Reikimester Healer og Coach Esther Økær

Sådan undgår du at give din power væk

Du kender sikkert det, at du kan føle, at du mister din power, når du er sammen med visse andre mennesker. Men er du også klar over, at det samme kan ske i forbindelse med f. eks. vrede? Heldigvis er der råd til, hvordan du kan opnå at din power tilbage.

God kontakt til din egen power
Når du har god kontakt til din egen power, vil du både udstråle dette til din omverden og føle det indvendigt. Du vil virke som en positiv magnet, der vil virke naturligt tiltrækkende for andre mennesker. Hvis du kan blive i din power, vil du ikke blive påvirket negativt, ligegyldigt hvilke mennesker, du omgås. Du vil hvile i dig selv og være i stand til at rumme (næsten) hvad som helst. Du er i stand til at være autentisk, have gennemslagskraft og at kommunikere på en sund måde.

Hvis du er stand til at undgå at lade situationer eller andre mennesker påvirke dig negativt, så forstår du også at beholde din egen power.

Men hvad sker der så, hvis du alligevel kommer til at give din power væk? 

Magtforhold
Du har været til møde med chefen, og i dag har han været særlig krævende. Han forlanger svar på dit og dat, og du forsøger at svare ham tilbage på en sikker måde. Alligevel sidder du bagefter tilbage med en følelse af at have solgt ud af dig selv. Du er træt, udmattet og utilfreds med dig selv. Til gengæld har du lige observeret chefen gå sejrsstolt ud af lokalet med næsen i sky og nærmest struttende af selvtilfredshed. Hvad er der mon sket? Han har slugt al din energi. Og hvorfor har han det? Fordi du har ladet ham gøre det.

Vrede
Du er oppe og diskutere med din partner. Du føler, at vreden bobler op. Han/hun er ikke til at tale fornuft til. Holder fast på sit og kigger dig mere og mere provokerende ind i øjnene. Vreden hos dig vokser sig større – og til sidst kan du ikke holde den tilbage, men eksploderer med et brag. Puf – hvad skete der lige der? Din partner står med et hånligt udtryk i ansigtet. Ja måske vender han/hun sig oven i købet om og går med et provokerende skuldertræk. 
(Og ja, jeg er godt klar over, at du også kan være den, som modtager vreden fra din partner og har det skidt med det. Også i det tilfælde kan du bruge teknikkerne nederst i bloggen.)

Hvad sker der med så med dig?
Jo – for det første ligger vreden der stadig og bobler, for du fik jo ikke noget godt ud af den. Det er rent faktisk oftest dig, som lider mest. Ja - i mange tilfælde, er du den eneste, som lider (jf. afsnit om trafik). Herefter kan der komme alle følgesymptomerne:

- Udmattelse
- Drænet for energi
- Træthed
- Tristhed – måske grænsende til depression
- Modløshed
- Mavesmerter
- Svimmelhed
- Kvalme

Din partner derimod er måske ikke ligefrem glad, men føler alligevel sejren. Hvorfor?

Fordi du ved at give så kraftigt udtryk for din vrede – har afgivet al din power til din partner.

Trafik
Det samme gælder ude i trafikken. Bliver du vred på en ”tåbelig” medtrafikant og sidder og råber og skriger inde i din bil – er det udelukkende dig selv, som det går ud over. Det gør overhovedet ikke ondt på ”den klaphat”, der overhalede dig indenom lige før og allerede er over alle bjerge.

Du gør med andre ord alt dette imod dig selv. Hvad kan du så gøre?

Beskyt dig selv
Hvis vi tager situationen med chefen først, handler det her om at beskytte dig selv, inden du overhovedet går ind i lokalet. Du kan under ingen omstændigheder ”opdrage” på din chef af mange årsager. Hvis din chef er et af de mennesker, der i det hele taget nyder at spise af andres energi (mere eller mindre ubevidst) eller måske ovenikøbet er narcissist, ville det være det rene ”selvmord” at forsøge sig med det. I det hele taget er der mange chefer, der føler sig fredet mod at behøve at modtage kritik. Dette behøver ikke, at du bare skal lægge dig fladt ned og blotte struben. Nej – du kan rent faktisk gøre noget for at hjælpe dig selv og beskytte dig på forhånd. Mere om det senere.

Sund kommunikation
Så kommer vi til partneren, der virkelig får dig op i det røde felt. Hvad gør en klog her for ikke at miste power? Du kan selvfølgelig bruge det gamle råd med at tælle til ti, så du kan nå at vælge, om du virkelig gider spilde krudt på at eksplodere (endnu engang) og se hendes/hans selvtilfredse ansigt bagefter, fordi hun/han igen fik trykket på den rette knap. Dette vil jeg dog ikke anbefale som det første valg.

Hvis du gerne vil undgå, at situationen skal gentage sig, så du til sidst er så flad for power som en ballon 14 dage efter en fødselsdagsfest, så er vejen frem: Kommunikation. Nok det allersværeste i et parforhold – ja i en hvilken som helst relation i det hele taget.

Andre eksempler, hvor du mister din power
- Du går hele tiden på kompromis med, hvad du i virkeligheden har lyst til
- Du får ikke sagt fra eller til på den rette måde til de rette personer
- Du lader dig hele tiden bruge som skulder af venner/veninder, uden at få noget tilbage
- Du lader dig udnytte på en eller anden måde
- Dine børn løber om hjørner med dig
- Du manipuleres af andre voksne – måske endda uden at være klar over det
- Du er udsat for stress
- Du bliver ved med at bekymre dig for dit og dat
- Osv.

