Reikimester Healer og Coach Esther Økær

Få selvtillid og selvværd til at følges ad

Et menneske, der har godt selvværd, er bevidst om, hvad han/hun er god til uden at have behov for at hævde sig. Han/hun er også fuldt bevidst sine ”fejl og mangler”, som der nu engang hører til det at være menneske; men har ikke behov for at banke sig selv i hovedet af den grund. Han/hun er god til at tage ansvar for sine handlinger og til at tage imod kritik, uden at føle sig såret. Et menneske med et godt selvværd har en sund selvkærlighed og selvaccept og er villig til at fortsætte med at gro som menneske.

Er det personen, der holder foredrag for 100 mennesker med et strålende smil og til klapsalver?

Er det personen, der leder et stort multinationalt firma og klarer det til perfektion med et kæmpe plus på bundstregen?

Er det personen, som i gymnasiet var omgivet af alle klassekammeraterne, fordi han/hun altid har det rette svar parat og klædeskabet fyldt med modetøj?

Svaret er: Måske - men ikke nødvendigvis.

Selvtillid er ikke det samme som selvværd
De ovennævnte er  eksempler på mennesker, der udadtil viser selvtillid. Mange tror, at selvtillid er det samme som selvværd. Men det er det ikke. De ovennævnte personer kan sagtens kæmpe med et dårligt selvværd indadtil. Nogle af dem har måske ovenikøbet behov for at vise styrke for at dække over et dårligt selvværd. Direktøren, der styrer sine medarbejdere med hård hånd, bliver måske selv styret på hjemmefronten.

Selvom en person viser styrke og selvtillid udadtil, er det ikke ensbetydende med, at denne har den samme styrke indvendigt.

Tro mig – jeg ved det fra mit eget personlige liv
For mig har det været hårdt arbejde at nå dertil, hvor jeg er i dag. I mange år havde jeg hverken selvtillid eller selvværd.

Selvom jeg udadtil brillerede og viste masser af selvtillid, var jeg stadig meget usikker indvendigt og følte mig egentligt ikke værdifuld.

Jeg kunne lige have stået og holdt et foredrag for 100 mennesker om en ny studieform og udstråle masser af selvtillid. En time efter skulle jeg så til et personalemøde med alle mine kollegaer, hvor jeg ikke turde sige et kvæk, fordi jeg jo ikke var ligeså klog, som de var. Hvis jeg endelig åbnede munden, var det med et hamrende hjerte.

Hvad ændrede så det hele?
Kort og godt – Vilje og hårdt fokuseret arbejde. Læg dertil en god portion, healing, terapi, meditation, mindfulness, selvudviklingskurser og -bøger, uddannelser, retreats osv. osv.

MEN MEN MEN – jeg må med det samme slå fast. Det hjælper ikke at gå på 100 selvudviklingskurser, hvis du ikke virkelig har viljen til at arbejde med dig selv.

Vilje til at arbejde med dig selv
Du skal blandt andet være parat til at arbejde med dine mindre pæne sider. Og til at erkende og anerkende, at de knubs, som tilværelsen giver os ind i mellem, er til for at hjælpe os med at gro – i stedet for at stå i stampe.

Hvor kan du starte?
I stedet for flakke fra strå til strå uden et fokus – kan du starte ganske blidt med dig selv og få udbygget dit selvværd ud fra selvtillidsområder, du allerede har eller udviser. Øvelsen er en variant af en øvelse, som du måske allerede kender, men det gør den jo ikke dårligere. :-)

Køb en fin bog til at skrive i
Se allerede her viser du dig selv, at du er noget værd. Lad være med at købe den billigste bog (heller ikke nødvendigvis den dyreste). Vælg i stedet for den, som giver dig størst glæde, når du kigger på den. Gør det samme med kuglepennen.

Skriv alt, hvad du er god til
Her kommer udfordring nummer 1. Når jeg giver denne opgave til mine klienter, er der nogle af dem, der siger: ”Jamen – jeg er jo ikke god til noget som helst”. Men det er de (selvfølgelig).

Start med de små ting, som du måske finder ”ligegyldige”- som f. eks.:

”Jeg ved, at jeg er god til at pudse vinduer”
”Jeg ved, at jeg er god til at lave mad”
”Jeg ved, at jeg er god til at stave korrekt”
”Jeg ved, at jeg er god til ………osv.

Hvad tror du, andre synes, du er god til?
Når du ikke kan komme i tanke om flere ting, skriver du alt det ned, som du tror, andre mennesker (venner, familie, kollegaer, mfl..) synes, at du er god til:

”Andre synes, at jeg er god til at lytte”
”Andre synes, at jeg ……. osv.

Spørg andre, hvad du er god til
Når du har skrevet så mange ting, som du overhovedet kan forestille dig, dine venner synes om dig, kommer den næste svære udfordring:

Nu skal du nemlig spørge andre, hvad de synes om dig og dernæst også skrive dette i bogen. Tro mig – det er en meget svær udfordring. Også fordi du måske i første omgang slet ikke tror på, at de virkelig synes noget så godt om netop dig.

Denne sidste øvelse er en, der virkelig kan rykke og føles dybt inde. Så hvis du tør, er du godt på vej.

Bliv ved
Når du tror, at du er færdig med alle tre øvelser – er du det slet ikke alligevel. Der kan nemlig altid tilføjes flere ting, som du er god til. Fordi du bliver bedre til at få øjnene op for det.

Det er også vigtigt, at du bruger tid så ofte som muligt – allerhelst dagligt – til at læse alt højt for dig selv.

Tålmodighed
Den sidste ingrediens for at - , er tålmodighed. Tonsvis af tålmodighed.

Og vid – det er det hele værd.

Læs her om selvværdskurset "Har du tillid til dit Selvværd?"

Hav det fantastisk – Livet venter på dig!

Kærligst

Reikimester Healer og Coach Esther Økær

www.reikihealer.dk     

Esthers Fredagsblog

__________________________

Reikimester Healer og Coach Esther Økær, Greve
web: www.reikihealer.dk og www.inkahealer.dk og www.circleoflight.dk

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter

Kommentarer

log ind eller opret konto for at skrive kommentarer
Få selvtillid og selvværd til at følges ad