærd i forskellig grad.

I et senere indlæg vil jeg fortælle mere indgående om de enkelte centre og deres funktioner.

Kærlig hilsen
Sana Sofia

__________________________

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter

Kommentarer

log ind eller opret konto for at skrive kommentarer
Angst - hvad kan du selv gøre? Læs mere på Levlykkeligt.dk