Overvej konsekvenser
Først og fremmest kan du lære at kommunikere på en måde, der gør, at der ikke er en af parterne, som går af som vinderen. I tilfældet med chefen, skal du måske nok træde endnu mere på listesko, men der er aldrig nogen grund til at lade sig trampe på. Hvis det er tilfældet, kan du jo overveje, om du skal give direkte udtryk for, at du ikke ønsker at blive trampet på. Dette kan dog have visse konsekvenser, som du måske ikke er parat til lige nu og her (men mon ikke du så skulle kigge dig om efter en ny chef?).

Bliv på egen banehalvdel
Ellers er tilgangen i sund kommunikation, at man sørger for at blive på egen banehalvdel. Dette gælder en hvilken som helst form for kommunikation, hvad enten det er privat, arbejdsmæssigt, forretningsmæssigt eller anden form for interaktion med andre mennesker. Det nytter ikke noget, at begge parter kaster rundt med gloser som spidse våben imod hinanden. Enten bliver begge parter sårede og vrede, eller også er det ”kun” den ene.

Hvad gør du så, hvis du ikke kan slippe af med vreden?
Forlader situationen. Holder dig for dig selv, indtil du er kommet i ro. Dette kan du f.eks. opnå ved at skifte fokus. Forestil dig, at du simpelthen vælger at kigge ind af et andet nøglehul, end du gjorde før. Det virker måske lidt skørt først, men det hjælper. Det kan også hjælpe at "kanalisere" vreden ud i andre aktiviter: Råbe ved en fodboldkamp, løbe en tur, brøle ud over havet eller i en stor skov eller måske - i mangel af bedre - ned i en pude.

Angreb er yt
Brug så få du-budskaber som overhovedet muligt (pas dog på, at det ikke bliver for kunstigt).

Noget af det værste, du kan sige er f.eks.:  ”Du gør altid ….”. ”Du siger aldrig….”Hvorfor har du nu igen ikke…… ”. Og så videre….. Hvis du kommer med angreb, er slaget tabt på forhånd – ofte for jer begge.

Kommunikationsredskaber
Der er mange former for positiv og sund kommunikation at dykke ned i, som f.eks.: Assertiv kommunikation, transaktionsanalyse og girafsprog. Du kan også vælge at bruge redskaber som f.eks. NLP eller enneagrammet, der samtidig er gode selvudviklingsredskaber.

 Jeg er klar over, at det kan være rigtig svært at finde et kommunikationsredskab frem, hvis der lige bliver trykket på den rette knap – men jeg lover dig, at øvelse gør mest. Og hvis du ikke ønsker at aflevere din power til et andet menneske, så er det altså vejen frem.

Et eksempel fra den virkelige verden, som endte godt
Til slut vil jeg dele en yderst nem teknik med dig, som du kan bruge til at beskytte dig på forhånd mod at et andet menneske tager din power. Jeg har selv benyttet den med stor succes flere gange, og jeg vil nævne et eksempel, som ligger 20 år tilbage:

Jeg skulle undervise på et kursus i jobsøgning. Mine kursister var arbejdsløse tidligere chefer, der ærlig talt ikke syntes, at de havde lyst til at sidde der og lære noget af sådan en som mig. De var så modbydelige overfor mig, at det jeg gik grædende en til min egen leder og sagde, at jeg ikke kunne undervise dem resten af den planlagte uge. Min leder var alternativt interesseret som jeg selv, og hun foreslog, at jeg beskyttede mig selv. Altså lavede jeg den følgende øvelse, som jeg havde lært nogle år tidligere af en new zealandsk healer. Bagefter gik jeg tilbage i klassen og underviste.

Og jeg overdriver ikke: Resten af ugen, var de alle sammen blide som lam og var lydhøre og opmærksomme elever.

Hvorfor?
Fordi øvelsen her gør, at du ikke lukker helt af – men blot kan være til stede og rumme, hvad der sker omkring dig, uden at blive tappet for energi. Du beholder altså din power hos dig selv i stedet for at forære den væk.

Den gyldne beskyttelsesspiral
Stå op med dine fødder solidt plantet på jorden
Forestil dig nu, at du ånder en gylden spiral ned fra oven igennem din isse
Forestil dig, at du trækker den gyldne spiral hele vejen ned igennem kroppen, mens du ånder ind
Lad spiralen løbe hele vejen ned forbi dine fødder
Når du ånder ud igen – forestiller du dig, at der kommer en ny gylden spiral op igennem kroppen fra fødderne – og helt op forbi issen
Gentag et par gange
Føl roen – Føl din power

Særligt sensitive mennesker vil også have stor glæde af denne beskyttelse. Det fede er, at teknikken kan udføres på et øjeblik hvor som helst. Selv i en kø i et supermarked – eller på vej ind igennem en dør – eller inden du sætter dig ind i bilen og bliver overhalet indenom.

Pas godt på din power – den er nemlig din egen!

Hav det fantastisk – Livet venter på dig!

Kærligst

Reikimester, Healer og Coach Esther Økær

www.reikihealer.dk

<!--[if !supportLineBreakNewLine]-->
<!--[endif]-->

 

 

__________________________

Reikimester Healer og Coach Esther Økær, Greve
web: www.reikihealer.dk og www.inkahealer.dk og www.circleoflight.dk

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter

Kommentarer

log ind eller opret konto for at skrive kommentarer
Power - sådan undgår du at give din power væk. Læs mere