Reikimester Healer og Coach Esther Økær

”Stress - du kan da bare tage dig sammen”

Det var det råd, jeg modtog fra en veninde, da jeg for 9 år siden blev slået omkuld pga. stress. Jeg tror roligt, at jeg kan tale for alle andre, der har oplevet det samme, at netop dette råd var noget nær det dårligste. (Måske lige med undtagelse af det råd, jeg modtog fra min daværende læge, som kaldte sig selv for ”stress-ekspert”. Mere om det senere).

Når man bliver ramt af stress, modtager man mange ”gode råd” fra andre mennesker. Nogle af disse kan bruges, andre kan smides væk.

Lyt til dig selv
Det allerbedste råd at give dig, hvis du bliver alvorligt ramt af stress er: Lyt til dig selv – dvs. både din krop og dit sind.

Kroppen er intelligent. Ligeså snart den modtager stresssignaler, reagerer den prompte. Hvis du vælger at ignorere disse signaler fra din krop, vil de efterhånden blive intensiveret og blive kraftigere og kraftigere, indtil du kollapser. Du kan simpelthen ikke mere, og det fortæller din krop dig.

Min egen historie
Jeg har været aktiv indenfor den alternative branche (bl.a. som udbyder af Reikikurser) siden 1997. I en årrække har jeg ved siden af dette haft andre erhverv. Bl. a. en karrierestilling som direktionssekretær i et stort internationalt firma. I starten var det mit drømmejob, og det blev det sådan set ved med det meste af et år.

Så ændrede alt sig!

Uden at gå i for mange detaljer med, hvad der hændte, blev jeg efter et års ansættelse pludselig udsat for kraftig psykisk chikane fra to nøglepersoner i firmaet. Samtidig med dette blev jeg påkrævet at være online og tilgængelig ALTID selv på fridage, weekender og aftener.

Desværre var jeg dengang en lidt for udholdende og pligtopfyldende person, så der gik lang tid med indestængt lidelse og frustration, før det gik op for mig, at det ikke bare var mig, der var skør eller nærtagende. Først da jeg var blevet bragt så meget ud af balance, at jeg tabte både vægt, hår og sindsro, fik jeg kontaktet min fagforening.

Sygemelding
Jeg begyndte at gå i stress-terapi, og psykologen anbefalede mig at blive sygemeldt. Min daværende læge, som endda påstod, at hun var stressekspert, ville kun give mig en deltidssygemelding, så jeg fortsat skulle møde på arbejde. ”Vil du virkelig sende mig tilbage dertil? Du har lige vurderet, at jeg er udsat for psykisk chikane”. Men lægen holdt fast, så jeg gjorde hvad hun sagde. Jeg holdt ud i 2 dage, indtil jeg igen bukkede under for det psykiske pres. Så gik jeg og kom ikke tilbage. (Og skiftede læge).

Hvad kan signalerne være på alvorlig stress?
Måske har du selv været igennem et hårdt forløb som jeg. Se der er man jo ikke i tvivl. Kunsten ligger i at kunne se signalerne, før det bliver alvorligt. Det er ok at have travlt (ja endda også at føle sig lidt stresset ind imellem).

Det er først, når travlheden begynder at bide sig fast i en stresscirkel, at det kan gå hen og blive alvorligt.

De første signaler kan være:

  • Ændret søvnmønster. Måske kan du ikke falde i søvn. Måske falder du i søvn, men vågner så allerede et par timer efter og kan ikke falde i søvn igen. Eller måske sover du meget mere, end du plejer.
  • Din hukommelse svigter. Lige fra store ting til, at du ikke kan huske, hvor du har lagt din mobiltelefon eller andre genstande
  • Din koncentrationsevne svigter. Du hopper fra emne til emne, både når du taler, og når du tænker
  • Du føler rastløshed - kan ikke finde ro, ligegyldigt hvor du er
  • Du føler irritabilitet over småting, der før ikke kunne røre dig
  • En følelse af håbløshed - det hele nytter ingenting
  • Dårligt selvværd - jeg dur ikke til noget som helst
  • Tristhed, grådlabil – ledende op til en egentlig depression

Samtidig eller senere i forløbet, kommer de fysiske signaler fra kroppen:

  • Hjertebanken
  • Sved
  • Åndenød
  • Vægttab
  • Hårtab
  • Hovedpine
  • Maveproblemer
  • Andre sygdomme (rent faktisk er stress den grundlæggende tricker til de fleste sygdomme)

Jeg husker, at min psykolog beroligede mig den første gang: ”Det kan føles, som om du er ved at få et hjerteslag, men det er det oftest ikke. Det er en advarsel fra kroppen om at lytte og handle. Husk dog, at hvis du vælger ikke at lytte NU, kan det gå hen og blive meget mere alvorligt. Så kan du ende med at dø af det.”

Hvad kan du gøre ved de første signaler?
Allerførst få et godt overblik over din situation. Det kan ofte være svært at se det hele selv udefra – specielt hvis du er stresset. Her er det så, at det kan være godt at få hjælp fra en udenforstående, som f.eks. en terapeut eller coach.

For at få dette overblik, kan du skrive lister, hvor du er helt ærlig overfor dig selv:

  • Hvordan trives du arbejdsmæssigt – hvordan trives du privat? Gå virkelig i detaljer og skriv alt ned, der trykker dig
  • Herefter handler det om at finde ud af, om der er noget at gøre ved de stress-givende faktorer Dette kan du f.eks. gøre ved at tage en snak med en overordnet, hvis det er arbejdsmæssigt eller din eventuelle partner/ven/veninde, hvis det er privat
  • Måske er der nogle arbejdsområder, der skal delegeres ud blandt kollegaer, eller du skal have hjælp til at prioritere, sygemeldes eller helt stoppe med jobbet. Ditto gælder det på det private område, at det handler om at finde ind til nældens rod

Det skal understreges, at selv hvis du har ro og balance på det ene område af dit liv, kan det andet område fylde så meget stressmæssigt, at det ikke er nok. Her er de røde alarmklokker virkelig oppe at ringe.

Dog vil jeg altid sige, at hvis du har et godt bagland, har du lidt mere at stå imod med.

Hvordan slipper du stressen og bliver rask igen?

  • Skab jordforbindelse f.eks. ved hjælp af denne enkle teknik, som kan hjælpe dig til at være mindre i hovedet Klik her - Jordforbindelsesteknik

  • Lav en nem meditation hver eneste dag – gerne både morgen og aften (du har jo tid til det)
  • Lær, hvordan du kan få mindfulness fast ind i dit liv
  • Lav yoga
  • Gå ture i naturen. Naturen er den bedste healer
  • Motion er godt, men det er ikke alle stressramte, der har godt af meget motion. Lyt til din krop, så du ikke gør stressen værre
  • Healing. Min egen erfaring er, at de fleste af mine klienter allerede efter den første healing kan mærke, at de er faldet mere til ro 
  • Coaching eller terapi hos en person, der ved hvad stress er. Jeg har selv en uddannelse som coach og tankefelt terapeut. Jeg ved hvad du taler om, når du kommer med stress, fordi jeg selv har været igennem det samme. Ikke at jeg sidder og taler om mig selv (det har du ikke brug for), men at jeg møder dig med empati og forståelse
  • Kreativitet. Det er faktisk muligt at skrive, male eller tegne sig ud af stress. Du benytter nemlig den anden hjernehalvdel. Det vil sige, at den stress-befængte hjernehalvdel får mere og mere ro, når du er kreativ. Samtidig hjælper det, du får ud på papiret, dig med at få en healing og forløsning, som kan bringe dig tættere på at blive rask igen. F.eks. kan du anskaffe dig en mandala-malebog og nogle tuscher. (Det kreative kan også bruges som terapi mod andre ting. Jeg kender en kvinde, er malede sig ud af sin angst)
  • Spis sundt
  • Pas dine sengetider
  • Se noget sjovt på tv. Da jeg var syg af stress, så jeg f.eks. alle afsnit af ”Klovn” og ”Friends”
  • Lad være med at læse nyheder inden sengetid
  • Omgås med mennesker, der oprigtigt vil dig det godt og giver dig positiv energi – og slet ikke med dem, der bare tror, at de er kloge og stjæler din energi
  • Læs livsbekræftende bøger og blogs
  • Skriv lister med ting, som du tidligere, inden stressen, holdt af at lave. Hvis du har fået alvorlig stress, kan det være svært at finde noget som helst, du har lyst til at foretage dig. Når du har skrevet listerne, går du dem nøje igennem og ser, om der er bare én af tingene, du har lyst til at lave en lille smule. Her kan det være en god idé at få en partner/ven/veninde til at hjælpe dig med at huske eller komme med nye forslag
  • Ros dig selv hver eneste dag – gerne flere gange om dagen. At styrke dit stress-flossede selvværd med positive bekræftelser er også en vigtig del af vejen
  • Vær tålmodig med dig selv. Lad dig ikke stresse af en sygedagpengekonsulent, der (måske) bare er ude efter at opnå anerkendelse fra sine overordnede, fordi hun fik sendt dig (for) tidligt tilbage på arbejdsmarkedet.

Når du er tilbage på pinden (måske en ny pind?)
Start langsomt op med få timer pr. dag, når du er helt klar til det. (NB: hvis det er en sund arbejdsplads)

Lyt lyt lyt til dig selv og drag nytte af din erfaring. Vær opmærksom på evt. stress-signaler. Nogle havner i stresskedlen mere end én gang, fordi de ikke har været opmærksomme i tide. Fortsæt med at følge nogle af de samme råd, du benyttede under din sygemelding.

Sporskifte
Efter mange psykologtimer, healing, hård vilje og 6 måneders sygemelding, kom jeg op at stå igen. Stærkere end nogensinde før. Jeg besluttede mig for kun at lave det, som jeg kunne lide at lave og omgås de mennesker, som var sunde for mig. Og her er jeg stadig i dag. Jeg har sluppet karrierestien helt og helliget mig at hjælpe andre med at få det bedre med sig selv og deres omgivelser.

Hvad med dig? Passer du godt på dig selv? Husker du at lytte til dig selv og din krop? Er du der, hvor du gerne vil være? Hvor har du lyst til at være om 9 år?

Hav det fantastisk – Livet venter på dig.

Kærligst Esther

Reikimester Healer og Coach Esther Økær

www.reikihealer.dk

 

 

 

__________________________

Reikimester Healer og Coach Esther Økær, Greve
web: www.reikihealer.dk og www.inkahealer.dk og www.circleoflight.dk

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter

Kommentarer

log ind eller opret konto for at skrive kommentarer
Stress - du kan da bare tage dig sammen. Læs mere